• Madde2016

Blir inte gravid efter 2 MA

Hej!

Jag skulle gärna vilja höra lite av några i samma sits som mig

Om det är någon som haft svårt att bli gravid efter 2 MA?

Jag och min sambo försökt att få barn i 1.5 års tid

Vi blev gravida snabbt efter att vi bestämt oss, gick till vecka 12 och fick då veta att fostret dött i V6. Vi var så ledsna och förtvivlade. Men vi bestämde oss att försöka igen efter skrapningen. Sagt och gjort efter 3-4 månader va vi gravida igen och lyckan var total!

NU var det vår tur!

Men samma visa, gick till v11 och jag kände mig inte gravid längre, vi åkte till gynakuten och de konstaterade att fostret dött igen i V6.

Efter ännu en skrapning så har vi nu försökt i ca 7 månader, med clearblue Ägglossningsstickor och dom ger utslag men det blir aldrig nått pluss :(

Nu ska jag äntligen få gå en liten utredning och dom vill spola äggledarna.

Jag har aldrig hört talas om att man kan göra det, så är det någon som har nån liknande historia och kan dela med sig?

/ M

• Svar på tråden Blir inte gravid efter 2 MA
  • Anonym (Tredje gången gillt?)

Jag och min sambo har försökt i sammanlagt 2,5 år där det tog 1,5 år att bli gravid första gången. Alla symptom försvann i v.7 och fick bekräftat MA två veckor senare. Fick ta cytotec 4 veckor senare då kroppen inte stötte ut det. Blev gravid igen ca 2-3 månader efter blödningen började. Kan inte säkert säga hur länge jag varit gravid då, men blödde spontant och ungefär lika mycket som vid första. Nu, 10 månader efter är jag gravid igen och har inte vågat mig till gyn för att bekräfta graviditet. Är för rädd att det ska vara ett MA igen. Är i vecka 10 (hoppas jag). Ska försöka våga ringa för att få komma in och kolla läget.

• Madde2016

Jag hoppas verkligen att allt är som det ska och att du får en liten bebis den här gången! Jag vet faktiskt FAKTISKT vad du går igenom. Folk brukar ju säga så att dom förstår fast de inte alls gör det.
    Men iaf, boka in en tid och få det överstökat så slipper du gå runt i ovisshet och oroa dig.
    Jag håller alla tummar!!
    /M

• Snuttis2

Beklagar dina MA har själv varit drabbad av både MA o tidiga missfall! Låter superbra att de prioriterar en utredning då man vanligtvis får vänta eller drabbas tre gånger innan det erbjuds! Är själv fertilitetsutredd men inte missfallsutredd. Vet du vilken typ av utredning ni ska göra? Är nämligen litefrågande till äggledarspolningen, den brukar ingå i fertilitetsutredningen.

Kontroll av äggledare görs ju vanligtvis när man misstänker svårigheter/stopp men ni har ju blivit gravida två gånger så bevisligen har du ju passage??

Se till att ni får in kromosomtesterna för då ni blivit gravida har ni ju bevisligen goda förutsättningar så viktig borde ju bli att titta på om det finns genetiska faktorer som ställer till det?

Kan jag tycka, men det är bara lilla jag : ) !

• Anonym (4eförsöket)

Hej, lite i samma sits här.

Försökt 3,5 år och under den tiden har vi haft 3 missfall. Är nu inne på 10e månaden utan graviditet sen senaste missfallet, var av de senaste 5 månaderna vart försök med äl-tester. Börjar undra om ja någonsin kommer bli gravid igen, eller om de ens är nån mening..

Precis klar med utredning som inte visat någonting. Ska tillbaka nästa vecka för samtal om ev behandlig trots att allt ser "bra" ut.

En "fertilitetsutredning" och "missfallsutredning" är för övrigt samma sak, åtminstonde i sthlm. Det är ju ungefär samma problem som kan orsaka missfall som utebliven graviditet. Läkaren kanske lägger större vikt vid vissa kontroller beroende på om man haft många missfall eller inte blivit gravid alls, men de kollar allt som rutin oavsett vilket.

• Snuttis2

Toppen säger jag till Stockholms regionen i så fall : ) bodde där för ett flertal år sedan det hade kanske varit lyckosamt att varit kvar : ) !!

Bor ett antal mil söder ut och här ingår inte samma tester, prover för kromosomfel görs först efter tre missfall. Här satsar man heller inte på några större immunologiska faktorer vilket jag med endo o diverse bekymmer med kroppen hade varit glad för.

Så Vi med två i bagaget får snällt vänta, nu är jag gravid för tredje gången och väntar, håller andan så får vi se hur det går!

• Anonym (4eförsöket)
    Snuttis2 skrev 2017-01-21 12:49:22 följande:

Toppen säger jag till Stockholms regionen i så fall : ) bodde där för ett flertal år sedan det hade kanske varit lyckosamt att varit kvar : ) !!

Bor ett antal mil söder ut och här ingår inte samma tester, prover för kromosomfel görs först efter tre missfall. Här satsar man heller inte på några större immunologiska faktorer vilket jag med endo o diverse bekymmer med kroppen hade varit glad för.

Så Vi med två i bagaget får snällt vänta, nu är jag gravid för tredje gången och väntar, håller andan så får vi se hur det går!

Sverige över lag är väl dåliga på immunologiska faktorer tyvärr. De enda de kollar enligt vad jag förstod under utredningen, och även här på familjelivs forum, är någonting med sköldkörteln. Utomlands kollar de ju många fler immunologiska faktorer, och här på familjeliv finns ju en enorm tråd med folk som åker utomlands och sen lyckas få barn för att de äntligen får den typen av hjälp. Jag är tyvärr ganska säker på att det är något sånt problem jag har, men det kostar runt 20 000- och uppåt att söka vård utomlands så det har vi inte råd med närmaste tiden i alla fall :(

Jag med 3 missfall i bagaget har heller inte fått lämna kromosomprover vilket jag trott var rutin. Men jag ska fråga om det på återbesöket nu när dom inte hittat någonting, även fast ja inte tror det kommer visa något heller.

Åh grattis! Det kommer säkert gå bra ska du se! Hur långt gången är du nu, och hur långt gick det de tidigare 2?
  • Snuttis2

Ja det är Tråkigt att Sverige ligger efter i de frågorna även om jag hört att vissa kliniker börjar prova lite nya behandlingsomgångar, är det inte Falun kanske?

Blev gravid på egen hand för ca 4 år sedan men fick ett tidigt missfall i v 5-6. Sen ny graviditet via ivf för ca 2 år sedan som slutade i ett Ma som upptäcktes på vul kontroll i v 11. Kroppen ville inte släppa den som det blev dubbla C- behandlingar o en svår livmoderinfektion o sjukskrivning därefter. Sen vila typ ett halvår för att landa igen innan nya försök. Nu har vi gjort tredje o sista ivf o jag har precis gått in i v 13! Har kontroll o kub nästa vecka, lär ha intensiv ångest då!!

• Madde2016

Hej!
    Det blir ingen utredning då jag äntligen fick ett plus i igår!!!!! Så glad men samtidigt SÅ rädd. Jag vet inte riktigt hur jag ska känna faktiskt, jag ska kontakta gyn och mvc imorgon för att rådfråga hur jag ska gå tillväga med tidiga VUL mm.
    Grattis till dig i v13!!! Hoppas allt går bra ????

• Madde2016

Menade såklart att skriva !!! Och inte ??? :)

Tack för att ni delar med er!

• Snuttis2

Hahaha : )

Gud vad kul stort grattis till dig/er!! Håller tummarna för er! Kontakta dem ni borde absolut vara prioriterade för ett tidigt vul!!!

• Madde2016

Äntligen efter MA i maj kändes det verkligen som att den här dagen aldrig skulle komma. Nu ska allt bara gå vägen också, hoppas <3

• Madde2016

Det gick inte alls den här gången heller. Började morgonen med bruna flytningar som övergick i typ Mens.
    Inte den här gången heller.

När ska vi få ett barn? :( är så ledsen.

• Snuttis2

Ledsen att höra att det inte ville sig! Bli förbannad o ledsen/sörj och sen fokuserar du på de läkarkontakter som nu finns! Jag fick mkt mental styrka genom att ha fokus på planen o nästa steg, att det finns ett nästa steg!!

Du är inte ensam i detta så se till att ni har bra personer nära som förstår sorgen, ältandet, hoppet och bristen på ork i perioder! Ni kommer bli föräldrar om det är vad ni vill - vägen dit kanske bara inte blir den ni tänkt er!

• Madde2016

Tack!

Jag tänker som du säger, nu har jag gråtit hela dagen men nu känner jag mig mer än redo att fightas och få den hjälp vi är berättigade till! Nu ska jag planera näst steg.
    Tack för stöd!
    <3

• KattenH81

Beklagar!!! Har du tagit kontakt för utredning? Jag är i liknande sits med tre mf i följd. Senaste var i början av sep och det var länge sedan plus på stickan nu!!!
    Hoppas du mår bättre nu!

Svar på tråden Blir inte gravid efter 2 MA