• Anonym (X)

Oärlig och fuskande sambo

Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 15:44:02 följande:

En sak jag inte förstår är varför det är förskingring? Föreningen är ju beredd att betala resan och han har rätt att bli ersatt för resan av arbetsgivaren. Vad har de med att göra att även en annan part betalar och drar nytta av resan?

Ska föreningen och arbetsgivaren betala halva resan var eller vad? Varför ska föreningen och arbetsgivaren ha rätt att dra nytta av att han gör två ärenden på samma resa?

Man kan inte betala för en resa som redan är betald, vilket han ju också vet eftersom han köper två separata biljetter.
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 20:47:10 följande:

Jag har aldrig sagt att det går bra eller att jag tycker att det är rätt. Men jag förstår inte hur det kan bli förskingring

Själv hade jag varit nöjd med att få betalt en gång

Varför ska föreningen ha rätt att dra nytta av arbetsgivaren?

Finns det ingen utgift ska de inte lägga ut pengar.
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 21:19:00 följande:

klart att det finns en utgift, han fick ju inte åka gratis

Är den betald är det inte en utgift.
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 21:31:11 följande:

klart att det är, de är ju beredda att ge honom pengar för resan trots att han redan har betalt den

Ja, om det nu borde utgå dubbel reseersättning som du verkar tycka så skulle han ju inte behöva fuska?

Resan kostar X kronor.

Arbetet betalar X kronor.

Att föreningen är villig att betala resan innebär inte att TS sambo förlorar pengar utan att föreningen sparar dem.
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 20:48:37 följande:

men hur ska man göra för att det ska bli rätt? Borde arbetsgivaren och föreningen dela på resekostnaden eller vad?

Huvudsyftet med resan är väl jobb = de står för resan.
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-13 22:18:55 följande:

vet inte vad jag ska tycka om det borde utgå dubbelt eller inte, har svårt att ta någon ställning där, men jag har svårt att förstå varför bara den ena ska betala resan och den andra slippa undan?

Skulle han inte behöva fuska? Han kanske inte ens begår något fusk, det är ju det jag undrar över

men du vet ju faktiskt inte vem av dom som betalade först, kanske fick han pengar av föreningen först då har ju arbetet sparat pengarna. Det tycker jag verkar lika fel som att föreningen ska dra nytta av att arbetet betalar.

Det är väl klart han fuskar när han köper två biljetter när han bara behöver en, och sen tar pengarna själv?

Tycker du det är oklart på nåt sätt?
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 11:07:46 följande:

jag förstår att det eventuellt kan vara fel att göra som sambon gjorde, men kan inte se klara förutsättningar för att han verkligen begår ett bedrägeri, och att kalla det förskingring ifrågasätter jag

Han köper en biljett han lämnar tillbaka; hur kan du inte förstå fusket?

Men OK, om han borde få dubbel ersättning (varför? Han har ju imte de utgifterna) är det ju bara att han tar det med jobbet och föreningen.

Varför gör han inte det?
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:25:43 följande:

ja och vad har han för rätt att avgöra vem som ska betala och vem som ska få slippa undan kan man ju ifrågasätta då?precis jag har svårt att förstå varför det nödvändigtvis måste vara fel. Självklart är det skillnad om man skriver under någonting, då har man ju bundit sig vid ett avtal

Du tror det är OK att köpa en biljett, ta pengar för den och den lämna tillbaka den -bara för att man inte skrivit på att man lovar..?

Är du på riktigt?
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:35:54 följande:

om du tycker att det är rätt att antingen föreningen eller arbetsgivaren ska få slippa undan kostnaden, då innebär det ju att en av dom kommer att tjäna på det. Varför har någon av de två större rätt att tjäna på detta än att sambon tjänar på detta?

Finns det ingen utgift så sparar de pengar ja.

Har arbetsgivaren redan betalt så finns inte en till utgift utan han stoppar den rätt i fickan.

Ser du ingen skillnad på att föreningen SPARAR pengar (resan är redan betald) och att sambon TJÄNAR på det (han ljuger om en utgift som knte finns och tar pengar han aldrig skulle ha)?
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 12:46:44 följande:

fast du vet ju inte om det är arbetsgivaren eller föreningen som redan har betalt, tänk om han skickar in de båda kvittona med post i samma ögonblick?

Vilket hade varit mer OK om han inte sen avbeställde den ena biljetten och tig pengarna själv.

Om du nu argumenterar för att både AG och föreningen ska betala, hur ger det sen att han har rätt till pengar?

Kan du förklara hur du tänker där?
  • Anonym (X)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 19:53:25 följande:

inte rimligt men inte omöjligt

vore väldigt intressant att få reda på vad de skulle svara om sambon nästa gång samma situation uppstod frågade dom om det här!

Jag har förstått att du tycker både AG och föreningen ska betala men kan du förklara varför du tycker sambon ska ha pengarna för en extrabiljett?
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo