Inlägg från: Anonym (Vad göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad göra?)

Oärlig och fuskande sambo

Hej!

Jag och min sambo har stora problem pga att vi ser så olika på ärlighet och utnyttjande. Det skapar mycket konflikter i vår relation, mest för att jag känner mig som en "medbrottsling" för att jag vet om saker, jag tycker inte att det är ok och försöker diskutera med honom men han vägrar diskutera. Han tycker allt han gör är bra och fantastiskt och att jag är slösaktig och obrydd.

Min sambo har bra jobb och hög lön och så även jag. Han tjänar ca 60000:-/mån. Det började med småsaker, som att han alltid skulle sno toarullar på hotell (inte ta med EN rulle utan 5-6!) , sen ska det snos tofflor och morgonrockar, champagnekylare, glas, koppar, ja lite av det mesta.
    När jag påpekar att vi har råd att köpa eget toapapper så kommer nån gliring att "jaja kan ju du säga, jag betalar ju". Jag tjänar "bara" 40000:-/mån så han betalar mer än jag.
    När vi åkt på semester har han sjukanmält sig för att ha sjuklön och inte slösa på semesterdagarna. I höstas kombinerade han en arbetsresa med ett uppdrag för en förening han är ordförande i (och som även jag är med i). Han tog ut dubbla reseersättningar genom att fuska med flygbokningar. (Boka ett flyg, få kvitto på bokning och betalning, sedan avboka inom ett dygn och boka ny resa) På så sätt lämnade han originalkvitton både till jobbet och föreningen. Biljetten han avbokar blir ju pengar rätt ner i fickan. Det var inte första gången han gjorde det heller, han gör sånt här hela tiden, säkert mycket mer än jag vet om. I fallet i höstas var jag med på resan, från föreningen, tillsammans med honom. Men så fick jag veta att han gör sådär och känner mig medskyldig eftersom jag sitter i föreningens styrelse själv.
    Vi bråkar mycket om ekonomi och ärlighet. Jag säger till honom att jag inte tycker det finns nån anledning att göra så, att han ska vara medveten om att det är skäl för uppsägning. Han svarar bara att han inte bryr sig.
    Det jag skulle vilja är att nån kom på honom, lite lagom, så han faktiskt fick en tankeställare och slutade.
    Jag skulle ju kunna berätta om detta för föreningen osv, men på nåt sätt vill jag att det ska komma från honom.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo
  • Anonym (Vad göra?)

Ultimatum lyssnar han inte på. Jag är mer inne på att han ska bli avslöjad. Utan att det får för stora konsekvenser.

• Anonym (Vad göra?)

Så är det nog till viss del. Han litar nog på att jag är tyst.
    Känns fult att skvallra på sin sambo. Känns hemskt om han får sparken. Även om jag tycker han borde få en knäpp på näsan.
    Jag vill väl inte straffa honom, utan ändra honom. Klyschigt va?

Men gör vi slut kommer jag ändå behöva ta upp sånt han gör fel mot tex föreningen, eftersom jag ju är inblandad där själv. Hans jobb kan jag ju skita i.

Han säger också att alla gör så här, att det är mig det är fel på, att jag är alldeles för ärlig.

• Anonym (Vad göra?)

Jag håller med. Genom att inte göra något så stödjer jag ju detta. Det är ju så det känns.

Men skvallrar folk på sina sambos? Har aldrig hört om någon vars sambo hört av sig till chefen. Skulle de ens ta det på allvar? Känns som jag mest skulle få skit själv.

Han har nog hjärntvättat mig till att tro att jag är FÖR ärlig. För jag tycker inte det är ok, det han gör.

• Anonym (Vad göra?)

Håller med er. Jag tar honom inte i försvar. Jag vill ju att han ska åka dit, men på ett annat sätt än att jag går in till chefen och säger ditt och datt.
    Anonymt kanske är en bra ide.

Jag har alltid lagt ut foton på honom och mig på semestrar när han "varit sjuk" på facebook och hoppats att nån skulle se det. Han är tyvärr inte vän med sina kollegor eller chef verkar det som.

Och ja, jag är en hemsk och svag människa som inte gjort något.
    Det är absurdt att man har behov av att sno toarullar när man har den inkomsten som han har ja.
    Och vi kom hem igår efter hotellvistelse. Fyra toarullar blev det, tror inte det fick plats mer.

• Anonym (Vad göra?)

Att jag "bara" tjänar 40000:- var mer menat att han tycker att det är så synd om honom som betalar lite mer. Jag tycker vi båda tjänar väldigt väldigt bra och vi klarar oss på mindre än hälften.
    Att man inte vill sätta dit sin sambo är väl inte så konstigt? Tror de flesta av oss skulle ta samtalet med personen i fråga först. Och det har jag gjort, eller försökt göra iaf.
    Kleptomani eller mani eller vad som helst, men han är besatt av att göra "klipp". Ibland har jag trott att han skämtar med mig men jag börjar fatta att det är på fullaste allvar. Ska vi åka bort nånstans så åker vi där det är billigast, eller vi får mest rabatt. Så tänker han i allt. Inte "jag behöver ett byxor, nu letar jag efter några som jag trivs i, om de är billiga är de bra" utan han tänker "jag köper vad som helst, köper 10 fula osköna byxor bara det är ett klipp".

Han har lite speciella grejer för sig, och det kan man ju ha så länge det är inom lagen. Men där töjer han ju som sagt.

• Anonym (Vad göra?)

Han är en snåljåp och besatt av att utnyttja saker maximalt.
    Jag har bråkat som fan om de här sakerna. En rulle toapapper kan jag leva med. När han fyller väskan känns det sjukligt. Brottsliga saker som det jag fick veta om att sjuka sig på semestern och ta dubbla reseersättningar gör mig vansinnig, så jag har knappast varit en tyst mus hemma.
    Vi ska på familjerådgivning imorgon så det är väl läge att ta upp detta.
    Det känns som att jag kommer att kontakta kassören och be att få kopior på våra resehandlingar, och sen ta det från där.

• Anonym (Vad göra?)

När vi gjorde resan ihop så var mina biljetter som de skulle. Han hade arbete på annan ort på fredagen och därefter var vi på kurs med föreningen lör-sön. Krävdes bara en flygresa för allt men han fejkade två biljetter för egen del. En som jobbet betalade och en som föreningen betalade.

Ni säger att jag är skyldig till brott jag med. Men det är ju därför jag säger att jag vill att han åker dit. Men jag tycker inte att jag själv borde bli lidande om jag, när jag insett nåt, faktiskt försöker prata honom tillrätta och om det inte förändrar något, faktiskt informerar berörda.

Om det får dåliga konsekvenser för mig om jag tar upp det så är det ju en anledningen att inte göra det? Och så kan det ju inte vara.

Han är på en liten arbetsplats och vi är i en liten förening. Ett anonymt tips är ganska givet att det är jag som står bakom.

Det är svårt att prata med honom för känner han sig anklagad så blir han väldigt arg och då funkar inte kommunikationen alls. Och anklagad kan han känna sig för mer eller mindre.

• Anonym (Vad göra?)

När ni säger att jag indirekt dragit nytta så menar ni att för att min sambo fått in mer pengar så gynnar det mig? Att det automatiskt ses så?
    Folk kan ju ha alla möjliga typer av ekonomier, anses det alltid att det gynnar den ena om den andre fifflar till sig pengar?

För i just det som det gällde gynnar det ju inte alls mig på något sätt.

• Anonym (Vad göra?)

Det är nog inte ditt ex även om mönstret är samma. Min är nog bara i början av sin karriär som fuskare. Jag tror det blivit nån besatthet att se vad han kan få till.
    Vi ska på familjerådgivning imorgon. Det kanske kan ge något att prata om detta med en utomstående.

Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo