Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-12 17:25:04 följande:
När vi gjorde resan ihop så var mina biljetter som de skulle. Han hade arbete på annan ort på fredagen och därefter var vi på kurs med föreningen lör-sön. Krävdes bara en flygresa för allt men han fejkade två biljetter för egen del. En som jobbet betalade och en som föreningen betalade.
Ni säger att jag är skyldig till brott jag med. Men det är ju därför jag säger att jag vill att han åker dit. Men jag tycker inte att jag själv borde bli lidande om jag, när jag insett nåt, faktiskt försöker prata honom tillrätta och om det inte förändrar något, faktiskt informerar berörda.
Om det får dåliga konsekvenser för mig om jag tar upp det så är det ju en anledningen att inte göra det? Och så kan det ju inte vara.
Han är på en liten arbetsplats och vi är i en liten förening. Ett anonymt tips är ganska givet att det är jag som står bakom.
Det är svårt att prata med honom för känner han sig anklagad så blir han väldigt arg och då funkar inte kommunikationen alls. Och anklagad kan han känna sig för mer eller mindre.
De "dåliga konsekvenserna" är ju i så fall om du känner till ett brott utan att anmäla. Den stora grejen för din del är ju att du sitter i en styrelse och känner till att en medlem begått brott (bedrägeri) mot föreningen utan att vidta några åtgärder. Var resan nu i helgen och du fick kännedom om brottet nyss så har du ju inte kännt till det någon längre tid om du tar tag ifrågan nu.
Men jag är som sagt inte juridiskt kunnig alls.