Inlägg från: Anonym (är det förskingring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (är det förskingring?)

Oärlig och fuskande sambo

Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 11:46:29 följande:
    Nej. Som jag skrev, han får väl välja.
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 11:07:46 följande:
    Jag förstår inte varför det helt klart borde vara orimligt att ta betalt av arbetsgivare eller förening för en resa om de räknar med denna kostnad och är villig att betala detta.

Nej du förstår inte och jag har verkligen gett upp nu. :) Du verkar ju tycka det är skillnad ifall han skrev under på heder och samvete och ifall han inte gjorde det. 
    om du tycker att det är rätt att antingen föreningen eller arbetsgivaren ska få slippa undan kostnaden, då innebär det ju att en av dom kommer att tjäna på det. Varför har någon av de två större rätt att tjäna på detta än att sambon tjänar på detta?
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 11:46:29 följande:
    Nej. Som jag skrev, han får väl välja.
    Anonym (är det förskingring?) skrev 2017-01-14 11:07:46 följande:
    Jag förstår inte varför det helt klart borde vara orimligt att ta betalt av arbetsgivare eller förening för en resa om de räknar med denna kostnad och är villig att betala detta.

Nej du förstår inte och jag har verkligen gett upp nu. :) Du verkar ju tycka det är skillnad ifall han skrev under på heder och samvete och ifall han inte gjorde det. 
    om du tycker att det är rätt att antingen föreningen eller arbetsgivaren ska få slippa undan kostnaden, då innebär det ju att en av dom kommer att tjäna på det. Varför har någon av de två större rätt att tjäna på detta än att sambon tjänar på detta?
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:34:09 följande:
    Han har väl all rätt i världen att avgöra det. Det är ju han som har gjort resan och lagt ut pengar för sin biljett...jag menar biljetter. :)
    Ja men då äger han rätten tycker du, att avgöra vem som ska tjäna på det menar du, och då kan han väl likagärna kunna avgöra att han själv ska få tjäna på det
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:07:46 följande:

Precis. Vad skulle hända om han sade:

"Jag begärde reseersättningen från X så jag har inte kvittot längre, men jag skulle vilja ha samma summa av er också så det blir rättvist, det går väl bra?"

För de är ju så himla villiga att betala så det borde väl gå lika bra att vara ärlig och be om dom, eller?

ja vi vet ju inte vad de skulle svara, det vore intressant att höra vad de sa om han innan han köpt någon biljett alls tala om för båda hur det ligger till och fråga dom om hur de vill att man löser det
    Anonym (X) skrev 2017-01-14 12:39:58 följande:
    Du tror det är OK att köpa en biljett, ta pengar för den och den lämna tillbaka den -bara för att man inte skrivit på att man lovar..?

Är du på riktigt?
    jag vet inte om det är ok, huvudsaken för dom är ju klart och tydligt att de får ett kvitto i handen någonting annat frågar de ju inte efter
    Anonym (X) skrev 2017-01-14 12:43:04 följande:
    Finns det ingen utgift så sparar de pengar ja.

Har arbetsgivaren redan betalt så finns inte en till utgift utan han stoppar den rätt i fickan.

Ser du ingen skillnad på att föreningen SPARAR pengar (resan är redan betald) och att sambon TJÄNAR på det (han ljuger om en utgift som knte finns och tar pengar han aldrig skulle ha)?
    fast du vet ju inte om det är arbetsgivaren eller föreningen som redan har betalt, tänk om han skickar in de båda kvittona med post i samma ögonblick?

Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:43:28 följande:
    Ingen säger att det är fel om båda hade delat på resan. T ex hade ena parten kunnat ersätta ditresan och andra parten kunnat ersätta hemresan, om biljetterna var bokade separat.
    ja det tycker jag låter som en jätte bra lösning. Tyvärr tror jag inte att alla arbetstagare och föreningsmedlemmar är lika påhittiga och kommer att tänka på denna smarta fördelning
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:43:28 följande:
    Men det är så självklart att det är mer fel att fuska med resebokningarna än att ena partnen "slipper undan" resekostnaden. Han lyckas slå två flugor i en smäll och utföra två uppdrag på en och samma resa. I och med det så sparar han in en resekostnad.

fast det är så du värderar det. Du ställer dom två alternativen mot varandra och bestämmer dig för att det ena är mer etiskt riktigt utan att egentligen motivera det.

Just att han lyckas slå två flugor i en smäll kan ju faktiskt vara att ett argument till att han förtjänar pengarna bättre än de andra. De har ju inte gjort någon ansträngning för att spara in pengarna men det har han
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:48:49 följande:
    Hur kan han ha två kvitton? Han har ju bara rest en resa. ;)

Du driver med oss. ;)
    hur han kan ha två kvitton kan du ju läsa i trådstarten

nej jag driver inte! men jag tycker det var ett intressant ämne att diskutera. Och om du finner det lite lustigt på något sätt och skrattar åt det får ´du gärna göra det :)
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 12:45:53 följande:
    Nej alltså detta går för långt haha. :)
    ja du kanske tycker att det går för långt men jag är en sån som tycker det är intressant att diskutera och ställa saker på sin spets och höra vad andra har för resonemang om det. Kan man skratta åt det med glimten i ögat så kan det ju vara roligt :)
    Anonym (Madde) skrev 2017-01-14 13:03:58 följande:
    Förtjänar vilka pengar då? :) Du pratar de pengar som han STJÄL i det ögonblick han lämnar in ett kvitto på en resa som redan blivit återbetalad till honom själv. :)

Han får väl lön för det arbete han utför. DET är pengar han förtjänar.
    jag sa inte att han förtjänar pengarna, jag sa att det kan vara ett argument för att han ska förtjäna pengarna bättre än förening och arbetsgivare. Eftersom du nu tog upp att det är han som lyckas göra två flugor i en smäll

Fast de lämnar ju ut pengarna till honom i utbyte mot ett kvitto. Något annat vill de ju inte ha. Det enda de begär är ett kvitto och att han utför jobbet som han har sagt. Att han verkligen ska utnyttja just den resan är ju ingenting som de har avtalat om

Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo