Inlägg från: FiaW |Visa alla inlägg
  • FiaW

Gravid Bf Oktober 2017

Linnnn skrev 2017-03-17 07:27:46 följande:

Har nu kikat och sett att hos oss erbjuds nipt vid ökad risk och fvp vid hög risk. Håller tummarna för bra siffror. Det verkar väldigt jobbigt att invänta resultat från ytterligare diagnostik.

Skönt att ni erbjuds det i alla fall, så kan man göra som man själv känner. Jag är rädd att vi inte erbjuds det och då blir det väldigt dyrt.

Jag håller alla tummar för oss!
  • FiaW
    Ejin skrev 2017-03-17 08:52:49 följande:

Jag ska göra kub testet o har gjort vid min förra grav också. Har fått tid den 4 april så de är väldigt nervöst nu. Jag var hos bm igår o frågade om nipt om man får dåliga siffror men nej de erbjuds inte här så vill vi göra de måste vi betala själva. Blir nog en väldigt jobbig övervägning isåfall om vi antingen ska ta Fvp som är de som erbjuds och riskera den pyttelilla risken de innebär med MF eller om vi ska betala för nipt själva vilket är över 6000 kr. Hoppas till Gud kub ger bra siffror. Förra gången var siffrorna jätte bra iaf så vi slapp ta ställning.

Ja vi får verkligen hoppas att siffrorna är bra!

Jobbig väntan från nu till man får resultatet :(
  • FiaW
    Jolly23 skrev 2017-03-17 10:34:51 följande:

Varken ålder eller genetiskt i mitt fall. Var 22 år och alla i min släkt är fullt friska. Detta är bara en riskbedömning, viktigt att tänka på. Har läst folk som har fått 1:20000 och ändå fått en sjukt barn. Det som gör detta så svårt denna gång. För dom 4 veckorna i ovisshet sist, var dom värsta i mitt liv.

Hmm, ja men då låter det ju mer och mer lockande med Nipt.

Om man får beskedet via Nipt att det inte är troligt att det finns kromosomavvikelse så ska det tydligen vara ganska säkert, får man däremot indikationer på att det kan finnas någon avvikelse så måste man ändå göra fostervattensprov tyvärr, om man vill gå vidare.
  • FiaW
    Jolly23 skrev 2017-03-17 12:12:14 följande:

Jasså, det visste jag inte. Men det är mer tillförlitligt än kub iallafall verkar det som?

Ja det ska det vara, som sagt i alla fall om det visar på "inga avvikelser". Då skulle det vara minst 95% säkert tror jag.

Visar det på avvikelser behöver man då gå vidare.
  • FiaW

Vi berättade tidigt för föräldrar och de två allra närmsta vännerna, sen har vi berättat lite och lite. Chefen fick veta igår.

Efter 12+0, om KUB är bra, kommer vi berätta för de flesta andra.

Jag är i vecka 11 (10+2) och är orolig för att i princip alla symptom har försvunnit. Mår inte illa längre, kissar inte massor längre och magen är inte alls lika svullen.

Jag är tröttare på kvällarna än vanligt och brösten ömmar lite grann men jag blir ju orolig att den lille inte ska leva längre när jag inte känner nåt alls.

KUB den 6/4 kommer att bli jobbigt men skönt att få veta hur det står till.

Nån mer som upplevt att i princip alla symptom försvunnit?

Jag har också åkt på nån halsinfektion och hoppas verkligen inte jag ska behöva äta penicillin. Men immunförsvaret är väl lite utslaget när man är gravid..

• FiaW
    DearFox skrev 2017-03-23 06:48:27 följande:

Jag är vecka 12 (11+6) och har gått nästan symptomfri i 2 veckor xD mår bara lite illa ibland och ska på kubtestet om en vecka :) spökveckorna brukar ju komma där runt så är inte allt för orolig ^^

Nej, det är väl ingen idé att oroa sig för mycket. Allt kan ju ändå va bra :)

Mina symptom började minska redan vid 8+0, vilket känns tidigt, men vi gjorde ett tidigt VUL 8+1 och då såg i alla fall allt bra ut.

Jag vet att jag är mästare på att oroa mig så jag ska försöka njuta istället.

Spännande att du har KUB snart :)
  • FiaW
    lisohl skrev 2017-03-23 08:50:36 följande:

En gravidapp som jag har informerade mig när jag gick in i v 8 att det är vanligt att symtomen minskar då för ungefär i den veckan tar moderkakan över mer och mer av hormonproduktionen. :)

Tack! :)
  • FiaW
    glasstoppen skrev 2017-03-25 23:02:12 följande:

Tjoho!

Idag tog alla hormoner över och jag tycker såå synd om min kille. Tjutit och vsrt grinig om vartannat ???? fortfarande svinont i tuttarna, när går det över tro? Ingen som vill följas åt lite? :) har BF 19 oktober och ska på första UL 11 april o då även göra KUB och havandeskaps förgiftningstestet.

Jag tycker mina hormoner har hållit sig ganska lugna men idag har jag varit irriterad på en hel del i min närhet. Jag har också haft en svidande känsla i nedre delen av magen så jag har känt mig lite orolig för det också.

Vi har BF 16/10 och ska på KUB 6/4.

Spännande! :)

Är det ert första barn? Det är vårt första gemensamma, sambon har två sen innan :)
  • FiaW
    glasstoppen skrev 2017-03-26 20:04:52 följande:

Mina har varit ganska lugna, så skönt att inte slippa gå runt o va ledsen eller tjurig hela tiden.. usch Har du? Så himla jobbigt när man har ont i magen för man vänder ju allt som att det har med bebis å göra. Min barnmorska pratade om att det kan vara träningsvärk typ..

Åh då har vi nästa samma ju :) hur känner ni inför kub? Jag ångrar nästan att vi valde att ta det men det kändes dumt att säga nej när de erbjöd det..

Första barnet här. :) oh spännande, roligt med ett gemensamt!

Nej jag har också haft det lugnt med hormonerna, varit lite lynnig en eller två dagar tidigare. Annars har jag känt mig lugn och glad:)

Ja förmodligen är det när livmodern växer som det gör ont. Det är bara läskigt när man inte varit med om det tidigare, man vet ju inte riktigt. vad man ska vänta sig och hur det kan kännas.

Ja roligt med bara tre dagar mellan BF :)

Vi har hela tiden vetat att vi vill göra kub så när de erbjöd det tackade vi ja direkt.

Däremot känns det läskigt med resultatet, det gör ju egentligen inte en mycket klokare. Det finns ju fortfarande många "friska" barn även om man skulle få en låg siffra. Supersvårt!

Om ni ångrar er har ni rätt att hoppa av när som helst.
  • FiaW
    glasstoppen skrev 2017-03-27 19:59:51 följande:

Ja visst är det läskigt. Jag ligger hemma med ångest just nu. Började för va 45 minuter sen, känns som en kniv skär i mig typ i nedre delen av magen i omgångar.. känns inte alls något vidare:(

Ja verkligen! :)

Ja men eller hur, kanske ett bättre sätt att förbereda sig på att det finns en större chans för attt något kan vara tokigt, än att bara få det som en "chock".

Usch så jobbigt, har det gått över? Jag har vissa dagar haft ganska ont nere i magen och det har känts olika varje gång. Nån gång har det känts som det skär i äggstocken, i förrgår sved det ju och en annan gång har det varit ren "mensvärk".

Men det är klart att det händer extremt mycket i det området för tillfället, så det är väl bara att hänga på :)
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017