Inlägg från: Anonym (är det förskingring?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (är det förskingring?)

Oärlig och fuskande sambo

FuckGoggleAskMe skrev 2017-01-15 17:30:12 följande:

Ingen arbetsgivare eller förening skulle betala dubbelt (så skulle det stå ovan)!

du har fel, det finns faktiskt dom som gör det. Jag känner till några som samåker men de får var och en milersättning från sin arbetsgivare som är helt medveten om vad som sker

Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-15 19:44:18 följande:

Det är inte fel att boka och sen avboka och få tillbaka pengarna.
    Varför skulle han kasta de pengarna?

Det som är fel är att sen lämna in det utskrivna kvittot/bokningen till AG och låtsats som man rest för att få den summan från AG

det är väl inte fel om det är deras egna instruktioner att man ska lämna kvittot till dom? han har ju rest annars hade han inte kunnat utföra uppdraget så han behöver inte låtsas
    Anonym (Vad göra?) skrev 2017-01-15 19:39:46 följande:

Det finns ju ingen oanvänd biljett som förfaller. Man har 24 tim på sig att ångra köp av biljett. Man kan ju alltså köpa biljett, skriva ut bokning och kvitto, sen ångra köpet, då finns ingen biljett att resa med.

jag menade att om han köper två biljetter, en för föreningen och en för arbetet, enda sättet då för att han inte ska få några pengar själv av detta är att den ena biljetten blir oanvänd och han låter bli att ta tillbaka pengar för den. Sen ger han ett kvitto var till föreningen och arbetsgivaren och får ersättning. Då får han inga pengar själv av detta.
    Anonym (Svägerskan) skrev 2017-01-15 17:29:43 följande:

Min svägerska lyfter bostadsbidrag efter en så kallad skenseparation. Hon är helt öppen med det.

Känns ju helt suveränt att vi alla bidrar till hennes hyra för en bostad hon inte ens nyttjar.

Jag hatar all form av fusk!!!!

Vad innebär skenseparation?

Är hon öppen även mot de som hon får bidraget med menar du?
    Gunilla1957 skrev 2017-01-15 19:41:18 följande:
    Eller förslagsvis lägga av med att köpa två biljetter när han bara behöver en?
    Vem ska åka snålskjuts på den andre då, föreningen eller arbetsgivaren?
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-15 20:23:48 följande:
    Ingen ska åka snålskjuts, framför allt inte individen. Arbetsgivaren ska betala resan dit och föreningen resan hem.
    och hur ska det gå till när båda behöver kvittot?
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-15 20:22:20 följande:
    Kvittot är inte ett kvitto längre eftersom varan är återlämnad.

När man gör reseräkning till sin arbetsgivare så begär man ersättning för de utlägg man haft. Om biljetten är återlämnad och man har fått pengarna tillbaka så har man inte haft något utlägg.
    det är fortfarande ett kvitto oavsett om han har lämnat tillbaka varan. Ett kvitto är just ett kvitto, en bekräftelse på att man har köpt något

han har fortfarande haft utlägget en gång i tiden, det kan man aldrig göra ogjort
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-15 21:49:42 följande:
    Man köper ditresan först och får ett kvitto att lämna in till arbetsgivaren. Sedan köper man hemresan och får ett kvitto på den som man ger till föreningen. Hur enkelt som helst om man är normalbegåvad.
    säger du det, min uppfattning är att man kan fortfarande vara normalbegåvad utan att komma och tänka på alla möjliga lösningar i olika situationer. Men du kanske är bättre på att bedöma människors begåvning än vad jag är, jag vet inte.

Det skulle kunna vara en bra fördelning, men hur ska man göra om ditresan och returresan kostar olika mycket? Vem ska betala den dyrare färden?
    Anonym (Milla) skrev 2017-01-15 21:47:37 följande:
    Om man får tillbaka pengarna så har man inte haft något utlägg. Inga pengar fattas på kontot. Och med dagens nollränta så blir det ingen ränteförlust av att ligga ute med pengarna i tre dagar.
    han har haft ett utlägg för att få kvittot oavsett vad som händer efter det

man kan faktiskt få ganska bra avkastning på pengar under tre dagar om man placerar dom rätt
    Anonym (Svägerskan) skrev 2017-01-15 22:43:34 följande:
    Med skenseparation menar jag att de har separerat och flyttat isär. Strax därpå har de flyttat samman igen trots att man har kvar den andra bostaden, som man får bidrag för. Man får inte vara sammanboende på en adress (för man räknas som boende om man lever och verkar där) trots att man är folkbokförd på en annan adress (den övergivna bostaden).

Att inte meddela ändrade boendeföehållanden helt enkelt.

Hennes sambo är fullt medveten om att hon får bidrag för sin bostad. Han anser att det är hennes val och samvete då han inte ansökt eller nyttjar pengarna..
    De har separerat, betyder det att de tog en paus i förhållandet och sedan återförenades? 

Har jag förstått rätt att det finns alltså två olika bostäder varav den ena står obebodd? Får bidrag för den, betyder det att det bidraget täcker kostnaden helt eller bara delvis? Verkar ju inte som att det blir några pengar över att tjäna i alla fall

ja jag vet inte vad som är rätt och fel här, kanske behöver de varsin bostad om förhållandet inte är stabilt och de flyttar isär och ihop rätt var det är? Men det kanske inte gör att man skulle ha rätt till bidraget, jag kan inte såna regler

Jag håller nog med hennes sambo, han är i vilket fall inte ansvarig för det där. Kanske man kan tycka att han har ett samhällsansvar att anmäla om det, om nu det hon gör är olagligt
Svar på tråden Oärlig och fuskande sambo