• Regnbågsdröm

Ålderskrav på 25 år vid IVF

Regnbågsdröm skrev 2017-01-17 16:00:24 följande:
    Tänk inte så. Det är ytterst ovanligt. Förmodligen bara jag som passar in i den gruppen. Hm. Nej, men såhär är det faktiskt - de allra flesta kan bli gravida med lite hjälp. Sen finns det de som jag som inte hjälpen hjälper på heller. Men det är ovanligt. Så ska man gå på sannolikhet och skit så kommer ni definitivt lyckas.
    Men tycker ni ska fråga läkarna varför de frågade er om IVF när ni inte kan göra det på deras klinik. Vore intressant att höra vad de säger. Förmodligen menar de väl att de skulle remitterat er eller så. Eller så tänkte de inte på att ni har donator.
    Okej. Men det är olagligt inom landstinget heller. Om det inte var landstinget på Island ni pratade med, haha. Skoja. Nej, men ni måste ha missuppfattat det helt enkelt. Jag har kollat upp varenda liten möjlighet som finns, så det där med äggdonation av den andras ägg vet jag att man inte får göra.

Och IVF med donerade spermier på er klinik kan man heller inte göra. Men vi får hoppas att ni lyckas nu med inseminationerna.

Vi kanske kan komma på någon annanstans att höras. Ska fundera lite kram till Dig!
  • Regnbågsdröm
    Annaelisabeth skrev 2017-01-19 00:14:37 följande:
    fritil9 skrev 2017-01-18 22:39:57 följande:Tack för informationen! Ja, nu hoppas vi på glad gubbe imorgon så jag kan ringa och säga att jag har "migrän" till jobbet, hehe..

Messenger funkar för mig, men förstår om du inte vill gå ut med din fb! (Om du har det) annars finns ju kik, whats app och sådana appar! Kram
    Vad roligt att ni hittade varann genom min tråd! Jag hoppas det löser sig för er båda! :) 

Jag kan verkligen tycka att det är märkligt att ni inte får donera ägg till er partner. Jag förstår inte problemet så länge alla inblandade godkänner det. Vem vet hur det blir i framtiden, men lagändringar tar ju tyvärr fruktansvärt lång tid. 

Ja, innan en lagändring kommer till lär dröja. Men förhoppningsvis sker det någon gång. Det är mycket jag tycker är fel i det här. Det är som om vården tar för givet att allt homosexuella behöver för att få barn är spermier. De tänker inte på att våra kroppar är konstruerade som vilken annan kvinnas som helst. Dvs att man kan ha samma fel som vem som helst.
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-18 22:39:57 följande:
    Tack för informationen! Ja, nu hoppas vi på glad gubbe imorgon så jag kan ringa och säga att jag har "migrän" till jobbet, hehe..

Messenger funkar för mig, men förstår om du inte vill gå ut med din fb! (Om du har det) annars finns ju kik, whats app och sådana appar! Kram
    Ska ni åka och inseminera om du får glad gubbe? Har noll koll på insemination inser jag, haha. Tar du inga läkemedel alls?

Om du skriver ditt namn till mig på privatmeddelande här på familjeliv, så kan jag leta upp dig på Facebook och skriva messenger.
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 08:49:16 följande:
    Ja det ska vi! På morgonen vid glad gubbe åker vi! Nej, det gör jag inte.

Hur skriver jag privat? Ska se om jag lyckas! :)
    Just det, man kan inte göra det via appen. Måste vara inne via webbläsaren.

Men vi kan skriva ett tag till här. Går ändå bara in i den här tråden nu.
    fan vad enkelt insemination verkar vara när man inte tar läkemedel eller något. Så simpelt! Skönt att veta den dagen vi förhoppningsvis ska göra det på min sambo.
    Köpte ni ett paket eller?
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 10:54:10 följande:

Nej jag lyckas inte komma in på din profil! :(

Ja! Tror man skippar läkemedel sålänge mensen och äl är regelbunden. Nej, vi betalar per gång.. men nu ångrar vi att vi inte tog paket, lagom till vi skulle betala så höjde de summan med 2000 kr per insemination..
    Aha. Hur mycket kostar det per insemination då? Är nog smartast att ta paket. De allra flesta behöver ju göra fler behandlingar så.
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 11:39:02 följande:
    Det kostar 14.000 per gång, ett paket om 4 insem. när vi kollade skulle kosta 40.000, nu ligger det på 45.000. De tyckte vi gjorde rätt i att skippa paketet då de trodde det skulle gå snabbt, men det vet man ju aldrig!

Vi kände väl lite också att det är lättare att få ihop 14 i månaden, än att först spara ihop till 40.000 och sen köra. Hade vi valt det hade det ju säkert tagit på första med!
    Ja ni är ju unga och uppenbarligen friska, så kanske tar sig fort. Samtidigt som det ju är väldigt få som blir gravida första försöket liksom. Men håller tummarna för er. Det är kanske smart att köpa en åt gången för er del.
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 13:35:29 följande:
    Får försöka inbilla oss att vi är friska! (De har ju inte hittat något åtminstone) tack för tummarna! Tyvärr blir nog äl på lördag om den kommer denna månaden, verkar det som.. enda dagen i veckan man inte kan göra ett försök. :(
    Men vad då, så om man får ägglossning en lördag så får man vänta till nästa månad? Tänk om man alltid har det på lördagar då? Fan vad dåligt. Man borde fan få ta en ägglossningsspruta tycker jag. Inte säkert såna där stickor funkar helt hundra heller ju.
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 14:46:22 följande:
    Ja, jättetråkigt! :( Och om man får positivt på söndagen, så får man komma på måndagen, men på måndagen kan ju ägget redan släppt! Så helst vill man ha positivt en vardag helt klart! Hur funkar sådana?
    Ja det låter minst sagt lite riskabelt.
    En ägglossningsspruta tar man för att veta exakt när man får ägglossning. Efter att man tagit den är det exakt 36 timmar efter. Men kanske bara funkar att använda den i samband med IVF antar jag. För då har man ju en massa hormonläkemedel som man tar över kroppen med.
  • Regnbågsdröm
    fritil9 skrev 2017-01-19 15:26:19 följande:
    Ja okej! Skulle det funka vid insemination vore det ju optimalt!!
    Ja jag trodde vissa tog lite läkemedel vid insemination i alla fall. Men har ju som sagt dålig koll. Kan allt om IVF däremot
Svar på tråden Ålderskrav på 25 år vid IVF