Inlägg från: Anonym (Milla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Milla)

Oärlig och fuskande sambo

Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 10:03:08 följande:

När jag skriver reseräkningar på jobbet att jag åkt med bil från A till B antal km så skriver jag under längst ner att jag med heder och samvete intygar att uppgifterna är korrekta. Står faktiskt så på blanketten.
    Att lämna in en flygbiljett för en resa som man inte varit på är ju inte på heder och samvete korrekt. Han säger ju att han åkt på ett visst plan en viss tid och det har kostat en viss summa pengar som han nu vill ha.
    I själva verket sitter han inte på planet utan har sitter och dricker drinkar i en stad som han kom till några dagar tidigare med en billigare biljett.

Hur kan det inte vara fel??

Min arbetsgivare begär in boardingkorten tillsammans med reseräkningen. Jag antar att någon för länge sen har försökt fuska på det sätt som din man gör.

När det gäller resan där han först jobbade och sedan gjorde något för föreningen så hade jag låtit arbetsgivaren betala resan dit och föreningen betala resan hem. Både jobbet och föreningen skulle uppskatta att de tjänar på det.

Precis som du skriver så signerar man att man faktiskt har haft dessa utlägg, därför är det fusk.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-15 19:53:40 följande:
    nu är du orättvis, jag vill förstå 

min första känsla när jag läste trådstarten var att det verkade fel men när jag tänkte efter så blev jag osäker på hur man kan få det till förskingring...

kanske ogillar man det för att man tänker sig att han hade ett ont eller själviskt uppsåt med detta, men det handlar ju bara om känslor

Ett kvitto blir falskt först när någon förfalskar det, alltså om han hade författat ett eget kvitto i datorn och låtsas att det kom från ett resebolag
    Kvittot är inte ett kvitto längre eftersom varan är återlämnad.

När man gör reseräkning till sin arbetsgivare så begär man ersättning för de utlägg man haft. Om biljetten är återlämnad och man har fått pengarna tillbaka så har man inte haft något utlägg.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-15 20:22:15 följande:
    Vem ska åka snålskjuts på den andre då, föreningen eller arbetsgivaren?
    Ingen ska åka snålskjuts, framför allt inte individen. Arbetsgivaren ska betala resan dit och föreningen resan hem.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-15 21:04:00 följande:
    det är fortfarande ett kvitto oavsett om han har lämnat tillbaka varan. Ett kvitto är just ett kvitto, en bekräftelse på att man har köpt något

han har fortfarande haft utlägget en gång i tiden, det kan man aldrig göra ogjort
    Om man får tillbaka pengarna så har man inte haft något utlägg. Inga pengar fattas på kontot. Och med dagens nollränta så blir det ingen ränteförlust av att ligga ute med pengarna i tre dagar.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-15 21:01:33 följande:
    och hur ska det gå till när båda behöver kvittot?
    Man köper ditresan först och får ett kvitto att lämna in till arbetsgivaren. Sedan köper man hemresan och får ett kvitto på den som man ger till föreningen. Hur enkelt som helst om man är normalbegåvad.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 09:42:40 följande:
    han har haft ett utlägg för att få kvittot oavsett vad som händer efter det

man kan faktiskt få ganska bra avkastning på pengar under tre dagar om man placerar dom rätt
    Nej, han har inte haft något utlägg. Man begär ersättning för de kostnader man haft. Har man fått tillbaka pengarna som man betalade för biljetten så har man inte haft några kostnader.

Om du anser att man kan får bra avkastning på pengar under tre dagar så är det väl bara för ts man att lämna in en reseräkning där han begär ersättning för de tre dagarna han missade avkastning på sina pengar. Men då måste han först förklara för sin chef att han köpte och lämnade tillbaka biljetten för att lura till sig pengar från företaget.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 09:40:03 följande:
    säger du det, min uppfattning är att man kan fortfarande vara normalbegåvad utan att komma och tänka på alla möjliga lösningar i olika situationer. Men du kanske är bättre på att bedöma människors begåvning än vad jag är, jag vet inte.

Det skulle kunna vara en bra fördelning, men hur ska man göra om ditresan och returresan kostar olika mycket? Vem ska betala den dyrare färden?
    Jag har förstått att du inte kunde tänka ut lösningen själv. Det framgår tydligt av dina inlägg i tråden.

Vem som ska betala vilken resa är lika enkelt. Första dagarna ska han jobba, alltså betalar jobbet ditresan. Sista dagarna är föreningsaktiviteter, alltså betalar föreningen hemresan.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 18:01:26 följande:
    men nu är det ju inte aktuellt vad jag skulle kunna tänka ut eller vilken begåvningsnivå jag ligger på, eftersom inte jag är i den situationen att jag ska ordna resor för de här ändamålen. Man skulle kunna vara mer än normalbegåvad och ändå inte komma på alla tänkbara lösningar om man väljer att inte lägga ner tid och energi på att tänka ut den mest smarta fördelningen.

Hur vet du vilka dagar han ska göra vilket uppdrag?

Även om det skulle gå till på det sättet kronologiskt så är föreningsaktiviteterna lika beroende av att han tar sig till orten ifråga, annars skulle de aldrig kunna äga rum. Det är lika stor anledning för att just föreningen ska betala ditresan som att arbetsgivaren ska göra det.
    TS har skrivit att arbetet sker först och föreningsaktiviteten efteråt. Krävs inte ens normalbegåvning för att läsa ts inlägg.

Tre dagar är den tid det tar att få pengar tillbaka till kontot om man betalat med kort.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-24 01:43:13 följande:
    Ja det är den informationen som jag också har hittat. Men i det här fallet har medlemmen inget uppdrag eller skyldighet att redovisa. Vad jag kan förstå så är det bara den som har hand om ekonomin i föreningen som har möjligheten att förskingra
    Faktarestistent var ordet.

Medlemmen REDOVISAR sitt utlägg för att få ersättning för de pengar personen har lagt ut. Om en redovisar kostnader man inte haft så förskingrar en.

Förväntar mig inte att du ska förstå den här gången heller och undrar varför jag lägger tid på att förklara för en person som inte tar in information.
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo