Sorry men du är inte hälsosam
På 90-talet konsumerade svenskarna 40 % mindre kött än vad vi gör idag. Det är en ganska kraftig ökning på 20-25 år. Tycker att det kan vara värt att ha i åtanke. Det var ju knappast så att en så stor del av befolkningen var vegetarianer på 90-talet, och skulle gissa att andelen vegetarianer och veganer var ungefär samma som nu, eller rentav färre, men att genomsnittssvensson åt kött, men i mindre mängder än nu, och mer varierat.
Det fanns ju betydligt fler 10-, -20, 30-talister på den tiden och de var visserligen vana att äta "kött&potatis", men de vräkte inte i sig av "sovlet", det ansågs väldigt ofint. Tror det fanns en annan måttlighet än vad det gör idag. Nu är det så polariserat och antingen eller.
Jag tror inte på dieter, förbud eller att utesluta råvaror ur sin kost, men att äta varierat, och minska köttintaget. Jag har inget emot att äta vegetariskt, och gör det ofta, men jag kan lika gärna ibland vilja ha en fin och saftig biff.
Dock innebär det att man blir lite hatad av båda lägren, de notoriska köttätarna förstår inte varför man beter sig som en vegetarian, och vegatarianer och veganer tycker att man är vidrig som äter kött.