Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Sorry men du är inte hälsosam

Bibbidi skrev 2017-01-12 12:43:31 följande:

Jag äter kött men äter en hel del vegetariskt ändå och håller med dig om mycket förutom att vi köttätare skulle ha dåligt samvete? Jag känner inte en enda person som har dåligt samvete för att de äter kött, ärligt talat tror jag att det är sådant som du bara tror. Jag tror inte att det stämmer . Det enda jag kan tänka mig är att en del som är dåliga på att äta grönt kan ha dåligt  samvete för att de inte äter tillräckligt varierat eller tillräckligt med grönsaker, men inte att de skulle ha dåligt samvete för att de äter kött. 

Jag hade gruvligt dåligt samvete i många år innan jag gjorde slag i saken och slutade äta rött kött och fågel.

Jag undrar snarare om det verkligen finns de som anser att deras samvete är rent om de väljer att äta döda djur i ett samhälle om vårt? Kan man ha helt rent samvete utan att ha nedsatt empati då? Jag tror det är en mix av bristande empati och ignorans, i varierande mängdförhållande.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (öh) skrev 2017-01-12 15:51:00 följande:

Vad föreslår du att man ska göra med djuren då? Ska de alla självdö och inga fler födas upp? Du använder inga andra produkter gjorda av djur? Har kanske bara tygskor?

Är du seriös? *letar en skäms-kudde år dig*

Ja istället för att fortsätta föda upp miljontals djur år efter år efter år medan summorna blir mer och mer astronomiska så kan vi sluta göra det? Vad som händer med de nu fortfarande levande djuren är inte så värst relevant om man bara tar ett pyttekliv bakåt och ser en helhet; en framtid. Eller hur? Du tänker att en sådan sak händer över en natt och inte fasas ut? Nä. Det tänkte du knappast, och det belyser själva poängen: det finns inget rimligt argument att inte styra mot en mindre köttig framtid.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (öh) skrev 2017-01-12 16:16:08 följande:

Du får nog häcka bakom din kudde själv du, för ditt naiva resonemang går förstås inte att applicera på hela jordens befolkning. En sådan sak händer inte, den vare sig fasas ut eller sker över en natt. Men det är precis som där ni bleka veganer och miljöpartister "förstår" omvärlden. Det finns helt enkelt inte dumstrutar så att det räcker till er.

Är varken miljöpartist eller vegan. Förutom det så har du fel i allt annat också. Det blir svårt att veta var man ska börja faktiskt. Men. Det är (tyvärr) fullt tillåtet att vara korttänkt, ha förutfattade meningar OCH att ha totalt fel.
  • Anonym (Mia)
    monkees skrev 2017-01-14 10:03:48 följande:

Det jag noterat i debatten är att det främst är rött kött som det varnas för. Både för den egna hälsan och för miljön. Fågel och svin brukar passera som helt legitimt och inget att "bråka om" annat än för militanta veganska djurvänner men de är en grupp för sig som jag undviker.

Haha Du har hittat på DN egen kategori människor som dit du dumpar folk som har rätt och det stör dig. Jag fattar, de har bra argument, du har inga, och då håller du för öronen.

Jag är inte militant eller vegan men tycker ändå att MSN är en gris om man äter en. Är jag militant vegan då fast jag inte är någotdera?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (...) skrev 2017-01-16 14:45:07 följande:

Ja, det är absolut en lögn att mjölk är bra för tänder och skelett. Det är precis tvärtom och du kan hitta allt från vetenskapliga artiklar till populärvetenskapliga artiklar om det, om du söker på det. Här t.ex.:

www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-dags-att-sluta-med-mjolkpropaganda

www.aftonbladet.se/debatt/article19774932.ab

Och sen är det inflammatoriskt och mättat fett leder till åderförfettning. Kaseinet (proteinet)  i mjölken ökar tumörtillväxten mer än det mesta. I djurförsök kunde man slå på och av tumörtillväxten som en lampknapp genom att ge och stoppa kasein i maten. 

Och kött är också väldigt negativt för hälsan. Det är ingen slump att de länder som äter mest kött också toppar listor över hjärt- och kärlsjukdomar. Järnet i som finns i animaliska produkter ligger t.ex. bakom demenssjukdomar och kopplingen till cancer är så stark att t.o.m. WHO listar det som cancerframkallande. Se här t.ex.:

www.dn.se/nyheter/sverige/who-listar-kott-som-cancerframkallande/

Din psykiska föreställning om att du mår bra behöver inte nödvändigtvis överensstämma med hur din kropp egentligen mår. Min poäng är att inte ta gamla sanningar för givna bara för att du har hört dem många gånger.

Just så! Egentligen bryr jag mig inte om vuxna som har faktan framför ögonen men vägrar ta något till sig. Men de flesta har ju barn som oskyldigt indoktrineras av föräldrar som "vill ha det som det alltid varit", fast de har noll koll på både historien och forskningen.
Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam