Inlägg från: Anonym (bibo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bibo)

Bonusbarn som inte sover själv

Vi har två döttrar på 5 och 8 som fortfarande kommer in var och varannan natt. Vet att det känns annorlunda med egna än andras då jag har två bonusdöttrar som också ville sova hos oss. Det kändes inte alls lika självklart. När jag var höggravid fick mannen sova på madrass i deras rum vh, för det blev så trångt. Det tyckte dom var mysigt och jag skönt. Det fortsatte när bebis kommit också. Helt ok lösning tyckte vi alla.

• Anonym (bibo)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-15 18:01:34 följande:

Du är gäst, i deras familj!

Med den inställningen en del har är det inte konstigt att det är svårt för en del att vara bonusförälder...

Det finns ju lösningar.

Det känns konstigt att sova med barn som inte är ens egna. Jag var livrädd att jag skulle slå mitt bonusbarn i sömnen eller komma för nära så hon skulle tycka det var obehagligt. Hon låg i mitten. Det var inte av elakhet det kändes jobbigt utan tvärtom. Vad skulle mamman säga om att jag sov nära hennes dotter mm.

Med mina så känns det mer naturligt. Är inte orolig. Mer orolig att dom ska slå mig när de drömmer mardrömmar. ;)
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 15:35:25 följande:

Barnet med separerade föräldrar kan vara i extra stort behov av att få vara nära sin förälder, särskilt när denne flyttat ihop med någon som inte är barnets andra förälder.

Varför låter du inte bara pappan sova i mitten? Varför har dina biologiska barn mer rätt till närhet än din partners biologiska barn?Läs svaret ovan. Barn med föräldrar som inte är separerade har inte samma behov av att vara nära den trygga föräldern.

Ser du inte skillnaden på barn som har sina båda biologiska föräldrar boende ihop än barn som tvingas bo vv i ny "bonus-familj"?Jag bor fortfarande ihop med barnens far.

Hon är gäst i barnets familj, ja.

Fast nu är detta många årsen och jag lät barnen sova i vårt sovrum tills det inte gick längre. Den minsta fick sova mellan oss (även om jag tyckte det kändes jobbigt) för att hon ville det. Så hon fick sin pappas och min närhet. När jag var höggravid och det blev trångt och för varmt plus att jag sprang upp och kissade jämt så valde pappan för min och deras skull att sova i deras rum istället. Så du behöver inte tala om för mig hur jag ska göra...

Våra barn behöver trotts att vi bor ihop sova hos oss ibland. Oro, rädsla eller bara behov av närhet. Så man behöver inte ha skilda föräldrar för att behöva sova nära ibland.

Och nej man är inte gäst i ett hus för att man inte är förälder till barnen i familjen... trångsynt!!
  • Anonym (bibo)
    Brumma skrev 2017-01-19 20:28:20 följande:

Vi tankar närhet genom att sova tillsammans.

Det gör jag med min man med - ofta arbetar vi omlott och att sova ihop är viktigt för oss ibland. Inte för sex - det har vi ändå, utanför sovrummet väggar - men att få vara nära. Att kunna sträcka ut handen och känna att han är där, hålla om lite om man vaknar till. Det är en närhet vi inte har när vi är vakna - då finns måsten som behövs tas tag i osv.

Så visst sjutton kan man tanka närhet.. jättekonstigt argument att man inte skulle kunna göra det för att man sover.. man kan sova nära ;)

Varför vill du sova med din partner (om du gör det)?

Min ena dotter tankade närhet redan som bebis på nätterna. Väldigt självständig dagtid men ville vara nära på natten. Är så fortfarande mer eller mindre. Så jag håller med.
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv