• Aniiee

Sorry men du är inte hälsosam

Var skrev TS någonting om veganer och vegetarianer?

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Palestrina skrev 2017-01-11 16:15:47 följande:
    Nåt ska man ju diskutera i alla fall.
    sant =P
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Anonym (J) skrev 2017-01-11 20:12:04 följande:

Jag äter inget annat än lakto-ovo vegetariskt och fisk. Jag är inte hälsosam någonstanns hur mycket grönsaker och baljväxter jag än äter! Jag är ständigt likblek med svarta ringar runt ögonen och är så trött att jag inte orkar vara vaken 3-6 timmar åt gången. Jag kämpar på med niferex och blutsaft och inget jävla hjälper. Så jag tror fan rena köttisar är mer hälsosamma än veganer och vegetarianer.

(Sen är nog de vegetariska alternativen som ser ut som kött gjorda för köttätare och inte vegetarianer så att det ska gå lättare att gå från kött till annat. Själv vill jag inte äta skit som påminner om kött. Skulle aldrig äta quornfärs eller sojakorvar.. äckligt.)

Har du kollat upp om du kan ta upp näringsämnena i baljväxter? Jag kan inte det tillräckligt för att kunna äta helt vegetariskt, utan jag MÅSTE äta kött (fisk räcker inte till heller). Jag måste inte äta mängder med kött, utan 4 portioner i veckan räcker för att jag ska fylla på järn, k-vitamin, b-vitamin och vissa proteiner.
  • Aniiee
    Anonym (Eh?) skrev 2017-01-11 21:29:47 följande:
    Sedan när är grisar full av korvar och kossor fylld med köttbullar!?!?! Vi som äter slaktar, styckar och skapar former som passar att laga och ha på tallriken. Samma former gör sig bra att laga även av grönsaker. Bollar, bullar, plättar osv. Det finns liksom inga färdigskurna biffar på tjuren som vegetarianer "försöker hemma".

Suck!
    Nej, men sill är en fisk, inte en form, och skinka är en styckningsdetalj, inte en,,, eh... form.....

Bullar och korvar och längder och grejer kan man göra på grönsaker absolut, men du kan ALDRIG göra en fisk av grönsker.
  • Aniiee
    ostpaj skrev 2017-01-11 21:36:00 följande:

Ok... Efter att ha läst alla inlägg; vad får man äta?! Inte kött, inte vegetariska alternativ som ser ut som kött. Bara frukt? Det är mycket socker i, så det går ju fetbort. Grönsaker? Min treåring kommer att stanna i växten (växt, haha).

Det är inte mycket socker i frukt (allt är relativt....), och varför skulle socker gå fetbort? 

Men som vanligt gäller ju: Ät vad fan du vill, så läge kropp och själ mår bra av det, men gör det med måtta. Lagoma korvar är bäst.
  • Aniiee
    ostpaj skrev 2017-01-11 21:45:03 följande:

Det sägs att socker är boven. På 80-talet trodde man att det var fett som var farligt och tillverkade bara med låg fetthalt men ingen köpte dem för de smakar ingenting. Då tillsatte man socker! Tadaaa, jätteglada fettsnåla bars och ingen gick ner i vikt och ingen (amerikanare) fattade varför ingen minskade i vikt! Läste även någonstans att ett experiment där man tog bort fruktskålen i personalrummet började folk gå ned i vikt. Fast jag vet, frukt innehåller fibrer och vitaminer. :)
    Fast det är ju skillnad på att moderera sockerintaget och att socker "går fetbort". Det är även skillnad på sötningsmedel och socker (mycket "lightprodukter" innehåller sörningsmedel, inte socker). Kopplingen mellan sötningsmedlens intåg och användning och den generella övervikten är starkare än kopplingen mellan (natruligt) fettsnål mat och den generella övervikten.

Socker ger en viss mättnad, vilket sötningsmedel inte gör, tvärtom triggar sötningsmedel generellt apptiten. Bättre, med andra ord, att dricka ett glas Önos saft, för då tar man bara en bulle, än att dricka Fun Light, för då är risken extremt stor att man tar 2 bullar.

Det är väl lite det där om "riktig" mat eller "konstgjord" mat.....
  • Aniiee
    Anonym (#) skrev 2017-01-12 00:46:38 följande:

Vem som helst som testar både strikt kolhydratbaserad kost och strikt fettbaserad kost kommer märka att aptiten är större när man käkar kolhydrater och att fett mättar.

Det är klart man går upp i vikt om man äter en massa socker (snabba kolhydrater). Man är ju 'konstant" hungrig och tror att man behöver äta.

Nä kolhydrater lurar bara kroppen.

Nu är jag en sån där motvallskäring ingen, och ger dig rätt samtidigt som jag påpekar att det inte stämmer på alla. Inte mig, direkt. Äter jag fett blir jag sugen på kolhydrater och äter jag kolhydrater blir jag sugen på kött. Bara om jag äter  kött (vilken sort spelar ingen roll) blir jag mätt på riktigt och står mig länge.
  • Aniiee
    Anonym (Vera vetenskap) skrev 2017-01-12 06:05:32 följande:
    Synd då att forskarna börjar förstå hur ohälsosamt det är i långa loppet att äta mycket kött. Men med det sagt så vill jag poängtera att alla har rätten att välja kost själva. Personligen så vill jag leva länge så jag hoppar helt charkuterier och äter kött, vitt, vilt, gris, ko 4 måltider av 21 veckan.
    Fast jag behöver inte mycket kött för att bli mätt (eller hålla mina besvärliga vitaminer, mineraler och proteiner på rätt nivå). Jag äter förmodligen mycket mindre kött än normalSvensson, även om jag kanske äter mer än du. Kanske.....

Som jag alltid sager: Moderation. Vad "mycket kött" är i sammanhanget vet jag inte, du kanske kan upplysa? Du verkar sitta på någon undersökning du tänker på.

Dock äter jag ju chark, för utan äkta ungersk salami är det ingen idé för mig att leva =P
  • Aniiee
    Anonym (...) skrev 2017-01-12 09:34:05 följande:

Alltså, TS. Jag är vegan och knarkar veganläkarnas klipp på youtube, så jag är på din sida. Däremot tror jag inte på din approach. Är det något jag har lärt mig under de här åren så är det att egeninitierad kritik mot köttätarna bara sabbar vår sak. De är redan jäkligt kritiska och defensiva mot oss (förmodligen framförallt eftersom de har dåligt samvete) och att moralisera och pika deras val gör bara att vi växtbaserade framstår som ett himla osympatiskt och ettrigt sällskap.

De senaste åren har fem personer i min närhet blivit veganer och tre personer har blivit vegetarianer. Min inställning har hela tiden varit att vara hälsosam, enkel och glad. Sånt smittar av sig och folk blir nyfikna på varför det funkar så bra! Jag gick ner min övervikt, blev av med en jobbig hudsjukdom och ser verkligen pigg ut numera.
    När de har hälsat på har jag sett min chans att göra supersmaskig veganmat med goda efterrätter som har visat att det inte är så konstigt. Och jag har glatt svarat på frågor när de har kommit. 
    Efter ett tag, när de har varit mer nyfikna, har jag tipsat om Cowspiracy och Forks over knives. Efter det har de fått en helt annan inställning. 

Om du vill göra folk intresserade av förändring så måste du få livsstilen att framstå skön, inte bitter och konfrontativ!

Och jag känner 18 personer som under de senaste 3 åren SLUTAT vara veganer och vegetarianer, av olika skäl.

Sedan (ditt senare inlägg) så behöver man inte äta industrikött. Det står en helt fritt att köpa kött, fisk och fågel från smågårdar, jägare, fiskare, mm. Man kan till och med vara så radikal att man föder upp djur själv, börjar fiska och ta jägarlicens. Gulp!
  • Aniiee
    Anonym (Vera vetenskap) skrev 2017-01-12 13:07:03 följande:
    De "lärde" tvistar inte. De är väldigt överens om att kött (främst charkuterier och rött kött) inte är hälsosamt för oss. Därav begränsar man rekommendationen till 300 gram rött kött per vecka anses vara säkert.

Kan du visa någon seriös källa på att någon lärd anser att man ska äta obegränsade mängder rött kött och charkuterier för en god hälsa? Jag tvivlar.
    Jo., visst fasan tvistar de. Som galningar ibland. Framför allt tvistar de om om/varför de över huvud taget ska konfluera rent rött kött med charketuier, som ofta är behandlade med nitrit, röka, starkt processade/malda mm. De (dvs WHO) har till och med börjat diskutera om de kanske bör dra tillbaka den där delen av sin senast framställning och göra om den, just på grund av detta. 

Så visst fan tvistar de, och inte är de "väldigt överens".

Vi får väl se vad som händer, men sannolikt är att rött kött får en annan gräns än chark nästa gång.
  • Aniiee
    Anonym (öh) skrev 2017-01-12 16:31:06 följande:
    Jaja, här sitter du och "gör skillnad".

I Indien äter de redan klimaträtt. Där finns över 400 miljoner människor som är vegetarianer (mestadels av religiösa skäl men också för att de är rädda för zoonoser). De konsumerar bara fem kg kött per år och person. Men vad hjälper det när de samtidigt är på fjärde plats i världen vad gäller koldioxidutsläpp, en liga de snart kommer att leda. Men du tycker kanske att omvärlden bör ta ifrån dem deras kylskåp och luftkonditioneringssystem nu när de äntligen fått råd med dem?
    4.4, enligt senaste statistiken jag hittar, som är från 2009. 2a nerifrån i världen.

Enligt samma satatistik ligget USA i topp med 120,2 kg (ner från 126,6 kg år 2006)

De nordiska länderna står sig på:
    Sverige 80.2 kg, upp från 77 kg 2006
    Norge, 66 kg, upp från 65 kg 2006
    Danmark 95,2 kg, ner från 96,9 kg 2006
    Finland, 74.8 kg, upp från 73,2 kg 2006
    Island: 86,2 kg, ner från 89,7 kg 2006

OBS! OBS! OBS! Vi pratar rött kött här. Nöt, gris och lamm. Siffrorna för fågel och fisk är så klart annorlunda..... 

SEN måste man betänka, att det här är inte köttet vi ÄTER, i alla fall inte den svenska och norska siffran (och förmodligen inte de andra heller), utan det är slaktvikten. 

Alltså, om jag ska förklara lite snabbt: Säg att alla har varsin ko (jävligt liten ko....) som de får äta på ett helt år. En ko väger ugefär ungefär dubbelt så mycket som sin slaktvikt, dvs ungefär 160 kg. Sen går den till slakt, och under slakten tas saker bort, som vi vanligtvis inte äter, som hud, ben, huvudet, klövar, mm mm. Hälften går bort och slaktvikten blir kvar, alltså 80 kg. OM nu alla hade haft den där kon och använt alla köttdelar så hade dessa 80kg i statistiken varit hyfsat rättvisande, men nu har vi inte den där kon. Vi köper kött i mataffärer, hos grossister och bönder. Hos bönderna kan man ju för det mesta, och många grossister har uddare styckningsdetaljer, men i mataffärerna, där 80% av slutkonsumenterna finns, är de, eller kanske, VI i allmänhet, inte intresserade av udda detaljer. Vi vill ha vår färs, våra kotletter och våra vanliga stekar. Vilket gör att bortåt 50% av slaktvikten ALDRIG hamnar på tallrikarna i hemmen. 

Äter vi 80 kg kött per person och år? Nej. Det gör vi inte. Det SÄLJS någonstans mellan 35 och 50 kg rött kött per person och år i Sverige till slutkonsument. Hur mycket av det som äts upp kan man ju diskutera, men en siffra för matsvinn i hemmen är 10-12% äbar mat. 

Så.... Vad var det vi diskuterade i tråden igen? Jo... Vi äter mindre kött än folk tror.

Sen kan vi börja diskutera huruvida vi borde lära oss att ta tillvara på slaktvikten bättre (ja, enligt mig) och därmed minska miljöpåverkan.
  • Aniiee
    Anonym (Lise) skrev 2017-01-13 16:01:55 följande:

På 90-talet konsumerade svenskarna 40 % mindre kött än vad vi gör idag. Det är en ganska kraftig ökning på 20-25 år. Tycker att det kan vara värt att ha i åtanke. Det var ju knappast så att en så stor del av befolkningen var vegetarianer på 90-talet, och skulle gissa att andelen vegetarianer och veganer var ungefär samma som nu, eller rentav färre, men att genomsnittssvensson åt kött, men i mindre mängder än nu, och mer varierat.

Det fanns ju betydligt fler 10-, -20, 30-talister på den tiden och de var visserligen vana att äta "kött&potatis", men de vräkte inte i sig av "sovlet", det ansågs väldigt ofint. Tror det fanns en annan måttlighet än vad det gör idag. Nu är det så polariserat och antingen eller.

Jag tror inte på dieter, förbud eller att utesluta råvaror ur sin kost, men att äta varierat, och minska köttintaget. Jag har inget emot att äta vegetariskt, och gör det ofta, men jag kan lika gärna ibland vilja ha en fin och saftig biff.

Dock innebär det att man blir lite hatad av båda lägren, de notoriska köttätarna förstår inte varför man beter sig som en vegetarian, och vegatarianer och veganer tycker att man är vidrig som äter kött.

20 kg ökning. Allt kött. Fågel är det som ökat kraftig, står för hälften av ökningen. 
Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam