Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Bonusbarn som inte sover själv

Vissa saker skulle jag inte vara intresserad av att kompromissa med. Det här är en sådan sak. Så för min del hade det fungerat så att jag valt bort att bo ihop med ny partner som inte kunde eller ville sova med mina barn i sängen.

• Påven Johanna II
    sextiotalist skrev 2017-01-13 14:30:07 följande:
    Jag vet flera som inte fixar att sova med sina egna barn i sängen (min egen sambo t.ex). Det finns så många andra lösningar på detta än att välja bort.
    Det tvivlar jag inte alls på att det finns. Jag är emellertid inte en av dem och hade som sagt inte kompromissat om den saken heller. Jag hade inte löst det på något annat sätt, jag vill sova med min partner och jag ville, när det begav sig, sova med mina barn. Alltså kunde bara en partner som accepterade det vara aktuell. Andra hade absolut valts bort.
    ungbrunett skrev 2017-01-13 14:32:11 följande:
    Finns det någon som vill sova med någon annans barn i sängen? Fattar inte hur det kan vara en avgörande faktor och tas som massiv kritik om man som "styvförälder" inte vill hänga med någon annans barn 24/7 inklusive att behöva sova med dem! Ensamtid någon?

Javisst finns det det.

Jag hade inte tagit det som någon massiv kritik om min nuvarande man inte velat sova med mitt barn. Jag hade däremot sett det som att vi inte ville samma saker och eftersom jag inte själv var villig att kompromissa om detta så hade vi inte varit kompatibla utom möjligen som särbos. För mig var det oerhört viktigt att mina barn fick samsova så länge de ville och behövde göra det.

En annan sak jag aldrig någonsin kunnat tänka mig att kompromissa kring var att mina barn alltid kunde komma hem. Det fanns ytterligare andra saker också. Nu var inget av detta något problem för min nuvarande man eftersom våra värderingar och uppfattningar kring detta och mycket mer var överensstämmande.
  • Påven Johanna II
    sextiotalist skrev 2017-01-13 14:48:13 följande:
    Hihi och jag och sambon som inte ens sover ihop. Utan har varsitt rum. Personligen hade jag nog inte fixat att ha en partner som krävde att man skulle sova tillsammans.
    Jo, jag vet. Vi har diskuterat saken förr. Många gånger.

• Påven Johanna II
    Näng skrev 2017-01-14 23:28:37 följande:

Jag är förbluffad över er egocentrisk kvinnor som ska prioritera era egna behov framför ett osäkert litet barn. Ni borde skämmas så in i märgen över er omänskligt. Var det en överraskning att mannen hade ett barn? En eloge till de pappor som prioriterar sitt lilla barns behov!

Du skrev ju att du varit en elak styvmor i fem års tid och att du fortfarande försöker kompensera för det, men ändå är du förbluffad över att också en hel del andra kvinnor uppför sig på alla möjliga mindre bra sätt mot sina styvbarn och verkligen inte finner det naturligt att prioritera några andra behov än sina egna?

Om det ligger någon sanning alls i något av det du skriver så måste ju det här kvalificera sig till ett av Familjelivs allra mest uppseendeväckande självmål.

• Påven Johanna II

Jag för min del undrar hur det blir när man som vi båda har barn sedan tidigare men inga gemensamma, är vi varandras gäster då, eller? Vid matbordet skulle det kunna låta så här:

Jag: "Ta först du, du är ju gäst här."
    Maken: "Nej men inte ska väl jag ... du är ju också gäst här!"

• Påven Johanna II
    Anonym (Va) skrev 2017-01-18 06:57:30 följande:
    Jo, det står så! Att det är barnet och pappans familj.
    Det är ju ännu mer bisarrt.

Definitionen av ordet gäst lyder: "Person på besök, speciellt då personen blivit inbjuden". Det är alltså en människa, kan vara omtyckt eller inte, som i något läge förväntas gå hem till sitt - vilket du ju också poängterade att du tyckte att ts skulle göra. Eller snarare hoppades på att pappan skulle se till att hon gjorde. Så vem av min man och jag ska gå hem till sig, tycker du? Vi har båda barn sedan tidigare, har levt ihop i över tio år, och har barn som skulle vrida sig av förlägenhet över dumheten i ett påstående att vi är gäster i varandras familjer.

Jag tycker inte heller att det är självklart att det blir en familj av ett sammanflyttande. Det är inte självklart att relationerna faller sig så och det kan krävas både mycket ansträngning, motivation och vilja för att det ska bli så men från det till att tycka att en ny partner för evigt skulle gå runt och inneha en gäststatus i familjen är befängt.
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv