Gravid Bf Oktober 2017
Har följt tråden men aldrig skrivit, tänkte ändå dela med mig av min förlossningsberättelse då den skiljer sig lite från det klassiska med regelbundna värkar.
Jag hade oregelbundna värkar i nästan 60 timmar. De började natten till måndag samtidigt som slemproppen gick. Ett dygn efter det var jag inne på kontroll då jag misstänkte att vattnet börjat sippra och bebisen inte var fixerad. Men det var inte vattnet. Dock hade jag öppnat mig 3 cm men eftersom jag hade oregelbundna värkar fick jag åka hem. Personalen gav mig förhoppningar om att jag skulle få åka in snart igen. Efter några timmar hemma åkte jag in igen men undersökningar visade oförändrat. Jag fick med mig alvedon och sömntablett för jag hade riktigt ont och hade inte sovit sedan värkarna drog igång. Och jag spydde upp allt jag åt. Även denna gången fick jag förhoppningar av personalen att jag nog skulle föda detta dygnet, dvs tisdag. Väl hemma hade sömntabletten ingen direkt verkan och jag kämpade på hemma med värkar som det var allt från 3 minuter till 18 minuter mellan. Alltså väldigt oregelbundna.
När klockan var sju onsdag morgon orkade jag inte mer utan var välkommen in till förlossningen. CTG visade återigen oregelbundna värkar men vid undersökningen hade jag öppnat mig till 8 cm! Värkarna var tvungna att bli tätare för att kunna krysta. Så strax efter kl 10 tog de hål på vattnet och 12:38 är Penny född. Jag hann enbart med lustgas men tyckte det var så skönt att få någon typ av smärtlindring. Och fy tusan vad trött jag var efteråt.
Det jag tycker är viktigt är att inte alltid fastna vid det klassiska med regelbundna värkar. Det kan hända saker ändå.