progesteron
Någon här som tagit progesteron på grund av upprepande missfall? Hur gick de? När började ni ta de? Inte krämen . Är de skillnad på krämen eller tabletterna ?
Någon här som tagit progesteron på grund av upprepande missfall? Hur gick de? När började ni ta de? Inte krämen . Är de skillnad på krämen eller tabletterna ?
Puff
..... ingen som tagit de?
Jag har tagit både kräm och tabletter. Jag tog krämen men fick ändå MA i vecka 13, men det lär ha berott på mitt höga TSH så nu får jag Levaxin. Men får även vagitorier Lutinussom jag tar när ÄL varit och fram till BIM och blir jag gravid ska jag fortsätta med dem till v 14.
Man kan ju ta progesteronprov efter ÄL för att se om man har tillräcklig egen produktion. Jag har bra värden men de vill ändå stötta upp. Jag får även Trombyl för att minska risken för proppar på moderkakan osv som även det kan vara orsak till missfall. Jag har haft ett mf och ett MA under 2016 och gjort privat utredning för att få hjälp.
Så hur det gick vet vi inte än...har försökt sen MA i juli och inget plus än.
Jag fick Lutinus utav min läkare.
Jag hade haft 3 missfall på ett år (första gången hade vi ul i v12, det hade stannat av i v9, fick tabletter för att få ut det, de andra 2 blödde jag ut runt v6) och ställdes i kö för utredning. Efter dessa missfall (utan att skydda mig något) så blev jag inte gravid på ett halvår.. Lagom till jag fick hem papper om en tid till utredning så fick jag dessutom ett plus! Sa inget om det förrän jag var på plats hos läkaren och de kunde då inte kolla eller ta de prover som de ville men gav mig Lutinus (och någon mer tablett mot blodproppar tror jag det var) som jag skulle ta fram till v12 vs v16, var då i bara vecka 5-6.
Detta var i somras och vet fortfarande inte vad de tidigare 3 missfallen berodde på men sitter nu i v34 (går in i v35 imorgon), antar att de hjälpte mig, har lite Lutinus kvar som jag skulle ta under nästa graviditet fram till v12 också sa läkaren, om detta funkade, vilket det gjorde!
För övrigt har jag i princip noll kunskap om behandlingar mm. Detta verkade vara det som hjälpte mig.
Tufft med 8 missfall... Lycka till framåt!
Oj, ja jag tror att det var det! Men jag skulle ta de vaginalt 3 gånger om dagen (då det tydligen tas upp och försvinner ganska fort).. Var inga problem morgon och kväll, men fuskades en del på de mitt på dagen då ja jobbar som lokalvårdare/hemservice så hade jag inte alltid tillgång/tid till toalettbesök under arbetstid.... Men det gick ju ändå!
Jaha, då tog jag inte fel ändå.. Tycker det känns jobbigt att ha 3 st bakom mig, hört de som haft betydligt mer och försökt under en längre period, kan inte ens tänka mig..... Jag håller tummarna för att det går vägen för dig!!
Nej jag hann ju bli gravid innan jag hann utreda, så började ta dem så fort jag kunde efter att ha blivit gravid liksom för att inte få ännu ett missfall, annars skulle jag antagligen fått börjat då! Jag förstår det.... Ja man fick en pinne med som man la tabletten i och sköt upp och frigjorde tabletten så var det klart, tog de vaginalt, så i slidan alltså, som en tampong ungefär fast med hjälp av en liten pinne! Ja det brukar nog vara så!
Ja, det är sådana jobbiga stunder i livet man ibland måste ta sig igenom tyvärr. Ingen fara, hoppas det funkar lite bra för dig som det gjorde för mig!
Vart tog du progesteron ? Rumpan eller slidan ? Prova rumpan i morse . Fy va obehagligt .
Är det Lutinus eller Utrogestan din progesteron medicin heter?
Om det är Lutinus du använder, så läs gärna bruksanvisningen här:
Fass
www.fass.se/LIF/product&nplId=20080410000061
När det gäller medicin generellt, följ bruksanvisningen
eller vad din doktor har skrivit på ordinationen och inget annat.
Hoppas det går bra för dig.
Hej ! Det var jag som skrev i Atentråden att Intralipiddropp fungerar som p- piller för mig. Jag bli jättelätt gravid annars, men aldrig under det halvår då jag tog IL-dropp. Sen första månaden utan dropp- gravid direkt ! Den månaden började jag med droppet samma dag jag plussade på stickan, men missfall ändå. Så IL-dropp kan vara förhindrande för vissa !!!
Nu gör jag istället dubbeldonation med PGS hos AvaRiga och använder inget dropp alls. Plussade nyligen och allt verkar gå bra. Hcg var 51700 nu i veckan. Jag använder trombyl, blodförtunnande sprutor och kortisontabletter bara !
Jag tål inte prednisolon (får biverkningar även på låga doser). Så Dr D skrev då ut Medol åt mig som jag tål bättre. Finns i Sverige också under samna namn.
Hej ! Det var jag som skrev i Atentråden att Intralipiddropp fungerar som p- piller för mig. Jag bli jättelätt gravid annars, men aldrig under det halvår då jag tog IL-dropp. Sen första månaden utan dropp- gravid direkt ! Den månaden började jag med droppet samma dag jag plussade på stickan, men missfall ändå. Så IL-dropp kan vara förhindrande för vissa !!!
Nu gör jag istället dubbeldonation med PGS hos AvaRiga och använder inget dropp alls. Plussade nyligen och allt verkar gå bra. Hcg var 51700 nu i veckan. Jag använder trombyl, blodförtunnande sprutor och kortisontabletter bara !
Gravid ja, men ofostrig tyvärr. Så väntar missfall.
Trombyl, blodförtunnand sprutor, kortisontabletter, östrogen, progesteron (de två sista pgr av nedreglering vid ÄD).
PGS görs vid ivf och ÄD. Man gör då biopsi på embryona dag 5 och tar ut en cell från varje embryo och kromosomtestar dem. Alla ev onormala slängs direkt eftersom de ändå bara blir minus eller missfall. Endast de normala används.