• JohannaSaGo

Sonen kräks normalt??

Hej min son som är 4.& en halv månad får ersättning.

Jag undrar mest om det är.normalt..

Han kan kräkas så.mycket att det rinner ner på golvet när han rapar efter maten.

Kräks efter varje gång han legat och sovit och vi lyfter upp honom (kanske logiskt)

Men som nu ikväll och vissa stunder om dagarna kräktes han 6gångwr inom loppet av 2 timmar.

Då är det skvätter som rinner ner på golvet.

Intalar mig själv att han är ett kräkbarn och så enkelt förklarat är.det nog..

Inga utslag.. bra avföring..inte ont..

Saken är den att han hos BVC förra. Gången kräktes 3 gånger när vi var där. Och hon sa "sådär ska han inte hålla på o kräkas.. då får du höra av dig om han fortsätter " medan alla andra säger att det är normalt.

Har någon ett barn som.kräks lika mycket?

Vad ska BVC isåfall göra om jag hör av mig imorgon?? Kanske börja med.smakportioner som hon tycker vi ska vänta med?? Undersöka?

• Svar på tråden Sonen kräks normalt??
  • Miriami

Det är normalt för bebisar att kräkas mycket. Men om barnet lider av det och får svårt att äta och verkar ha ont så är det oftast reflux och det finns medicin för det.

Tycker absolut att du kan börja med smakportioner. Då kan kräkningarna minska.

• syntharen

Båda mina barn har varit och är kräkbebisar (första är nu 6,5 år och andra är 4 mån). Första fick bara ersättning och jag tyckte han kräktes mycket men det är inget mot min andra som bara helammas. Han kräks direkt efter maten, efter han sovit, när han sover, 2 timmar efter han ätit osv. Men han är nöjd, sover bra på natten, han kan tom skratta när det kommer upp kräk (speciellt om det hamnar på mig... ) och framför allt växer han som han ska. Så du ska se efter det, växer han, är han till mesta del nöjd osv? Sedan om han fontänkräks hela tiden då är det läge att kolla upp det. Men är det mindre mängder (som ändå kan se mycket ut, du vet ju hur mycket lite vatten ser ut när det spills på ett golv t.ex) så skulle jag som inte är nån expert så klart säga att det är helt normalt och kommer försvinna när han blir äldre.

• Bubbi33

Mitt barn ammades och flaskmatades parallellt iofs men kräktes ca 30 ggr om dagen fram till halvåret. Sen minskade det successivt. Hon led inte av det själv (men shit vad vi fick torka och tvätta!) så BVC bedömde det som ofarligt. Det var alltså såna där bebiskräkar där det liksom rinner över. Är det en regelrätt kräkning där magen trycker ut innehållet för att tömmas är det ju något annat och bör absolut undersökas.

• Aileen Allannah

Om bvc vid ett tillfälle tyckt att kräkningarna skulle behöva kollas upp skulle jag alla gånger höra av mig dit. Det kan absolut handla om vanliga överskottskräkningar, där det mer handlar om omogen magmun än något annat, de brukar ju vara lite som att det rinner ur munnen på barnet. Kraftigare kräkningar beror på något annat.

Men som sagt, jag hade kollat upp det hos bvc, eftersom sköterskan ändå reagerat på det.

• Jag är bara jag

Vår lille kräks massor, men hade gått upp 600 gram på 9 dagar nu sist så inget som besvärar. Han ler direkt efter en kräkning han med stollen. Tungan ute

Svar på tråden Sonen kräks normalt??