Sorry men du är inte hälsosam
Var skrev TS någonting om veganer och vegetarianer?
Var skrev TS någonting om veganer och vegetarianer?
Jag äter inget annat än lakto-ovo vegetariskt och fisk. Jag är inte hälsosam någonstanns hur mycket grönsaker och baljväxter jag än äter! Jag är ständigt likblek med svarta ringar runt ögonen och är så trött att jag inte orkar vara vaken 3-6 timmar åt gången. Jag kämpar på med niferex och blutsaft och inget jävla hjälper. Så jag tror fan rena köttisar är mer hälsosamma än veganer och vegetarianer.
(Sen är nog de vegetariska alternativen som ser ut som kött gjorda för köttätare och inte vegetarianer så att det ska gå lättare att gå från kött till annat. Själv vill jag inte äta skit som påminner om kött. Skulle aldrig äta quornfärs eller sojakorvar.. äckligt.)
Ok... Efter att ha läst alla inlägg; vad får man äta?! Inte kött, inte vegetariska alternativ som ser ut som kött. Bara frukt? Det är mycket socker i, så det går ju fetbort. Grönsaker? Min treåring kommer att stanna i växten (växt, haha).
Vem som helst som testar både strikt kolhydratbaserad kost och strikt fettbaserad kost kommer märka att aptiten är större när man käkar kolhydrater och att fett mättar.
Det är klart man går upp i vikt om man äter en massa socker (snabba kolhydrater). Man är ju 'konstant" hungrig och tror att man behöver äta.
Nä kolhydrater lurar bara kroppen.
Alltså, TS. Jag är vegan och knarkar veganläkarnas klipp på youtube, så jag är på din sida. Däremot tror jag inte på din approach. Är det något jag har lärt mig under de här åren så är det att egeninitierad kritik mot köttätarna bara sabbar vår sak. De är redan jäkligt kritiska och defensiva mot oss (förmodligen framförallt eftersom de har dåligt samvete) och att moralisera och pika deras val gör bara att vi växtbaserade framstår som ett himla osympatiskt och ettrigt sällskap.
De senaste åren har fem personer i min närhet blivit veganer och tre personer har blivit vegetarianer. Min inställning har hela tiden varit att vara hälsosam, enkel och glad. Sånt smittar av sig och folk blir nyfikna på varför det funkar så bra! Jag gick ner min övervikt, blev av med en jobbig hudsjukdom och ser verkligen pigg ut numera.
När de har hälsat på har jag sett min chans att göra supersmaskig veganmat med goda efterrätter som har visat att det inte är så konstigt. Och jag har glatt svarat på frågor när de har kommit.
Efter ett tag, när de har varit mer nyfikna, har jag tipsat om Cowspiracy och Forks over knives. Efter det har de fått en helt annan inställning.
Om du vill göra folk intresserade av förändring så måste du få livsstilen att framstå skön, inte bitter och konfrontativ!
På 90-talet konsumerade svenskarna 40 % mindre kött än vad vi gör idag. Det är en ganska kraftig ökning på 20-25 år. Tycker att det kan vara värt att ha i åtanke. Det var ju knappast så att en så stor del av befolkningen var vegetarianer på 90-talet, och skulle gissa att andelen vegetarianer och veganer var ungefär samma som nu, eller rentav färre, men att genomsnittssvensson åt kött, men i mindre mängder än nu, och mer varierat.
Det fanns ju betydligt fler 10-, -20, 30-talister på den tiden och de var visserligen vana att äta "kött&potatis", men de vräkte inte i sig av "sovlet", det ansågs väldigt ofint. Tror det fanns en annan måttlighet än vad det gör idag. Nu är det så polariserat och antingen eller.
Jag tror inte på dieter, förbud eller att utesluta råvaror ur sin kost, men att äta varierat, och minska köttintaget. Jag har inget emot att äta vegetariskt, och gör det ofta, men jag kan lika gärna ibland vilja ha en fin och saftig biff.
Dock innebär det att man blir lite hatad av båda lägren, de notoriska köttätarna förstår inte varför man beter sig som en vegetarian, och vegatarianer och veganer tycker att man är vidrig som äter kött.