Inlägg från: Anonym (Madde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Madde)

Oärlig och fuskande sambo

Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 15:44:02 följande:
    fornminne skrev 2017-01-12 13:47:49 följande:

Hade det bara handlat om småsaker hade jag inte brytt mig så mycket. Men det din sambo gör är grovt bedrägeri och förskingring ts! Han kan åka dit för det. Och DU kan OCKSÅ råka illa ut om det kommer fram att du visste, eller misstänks vara inblandad. Så för gudarnas skull, rädda dig själv innan det är försent. Din sambo har uppenbarligen nån störning. För det där är INTE normalt beteende, oavsett inkomst. Hur är han i övrigt?

En sak jag inte förstår är varför det är förskingring? Föreningen är ju beredd att betala resan och han har rätt att bli ersatt för resan av arbetsgivaren. Vad har de med att göra att även en annan part betalar och drar nytta av resan?
    Ska föreningen och arbetsgivaren betala halva resan var eller vad? Varför ska föreningen och arbetsgivaren ha rätt att dra nytta av att han gör två ärenden på samma resa?
    Han köper ju två flygbiljetter åt sig själv och deklarerar det ena kvittot för föreningen och det andra för arbetsgivaren. Sedan avbokar han den ena biljetten och får pengarna tillbaka för den. Så antingen föreningen eller arbetsgivaren betalar ut ersättning för ett köp som blir återbetalat.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 16:10:46 följande:
    jag förstår precis hur det har gått till men varför skulle de bry sig? De är ju beredda att ersätta resan
    De är nog inte beredda att ersätta onödiga utgifter eller utgifter som inte ens finns. Han lurar ju den ena.

Matvarubutiken ersätter säkert med glädje din mjölk om du ljuger och säger att den hade surnat. Är det rätt för det?
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 19:33:36 följande:

"nog" är bara en spekulation ifrån din sida. Förresten är det inte en onödig utgift utan en nödvändig utgift för dem, hur ska de kunna räkna med att någon annan part ska stå för resan?

Nej jag tycker inte att det är rätt att ljuga om mjölk

Så du tycker inte det är rätt att ljuga om 7 kronor i matbutiken men att fiffla med kvitton och lura till sig kanske flera tusen från sin förening går bra? För det är precis vad han gör. Annars gör man som vanligt folk och köper EN biljett.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 22:18:55 följande:
    vet inte vad jag ska tycka om det borde utgå dubbelt eller inte, har svårt att ta någon ställning där, men jag har svårt att förstå varför bara den ena ska betala resan och den andra slippa undan?

Skulle han inte behöva fuska? Han kanske inte ens begår något fusk, det är ju det jag undrar över

men du vet ju faktiskt inte vem av dom som betalade först, kanske fick han pengar av föreningen först då har ju arbetet sparat pengarna. Det tycker jag verkar lika fel som att föreningen ska dra nytta av att arbetet betalar.
    Det är väl klart att det är fusk att han stoppar ner X tusen kronor i sin egen ficka, som egentligen skulle vara ersättning för resekostnaden. Det är väl nästan lika självklart som att solen är gul.

Beroende på vad han har för olika uppdrag så får han väl välja vem som bör stå för resekostnaden. Han kanske utför ett viktigt uppdrag för sitt arbete som kommer generera stora slantar, och en mindre tjänst för föreningen som kanske har mindre god ekonomi. Då får väl jobbet stå för resan och han sparar lite åt föreningen. Det är väl ändå mer rätt än att fiffla tillbaka ena resebokningen och sedan behålla pengarna själv?
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 08:57:05 följande:
    fast om han hade valt tvärtom att bara ta betalt av föreningen och låta jobbet få en gratis resa hade det varit fel eller?
    Nej. Som jag skrev, han får väl välja.
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 11:07:46 följande:
    Jag förstår inte varför det helt klart borde vara orimligt att ta betalt av arbetsgivare eller förening för en resa om de räknar med denna kostnad och är villig att betala detta.

Nej du förstår inte och jag har verkligen gett upp nu. :) Du verkar ju tycka det är skillnad ifall han skrev under på heder och samvete och ifall han inte gjorde det. 
  • Anonym (Madde)

Precis. Vad skulle hända om han sade:

"Jag begärde reseersättningen från X så jag har inte kvittot längre, men jag skulle vilja ha samma summa av er också så det blir rättvist, det går väl bra?"

För de är ju så himla villiga att betala så det borde väl gå lika bra att vara ärlig och be om dom, eller?

• Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:25:43 följande:
    ja och vad har han för rätt att avgöra vem som ska betala och vem som ska få slippa undan kan man ju ifrågasätta då?
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 11:46:29 följande:
    Nej. Som jag skrev, han får väl välja.Nej du förstår inte och jag har verkligen gett upp nu. :) Du verkar ju tycka det är skillnad ifall han skrev under på heder och samvete och ifall han inte gjorde det. 
    precis jag har svårt att förstå varför det nödvändigtvis måste vara fel. Självklart är det skillnad om man skriver under någonting, då har man ju bundit sig vid ett avtal

Han har väl all rätt i världen att avgöra det. Det är ju han som har gjort resan och lagt ut pengar för sin biljett...jag menar biljetter. :)
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:33:51 följande:
    jag har aldrig menat att han BORDE få dubbel ersättning, återigen jag förstår inte varför det nödvändigtvis måste vara fel att båda ska betala resan.
    Ingen säger att det är fel om båda hade delat på resan. T ex hade ena parten kunnat ersätta ditresan och andra parten kunnat ersätta hemresan, om biljetterna var bokade separat.

Men det är så självklart att det är mer fel att fuska med resebokningarna än att ena partnen "slipper undan" resekostnaden. Han lyckas slå två flugor i en smäll och utföra två uppdrag på en och samma resa. I och med det så sparar han in en resekostnad.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:38:12 följande:
    Ja men då äger han rätten tycker du, att avgöra vem som ska tjäna på det menar du, och då kan han väl likagärna kunna avgöra att han själv ska få tjäna på det
    Nej alltså detta går för långt haha. :)
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:46:44 följande:
    fast du vet ju inte om det är arbetsgivaren eller föreningen som redan har betalt, tänk om han skickar in de båda kvittona med post i samma ögonblick?
    Hur kan han ha två kvitton? Han har ju bara rest en resa. ;)

Du driver med oss. ;)
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:55:07 följande:
    Just att han lyckas slå två flugor i en smäll kan ju faktiskt vara att ett argument till att han förtjänar pengarna bättre än de andra. De har ju inte gjort någon ansträngning för att spara in pengarna men det har han
    Förtjänar vilka pengar då? :) Du pratar de pengar som han STJÄL i det ögonblick han lämnar in ett kvitto på en resa som redan blivit återbetalad till honom själv. :)

Han får väl lön för det arbete han utför. DET är pengar han förtjänar.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 13:14:52 följande:
    Fast de lämnar ju ut pengarna till honom i utbyte mot ett kvitto. 
    Det kvittot upphör att gälla fr o m det ögonblick han cancellererade den bokningen och fick pengarna tillbaka.

Du går till mataffären med ett kvitto för du vill ha dina pengar tillbaka för ett paket smör. Hur många gånger har du rätt att få dina pengar tillbaka för det paketet smör? En gång eller två gånger?
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 13:47:36 följande:
    fast hur kan det ha upphört att gälla i deras ögon, om de godtar kvittot och ger honom pengarna?

Jag har aldrig försökt det där med mataffären så jag vet faktiskt inte hur det skulle bli
    1. Därför att de inte kan veta det. De litar på att han gör rätt för sig.

2. Äsch. Du vet svaret.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 20:09:37 följande:
    Hur kan det vara snällt att anta någonting om någon som inte är sant?

om kvittot är falskt så är det resebolaget som har skrivit ett falskt kvitto, det är deras ansvar

vad menar du med att historien läcker, betyder det att du inte tror att det är en sann historia?
    Hur kan du fortfarande inte förstå? Du vill inte förstå.

Kvittot är falskt att redovisa eftersom köpet har annulerats!!!!!!!!!
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo