Inlägg från: Anonym (Svägerskan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svägerskan)

Oärlig och fuskande sambo

Min svägerska lyfter bostadsbidrag efter en så kallad skenseparation. Hon är helt öppen med det.

Känns ju helt suveränt att vi alla bidrar till hennes hyra för en bostad hon inte ens nyttjar.

Jag hatar all form av fusk!!!!

• Anonym (Svägerskan)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-15 20:21:06 följande:

Vad innebär skenseparation?

Är hon öppen även mot de som hon får bidraget med menar du?

Med skenseparation menar jag att de har separerat och flyttat isär. Strax därpå har de flyttat samman igen trots att man har kvar den andra bostaden, som man får bidrag för. Man får inte vara sammanboende på en adress (för man räknas som boende om man lever och verkar där) trots att man är folkbokförd på en annan adress (den övergivna bostaden).

Att inte meddela ändrade boendeföehållanden helt enkelt.

Hennes sambo är fullt medveten om att hon får bidrag för sin bostad. Han anser att det är hennes val och samvete då han inte ansökt eller nyttjar pengarna..
  • Anonym (Svägerskan)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 09:53:56 följande:

De har separerat, betyder det att de tog en paus i förhållandet och sedan återförenades? 

Har jag förstått rätt att det finns alltså två olika bostäder varav den ena står obebodd? Får bidrag för den, betyder det att det bidraget täcker kostnaden helt eller bara delvis? Verkar ju inte som att det blir några pengar över att tjäna i alla fall

ja jag vet inte vad som är rätt och fel här, kanske behöver de varsin bostad om förhållandet inte är stabilt och de flyttar isär och ihop rätt var det är? Men det kanske inte gör att man skulle ha rätt till bidraget, jag kan inte såna regler

Jag håller nog med hennes sambo, han är i vilket fall inte ansvarig för det där. Kanske man kan tycka att han har ett samhällsansvar att anmäla om det, om nu det hon gör är olagligt

Paret skickade in en skilsmässoansökan. Sedan vet jag inte om de annulerade ansökan eller ej. Men de lever iaf som gifta idag och har ett förhållande.

Precis. Det finns alltså två bostäder och den ena är för tillfället obebodd. Hon fick bostadsbidrag dvs det täckte ej hela hyran. Oavsett om hon får pengar över eller kvittar jämt så har hon inte rätt till bidrag för en bostad som hon inte bor i!
  • Anonym (Svägerskan)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 18:07:31 följande:

men om du skriver skenseparation, var den inte verklig eller hur menade du, gjorde de alltså den ansökan trots att de inte hade avsikt att gå isär?

ja det är klart, hon tjänar ju på det ändå givetvis. Du kanske kan tipsa de som betalar ut bidraget, så får de ta ställning till om de ska utreda saken.

Skenseparation är ett begrepp som försäkringskassan själva använder. Gäller även par som inte varit gifta - utan flyttar isär på pappret men i verkligheten fortfarande bor ihop.
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo