Inlägg från: Anonym (Vera vetenskap) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vera vetenskap)

Sorry men du är inte hälsosam

Jag måste få säga det här. Du är inte hälsosam som käkar kött varje dag och helst varje måltid. Inte heller när du hoppar över att äta olika sorters fett utan inbillar dig att du kan äta enbart mättat fett och det i obegränsade mängder. Din kropp mår inte bra av att du hoppar över en massa grönsaker och ratar all frukt. Det är okej att du inte vet bättre men ta inte ihjäl dina barn eller gör dem sjuka som vuxna för att du tror att det är hälsosamt att äta som du gör. Skärpning på dig.

• Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam
    Påven Johanna II skrev 2017-01-11 16:04:41 följande:

Vad har vegetarianer och veganer för medellivslängd?

Det finns nog ingen studie som svarar på det men 12 procent längre livslängd har de som inte äter djur enligt denna 6-åriga studie.
    publichealth.llu.edu/adventist-health-studies/about?
    Anonym (#) skrev 2017-01-12 00:46:38 följande:

Vem som helst som testar både strikt kolhydratbaserad kost och strikt fettbaserad kost kommer märka att aptiten är större när man käkar kolhydrater och att fett mättar.

Det är klart man går upp i vikt om man äter en massa socker (snabba kolhydrater). Man är ju 'konstant" hungrig och tror att man behöver äta.

Nä kolhydrater lurar bara kroppen.

Det stämmer ju inte. Man kan inte ta alla kolhydrater och påstå att kroppen reagerar likadant på alla. Det är en jäkla skillnad på raffinerat socker och naturligt socker, som tex sockret i kakor och sockret i en frukt (som vissa fanatiker mässar för att de skulle vara onyttiga, vilket är en lögn. Självklart behöver du äta massor av fullkornapasta och riven morot om det är det enda du ska bli mätt på. I normal kost ingår dock även protein och fett, så med t.ex fullkornspasta, riven morot, paprika, lök, tomat, gurka och majs (som alla uteställen envisas att ha som alternativ till sallader, samt ost, sojabönor, kidneybönor och en dressing på rapsolja och vinäger, salt och peppar så får du i dig allt kroppen behöver utan att äta en barnportion. Dvs man kan äta sig mätt och äta hälsosamt!
    Anonym (Eh?) skrev 2017-01-11 21:29:47 följande:
    Sedan när är grisar full av korvar och kossor fylld med köttbullar!?!?! Vi som äter slaktar, styckar och skapar former som passar att laga och ha på tallriken. Samma former gör sig bra att laga även av grönsaker. Bollar, bullar, plättar osv. Det finns liksom inga färdigskurna biffar på tjuren som vegetarianer "försöker hemma".

Suck!
    Exakt så. Formen känns välbekant och innehållet är annorlunda. Man kan väl inte mena att inget som inte är kött får tillagas som en rund bulle i stekpannan/ugnen? Det skulle vara att ta diskussionen till en nivå under fotsulorna och med andra ord, inte speciellt givande.

Att tillaga vegetariskt julbord, med grönsaker som ser ut som de där kötträtterna som man har ätit sedan liten, handlar om tradition, inte innehåll i korvarna. En känsla av samhörighet, man brygger broar för ökad förståelse. Men givetvis ska någon klanka ner på det och låtsas som att köttätare/blandkostare har ensamrätt på olika formar. Det är väldigt ledsamt. Varför inte bara acceptera att alla inte vill äta upp djur. De är intelligenta. Varför ska man äta upp en gris som förstår lika mycket som en hund?
    Aniiee skrev 2017-01-12 00:51:50 följande:
    Nu är jag en sån där motvallskäring ingen, och ger dig rätt samtidigt som jag påpekar att det inte stämmer på alla. Inte mig, direkt. Äter jag fett blir jag sugen på kolhydrater och äter jag kolhydrater blir jag sugen på kött. Bara om jag äter  kött (vilken sort spelar ingen roll) blir jag mätt på riktigt och står mig länge.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Synd då att forskarna börjar förstå hur ohälsosamt det är i långa loppet att äta mycket kött. Men med det sagt så vill jag poängtera att alla har rätten att välja kost själva. Personligen så vill jag leva länge så jag hoppar helt charkuterier och äter kött, vitt, vilt, gris, ko 4 måltider av 21 veckan.
    Spaceman skrev 2017-01-12 07:31:50 följande:

Om detta tvista de lärde.... ät det du själv mår bra av så blir det nog bra till slut. Vissa "dieter" kanske minskar risken för det ena eller det andra men något kommer ändå ta livet av dig i slutändan.

De "lärde" tvistar inte. De är väldigt överens om att kött (främst charkuterier och rött kött) inte är hälsosamt för oss. Därav begränsar man rekommendationen till 300 gram rött kött per vecka anses vara säkert.

Kan du visa någon seriös källa på att någon lärd anser att man ska äta obegränsade mängder rött kött och charkuterier för en god hälsa? Jag tvivlar.
    Anonym (Äter kött) skrev 2017-01-12 17:13:01 följande:

Sluta överföra mänskliga känslor och egenskaper på djur.

Sen äter jag kött med gott samvete. Äter mycket grönsaker och frukt så kosten är faktiskt varierad.

Sen sitter jag aldrig med pekpinnar mot veganer eller vegetarianer. Respekterar deras val ang mat. Men efterlyser fortfarande samma respekt tillbaka... En dröm som aldrig blir sann

Mänskliga känslor? Det är ett faktum att vetenskapen kan säga att de vet att de som äter charkprodukter och mer än max 300 gram rött kött i veckan har en betydligt ökad risk att drabbas av allvarliga sjukdomar. Man äter som man vill men inse att du inte äter hälsosamt när du äter bacon och käkar rött kött flera gånger i veckan.
    perfect skrev 2017-01-13 11:27:17 följande:

Gör som Du vill men bry Dig inte om vad andra gör, tänk om Du har fel.

Sjukvården kostar enorma pengar. Jag betalar skatt, alltså har jag mandat att ha en åsikt.
Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam