Inlägg från: Anonym (är det förskingring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (är det förskingring?)

Oärlig och fuskande sambo

Anonym (X) skrev 2017-01-14 00:10:51 följande:
    Det är väl klart han fuskar när han köper två biljetter när han bara behöver en, och sen tar pengarna själv?

Tycker du det är oklart på nåt sätt?
    ja jag tycker det är lite oklart ifall det han gör är rätt eller fel att ta betalt från båda då båda är villiga att betala. De får ju båda den valuta för pengarna som de har räknat med. Det här är en utgift som de har tagit med i sina beräkningar och de tycker att det är värt pengarna
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 09:30:51 följande:

Intressant att en del inte tycker det är fel.

Visst, både arbetsgivare och föreningen är var för sig villiga att stå för utgiften för resan. Hade uppdragen legat med någon veckas mellanrum så hade det ju faktiskt blivit två resor, och utgifter för båda parter.
    Nu låg det anslutande dagar och därför behövs inte två resor utan en. Dvs att jobbet eller föreningen sparar in på den andres bekostnad. Kanske borde man fråga ansvariga inför en sådan situation?

Att föreningen åker snålskjuts på resa som jobbet betalar kanske inte är jättebra, MEN det är iaf mer fel att fuska med biljetterna och stoppa pengar i egen ficka. Jag kan inte tycka annat.

Men det är intressant att höra hur ni andra tycker det är ok.

jag kan inte säga att jag tycker han gör rätt som tar betalt från båda men förstår heller inte varför det självklart skulle vara fel, och att kalla det förskingring?

ja att fråga dom vore kanske en bra ide om man är i den situationen. Det mest rättvisa vore ju att de delade på kostnaden men hur skulle det lösas rent praktiskt? Båda kanske behöver kvittot i redovisningen?
    Om han bokade två biljetter och ger båda ett varsitt kvitto men struntar i att ta tillbaka pengar i egen ficka för den ena resan, gör det hela saken mindre fel?
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 09:46:05 följande:

Jag och sambon hade faktiskt diskussion kring en ny liknande situation häromsistens.
    Han skulle resa i jobbet, jag skulle resa privat. Han var ledig dagarna innan jobb på annan ort och vi skulle åka ihop på de lediga dagarna.
    Han hittade bra resor mm och jag tänkte inget konstigt, tills precis innan vi skulle boka och han sa att eftersom han inte visste hur vi skulle åka så hade han bokat en tor biljett till sig själv på jobbdagen och avbokat den. Och då tyckte han det var bra för den avbokade biljetten var dyrare än de som vi faktiskt skulle flyga för.
    Jag sa ifrån på skarpen och han försvarade sig med att det fanns ju inget annat sätt att göra och bla bla. Jag sa att arbetsgivare (min iaf) har aldrig haft något emot att man åker en dag tidigare på sin lediga dag så länge det inte blir en merkostnad.
    Så efter en stunds gräl ringde han faktiskt sin ekonom och frågade. Jodå det var ok att åka en dag tidigare.
    Bra tänkte jag. Men vad hände? Han blev jättesur på mig för att jag tvingat honom ringa. Det hade varit bättre att fuska sa han, då hade han inte gjort nåt väsen av sig, medans nu sjönk hans status i företaget.
    Jag hävdade att det kan väl vara tvärtom, att de faktiskt tycker det är bra att han kollar av och visar att han vill göra rätt.
    Men som sagt, sur på mig blev han och är övertygad om att det var skadligt för hans karriär.

Människor kan verkligen se på saker olika.

Och ja, jag inser att jag om inget drastiskt händer så måste jag lämna honom. För det är mycket kring sånt här som visar på helt olika värderingar. Just nu är jag inställd på att lämna, MEN jag tror det bästa för mig är att vara riktigt genomtänkt och inte göra något i hast. Måste tänka igenom konsekvenser på olika sätt.

jag hänger inte med riktigt i den här historien, varför grälade ni, vad sa du emot på skarpen för?
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 10:03:08 följande:

När jag skriver reseräkningar på jobbet att jag åkt med bil från A till B antal km så skriver jag under längst ner att jag med heder och samvete intygar att uppgifterna är korrekta. Står faktiskt så på blanketten.
    Att lämna in en flygbiljett för en resa som man inte varit på är ju inte på heder och samvete korrekt. Han säger ju att han åkt på ett visst plan en viss tid och det har kostat en viss summa pengar som han nu vill ha.
    I själva verket sitter han inte på planet utan har sitter och dricker drinkar i en stad som han kom till några dagar tidigare med en billigare biljett.

Hur kan det inte vara fel??

fick han också skriva under på heder och samvete?
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 10:32:58 följande:

Jag sa ifrån att han åter igen skulle fejka en biljett. Som var dyrare än den han åkte på.

Han hävdade att det är bättre åka mån-ons på billig biljett som han betalar själv och fejka en dyrare tur och retur på onsdagen för att få lite pengar i fickan än att fråga arbetsgivaren om det är ok för honom att boka biljett mån-ons för jobbets räkning. Han var alltså ledig mån-tis och jobbade ons.

Det var ok för jobbet. Men han menade att det hade varit bättre för hans status i företaget att inte fråga om han fick resa tidigare utan istället bara genomfört fusket.

ja ok då förstår jag!
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 10:26:11 följande:

Spelar det roll om man skriver under på heder och samvete? Det är väl underförstått att man menar att man gjort den resan man lämnar in räkning för?

nja det kan man inte räkna med att alla förstår, det bästa är att göra det klart och tydligt om man tycker det är viktigt, vilket din arbetsgivare har gjort
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-14 10:27:39 följande:
    Min arbetsgivare begär in boardingkorten tillsammans med reseräkningen. Jag antar att någon för länge sen har försökt fuska på det sätt som din man gör.

När det gäller resan där han först jobbade och sedan gjorde något för föreningen så hade jag låtit arbetsgivaren betala resan dit och föreningen betala resan hem. Både jobbet och föreningen skulle uppskatta att de tjänar på det.

Precis som du skriver så signerar man att man faktiskt har haft dessa utlägg, därför är det fusk.
    ja det där låter ju som en bra lösning
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-14 09:30:51 följande:

Intressant att en del inte tycker det är fel.

Visst, både arbetsgivare och föreningen är var för sig villiga att stå för utgiften för resan. Hade uppdragen legat med någon veckas mellanrum så hade det ju faktiskt blivit två resor, och utgifter för båda parter.
    Nu låg det anslutande dagar och därför behövs inte två resor utan en. Dvs att jobbet eller föreningen sparar in på den andres bekostnad. Kanske borde man fråga ansvariga inför en sådan situation?

Att föreningen åker snålskjuts på resa som jobbet betalar kanske inte är jättebra, MEN det är iaf mer fel att fuska med biljetterna och stoppa pengar i egen ficka. Jag kan inte tycka annat.

Men det är intressant att höra hur ni andra tycker det är ok.

jag känner till några som jobbar på annan ort. De får var och en milersättning från sin arbetsgivare men de samåker. Arbetsgivaren känner till detta.

När jag var på AF så deltog jag i ett program som gav mig rätt till milersättning. När min handläggare och jag hade ett möte innan så togs detta upp och det framkom att jag eventuellt skulle samåka men jag var inte säker eftersom jag inte ville vara bunden till andra. Hon sa att jag skulle få milersättning för egna resor hur jag än gör och uppmanade mig att i vilket fall skriva upp antal dagar för detta.

Jag förstår inte varför det helt klart borde vara orimligt att ta betalt av arbetsgivare eller förening för en resa om de räknar med denna kostnad och är villig att betala detta. Om man sedan lyckas lösa sin transport på annat sätt är inte säkert att de har med att göra eller ens bryr sig om det. Men om man skriver under på heder och samvete att man verkligen nyttjar just denna resa som jag begär ersättning för, och man i själva verket inte gör det, då är det helt klart en lögn och kontraktsbrott i mina ögon

jag förstår att det eventuellt kan vara fel att göra som sambon gjorde, men kan inte se klara förutsättningar för att han verkligen begår ett bedrägeri, och att kalla det förskingring ifrågasätter jag

Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 11:46:29 följande:
    Nej. Som jag skrev, han får väl välja.
    ja och vad har han för rätt att avgöra vem som ska betala och vem som ska få slippa undan kan man ju ifrågasätta då?
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 11:46:29 följande:
    Nej. Som jag skrev, han får väl välja.
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 11:07:46 följande:
    Jag förstår inte varför det helt klart borde vara orimligt att ta betalt av arbetsgivare eller förening för en resa om de räknar med denna kostnad och är villig att betala detta.

Nej du förstår inte och jag har verkligen gett upp nu. :) Du verkar ju tycka det är skillnad ifall han skrev under på heder och samvete och ifall han inte gjorde det. 
    precis jag har svårt att förstå varför det nödvändigtvis måste vara fel. Självklart är det skillnad om man skriver under någonting, då har man ju bundit sig vid ett avtal

Anonym (X) skrev 2017-01-14 11:54:10 följande:
    Han köper en biljett han lämnar tillbaka; hur kan du inte förstå fusket?

Men OK, om han borde få dubbel ersättning (varför? Han har ju imte de utgifterna) är det ju bara att han tar det med jobbet och föreningen.

Varför gör han inte det?
    jag har aldrig menat att han BORDE få dubbel ersättning, återigen jag förstår inte varför det nödvändigtvis måste vara fel att båda ska betala resan.

Varför han inte gör det kan bara han svara på

men vem vet, båda kanske skulle betala även om han går till dom och frågar om det

jag tycker nog att om arbetsgivaren och föreningen tycker att de ska dela på resan så ska det isåfall vara upp till dom att samarbeta och göra upp om det sinsemellan.

det skulle faktiskt vara väldigt intressant att få veta vilket svar man skulle få från de båda om deras syn på hur man ska lösa detta
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo