• fritil9

Ålderskrav på 25 år vid IVF

Regnbågsdröm skrev 2017-01-18 22:07:10 följande:

Okej. Men det är olagligt inom landstinget heller. Om det inte var landstinget på Island ni pratade med, haha. Skoja. Nej, men ni måste ha missuppfattat det helt enkelt. Jag har kollat upp varenda liten möjlighet som finns, så det där med äggdonation av den andras ägg vet jag att man inte får göra.

Och IVF med donerade spermier på er klinik kan man heller inte göra. Men vi får hoppas att ni lyckas nu med inseminationerna.

Vi kanske kan komma på någon annanstans att höras. Ska fundera lite kram till Dig!

Tack för informationen! Ja, nu hoppas vi på glad gubbe imorgon så jag kan ringa och säga att jag har "migrän" till jobbet, hehe..

Messenger funkar för mig, men förstår om du inte vill gå ut med din fb! (Om du har det) annars finns ju kik, whats app och sådana appar! Kram
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 08:26:22 följande:

Ska ni åka och inseminera om du får glad gubbe? Har noll koll på insemination inser jag, haha. Tar du inga läkemedel alls?

Om du skriver ditt namn till mig på privatmeddelande här på familjeliv, så kan jag leta upp dig på Facebook och skriva messenger.

Ja det ska vi! På morgonen vid glad gubbe åker vi! Nej, det gör jag inte.

Hur skriver jag privat? Ska se om jag lyckas! :)
  • fritil9

Nej jag lyckas inte komma in på din profil! :(

Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 10:01:32 följande:

Just det, man kan inte göra det via appen. Måste vara inne via webbläsaren.

Men vi kan skriva ett tag till här. Går ändå bara in i den här tråden nu.

fan vad enkelt insemination verkar vara när man inte tar läkemedel eller något. Så simpelt! Skönt att veta den dagen vi förhoppningsvis ska göra det på min sambo.

Köpte ni ett paket eller?

Ja! Tror man skippar läkemedel sålänge mensen och äl är regelbunden. Nej, vi betalar per gång.. men nu ångrar vi att vi inte tog paket, lagom till vi skulle betala så höjde de summan med 2000 kr per insemination..
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 11:01:58 följande:

Aha. Hur mycket kostar det per insemination då? Är nog smartast att ta paket. De allra flesta behöver ju göra fler behandlingar så.

Det kostar 14.000 per gång, ett paket om 4 insem. när vi kollade skulle kosta 40.000, nu ligger det på 45.000. De tyckte vi gjorde rätt i att skippa paketet då de trodde det skulle gå snabbt, men det vet man ju aldrig!

Vi kände väl lite också att det är lättare att få ihop 14 i månaden, än att först spara ihop till 40.000 och sen köra. Hade vi valt det hade det ju säkert tagit på första med!
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 13:20:48 följande:

Ja ni är ju unga och uppenbarligen friska, så kanske tar sig fort. Samtidigt som det ju är väldigt få som blir gravida första försöket liksom. Men håller tummarna för er. Det är kanske smart att köpa en åt gången för er del.

Får försöka inbilla oss att vi är friska! (De har ju inte hittat något åtminstone) tack för tummarna! Tyvärr blir nog äl på lördag om den kommer denna månaden, verkar det som.. enda dagen i veckan man inte kan göra ett försök. :(
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 14:29:42 följande:

Men vad då, så om man får ägglossning en lördag så får man vänta till nästa månad? Tänk om man alltid har det på lördagar då? Fan vad dåligt. Man borde fan få ta en ägglossningsspruta tycker jag. Inte säkert såna där stickor funkar helt hundra heller ju.

Ja, jättetråkigt! :( Och om man får positivt på söndagen, så får man komma på måndagen, men på måndagen kan ju ägget redan släppt! Så helst vill man ha positivt en vardag helt klart! Hur funkar sådana?
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 15:14:03 följande:

Ja det låter minst sagt lite riskabelt.

En ägglossningsspruta tar man för att veta exakt när man får ägglossning. Efter att man tagit den är det exakt 36 timmar efter. Men kanske bara funkar att använda den i samband med IVF antar jag. För då har man ju en massa hormonläkemedel som man tar över kroppen med.

Ja okej! Skulle det funka vid insemination vore det ju optimalt!!
  • fritil9
    Annaelisabeth skrev 2017-01-19 14:46:44 följande:

Får du inte göra det imorgon i så fall? Fast har man betalat så mycket kanske man iofs vill maximera chanserna så gott det går. 

Nej, det vågar vi inte! Har vi otur då släpper ägget söndag, eller inte alls! :(
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-19 15:44:12 följande:

Förresten svarade din klinik på mitt mail. Du vet ju redan att du missuppfattade det där med äggdonationen (sen vet jag att det inte gäller inom landstinget heller, så någon har hur som helst sagt fel till er) Men fick i alla fall också svar på det jag också kände mig säker på - att de inte utför IVF med donerade spermier på er klinik. Utan då det landstinget eller utomlands som gäller

Vissa använder nog läkemedel vid insemination också! ;) Väldigt konstigt att vi fått den infon! Tur vi pratade med dig nu, annars kanske vi hade bestämt något som inte skulle gå genomföra! :o undra varför inte alla gör med donerade spermier?
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-23 10:53:17 följande:

Hur har det gått för dig fritil9? <3

Fick en glad gubbe lördag kväll, så det blev inget försök denna månaden! :( eftersom att ägglossningen var sen denna månaden, och för att minska risken att den blir en lördag skulle jag eventuellt få stimulera ägglossning nästa månad, samt göra vul innan!

Vi skulle höras senare om det! Hur går det för er? Något nytt? <3
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-23 15:17:25 följande:

Okej. Då hoppas vi på nästa månad! Hade ni gjort ett försök tidigare också eller hur var det?

Nej nej, inget nytt här. Vi kommer rida ur vår sorg först innan vi ger oss på något. Det kommer ta tid.

Ja, ett i december gjorde vi! Får se hur det blir!

Då förstår jag <3
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-23 17:04:34 följande:

Ja okej, då vet ni ju hur det funkar i alla fall. Det är ju bra! <3

Känns lite knäppt att troligen behöva lära sig allt om insemination sen för oss. När man kan alla detaljer i ivf-processen typ. Men insemination verkar oerhört mycket enklare på alla vis.

Ja men precis! Insemination är väldigt smidigt! "Enda" man ska kolla innan är ägglossning, sen är det bara få en tid och få spermier insprutade i livmodern, tar några minuter, sen är det klart! :) <3
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-02-01 08:02:01 följande:

Fritil9. Hur har du det?

Tänkte på en grej. När ni gjorde er utredning.. gick ni på en massa ultraljud och kollade ägglossning varje månad då, eller vad fick ni göra?

Jag väntar på mens som borde komma imorgon (har väldig mensvärk) men känns ändå som att den borde vara sen eftersom att äl var sen! Nej, vi gjorde två vul! Ett för att kolla att allt stod rätt till, och ett vid äggledarundersökningen!

Är allt bra med dig?
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-02-01 15:38:57 följande:

Jaha, det vad bara så lite alltså? Så en i samband med äggledarspolningen och sen bara ett till? Hoppas det räcker för min sambo också. Under min utredning gick jag fan på kollar i flera månader. Men det berodde kanske på att min ägglossning var så märklig (de insåg ju då att jag producerade så lite ägg) Men jag trodde liksom det var standard att gå så många.

Det är bara så lite! Om de inte ändrat nu då! Okej, ja då lär de ju gjort lite fler undersökningar och kollar!
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-02-02 10:31:45 följande:

Skönt det.

Himla konstigt att de gjorde så många på mig. Men var ju säkert för att hon misstänkte att något var fel, men inte sa det.

Så sjukt dåligt att göra så utan att säga något?! Är det verkligen okej?? Hur många gjorde du?
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-02-03 12:49:13 följande:

4-5 stycken tror jag. Minns inte så noga. Men höll på länge.

Hon var kass i övrigt också. Skickade remiss till Malmö, men sa till oss att allt såg bra ut. När vi kom till Malmö sa de att vi tyvärr inte kunde göra insemination, utan att jag behövde ivf. Känns ju som att hon som utredde mig också borde ha sett det.. men men, det var länge sen nu..

Helt sjukt ju.. inte okej någon stans!!
  • fritil9
    Regnbågsdröm skrev 2017-02-04 08:51:28 följande:

Nej. Men det var som det var och blev som det blev. Nu hoppas vi att min sambo har bättre kropp när det väl är dags att försöka med henne. Verkar så ologiskt om det inte skulle gå =|

Jag tror på er, oddsen att något är fel med henne är nog väldigt liten! <3
Svar på tråden Ålderskrav på 25 år vid IVF