Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 19:05:52 följande:
jag argumenterar inte för någon sida, jag har bara inte förstått varför det skulle vara förskingring. Ett exempel på solklar förskingring vore ifall han hade hand om föreningens pengar och skriver ner en lögn i redovisningen och tar ut pengar till sig själv
jag vet inte om jag förstår frågan, men om både ag och föreningen ska betala en varsin resa så har han ju på det här sättet sett till att han får pengar. Om han har rätt till dom? jag vet inte, men de ger ju honom pengarna i utbyte mot ett kvitto och att han utför uppdraget på den andra orten. De är de premisserna som de har ställt upp
Jag tänker snällt och antar att du spelar dum. Om vi nu antar att det här caset händer i verkligheten och inte bara är en teoretisk konstruktion, så handlar det ju om en person som låter sig ersättas för en utgift han inte haft. Han har rest och betalat resan EN gång, men han låter två huvudmän betala som att det handlar om två resor.
Antingen låter han sin arbetsplats betala sin resa, och då bedrar han föreningen (egendomlig förening som ersätter flygresor i businessclass - vilket en person i den inkomstklassen gör vid arbetsresor)
Eller vice versa.
En av dessa ersätter honom för en utgift han inte haft.
Det är bedrägeri.
Är det föreningen som ersatt honom för ett falskt kvitto så har han förskingrat föreningens pengar.
Sen läcker hela historien som ett såll, men det verkar ingen bry sig om.