Inlägg från: Anonym (Ekonomen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ekonomen)

Oärlig och fuskande sambo

Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 13:47:36 följande:
    fast hur kan det ha upphört att gälla i deras ögon, om de godtar kvittot och ger honom pengarna?

Jag har aldrig försökt det där med mataffären så jag vet faktiskt inte hur det skulle bli
    Han köper en biljett, lämnar in den och får tillbaka pengarna från jobbet

Han köper en till biljett och lämnar in den och får pengar av föreningen

Han avbokar den första biljetten och får pengarna tillbaka som han behåller.

Du försvarar att han ska få betalt 3 gånger för 1 resa? Intressant.
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 16:10:06 följande:

Om nu ag/förening tycker att situationen är ok, hur skulle svaret från ekonom eller annan se ut då om han frågade?
    "Hej, jag ska åka och göra ett uppdrag både åt er och en annan, hur ska jag redovisa det?" "Ja, då får du fixa ett falskt utlägg på en biljett som du sen avbokar och skicka in till oss"

Känns inte rimligt va?

Om han redan är på plats så behöver ju inte föreningen betala hans resa. Enda anledningen för dom att betala resan är för att han ska komma dit. Nu är han redan där.
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-16 17:45:38 följande:
    han har fortfarande haft kostnaden, vad som händer efter det kan inte göra det ogjort.

ja det är väl upp till honom hur han vill göra, han kanske får till det också. Var fick du tre dagar ifrån?
    Vad är det du inte fattar? Han har haft en kostnad, men vill ha betalt för tre. 

Varför ska han ha betalt för mer än han betalt?
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-17 10:29:29 följande:
    kanske för att båda vill betala resan och de har räknat med den kostnaden
    sen kan man ju tycka att han inte förtjänar pengarna men man kan även tycka att varken arbetsgivaren eller föreningen ska tjäna på det
    Varför skulle någon vilja betala en resa som inte blivit av? Naturligtvis vill varken föreningen eller företaget betala för biljetter som inte använts. 
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-17 10:22:16 följande:
    nej jag försvarar det inte, men hur kan det bli förskingring?
    har försökt läsa på om just förskingring och jag tycker inte att det verkar som att man kan tillämpa det här. Men jag är ingen jurist
    Vet du vad förskingring betyder?

Förskingring kallas det brott som begås när en person som fått annans egendom i sin besittning med skyldighet att utge[förtydliga] eller redovisa egendomen tillägnar sig den eller på annat sätt åsidosätter vad personen har att iaktta för att kunna fullgöra sin redovisningsskyldighet.

• Anonym (Ekonomen)
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-17 10:46:22 följande:
    ja du har rätt nu såg jag det jag med. Men det spelar ändå ingen roll som jag skrev förut, båda är beroende av att ditresan betalas
    Fel. Föreningen är inte beroende av att resan dit betalas, eftersom TS redan befinner sig där.
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo