Inlägg från: Jolly23 |Visa alla inlägg
  • Jolly23

Gravid Bf Oktober 2017

FiaW skrev 2017-03-17 09:44:34 följande:
    Oj, 1:2 är ju tufft och ändå var ditt barn friskt. Så underbart!

Vad var det som gav er så hög risk? Är det ålder och ärftlighet som styr eller finns det mer?

Ja det är en vånda, jag kan inte bli klok på om vi erbjuds det här i vår region men jag väntar på ett samtal från barnmorskan och då ska jag fråga henne. Det är konstigt att man inte bara kan söka på nätet efter vilka regioner som erbjuder det.

Detta är min första graviditet och jag trodde att KUB skulle vara mer svart på vitt. Jättesvårt det här.
    Varken ålder eller genetiskt i mitt fall. Var 22 år och alla i min släkt är fullt friska. Detta är bara en riskbedömning, viktigt att tänka på. Har läst folk som har fått 1:20000 och ändå fått en sjukt barn. Det som gör detta så svårt denna gång. För dom 4 veckorna i ovisshet sist, var dom värsta i mitt liv.
  • Jolly23
    Linnnn skrev 2017-03-17 10:41:25 följande:

Låter inte klokt att behöva vänta 4 veckor på besked. Brukar det ta så lång tid?

2 veckor till fostervattensprov då det tidigast ska göras i vecka 15. (Kub i 12-13). Sen ytterligare nästan 2 veckor för svaret på detta.
  • Jolly23
    Linnnn skrev 2017-03-17 11:06:52 följande:

Åh fy! Jag förstår att du är tveksam till att göra det igen!

Ja det är inte helt lätt, samtidigt som jag gärna vill veta.
  • Jolly23
    FiaW skrev 2017-03-17 11:41:37 följande:
    Hmm, ja men då låter det ju mer och mer lockande med Nipt.

Om man får beskedet via Nipt att det inte är troligt att det finns kromosomavvikelse så ska det tydligen vara ganska säkert, får man däremot indikationer på att det kan finnas någon avvikelse så måste man ändå göra fostervattensprov tyvärr, om man vill gå vidare.
    Jasså, det visste jag inte. Men det är mer tillförlitligt än kub iallafall verkar det som?
  • Jolly23

Funderar också på att berätta efter kub testet om allt ser bra ut . Mina föräldrar vet dock redan.

• Jolly23
    Ejin skrev 2017-03-24 17:48:07 följande:
    Ja de känns ju lite jobbigt. Trodde nog att de skulle ha släppt vid de här lagret. V 12 på måndag och äntligen är man snart förbi de jobbiga o oroliga första veckorna o man kan börja vara gravid på allvar.... någon mer som redan ser ut att va i femte månaden? Min mage är omöjlig att dölja verkligen utan är en stor rund bulle redan så nu vet verkligen alla om att man är gravid.... de är rund även när jag vaknar på morgonen o sen blir de ju värre ju längre dagen går o på kvällen står den rakt ut Hahah...
    Min mage är verkligen svår att dölja den med. Har varit så i flera veckor. Men har fortfarande låtsas som ingenting o nästan försökt dra in magen i vissa lägen. Haha , med andra ord blir det skönt när man kan komma ut med detta. Är i vecka 13, kub på tis så efter det kan vi nog börja berätta lite mer om allt ser bra ut vill säga.
  • Jolly23

Dags för kub idag. Är väldigt orolig då vi fick 1:2 vid vårt första barn. (Visade sig vara friskt) men har alltså väldigt dålig erfarenhet från detta.

• Jolly23
    Jazzgirl76 skrev 2017-03-28 07:03:59 följande:
    Lycka till idag!
    Tack så mycket!!
  • Jolly23

Tack!! Det gick bra. Lågrisk med 1:20000 och 1:16000 . Såå oroligt skönt efter så mycket oro :)

• Jolly23

Hur mår ni? Jag är i v14, tycker magen har krympt lite men kanske är tarmar o sånt som är lite mer stabilt där inne. Någon som känner igen sig?

• Jolly23
    Lollovisan skrev 2017-04-05 13:00:00 följande:

Finns det någon facebookgrupp för bf oktober kanske? Hade varit kul att följas åt tillsammans där! Är sällan inne här ????

Undrar också :)
  • Jolly23

Hur mår ni vid de här veckorna? Jag är i v 14 och känner inte av något alls. Känns overkligt och som att jag ljuger när jag berättar att jag är gravid. Haha. Fast vi såg bebben på kubtest för bara 2v sen. Kan inte riktigt ta till mig detta fast det samtidigt känns helt underbart!

• Jolly23
    glasstoppen skrev 2017-04-07 06:56:37 följande:
    Jag mår precis likadant, går runt och känns som jg är skengravid typ. Haha. Har ultraljud på tisdag så ska bli skönt å få bekräftat om nått är därinne ????
    Vad skönt att ha ett ultraljud så snart för dig, då kanske du kan tro mer på det ett tag iallafall :). Jag får vänta på rul som är i mitten på maj. Hade gärna lyssnat på hjärtat innan men de gör inte det förens v 20 här. Känns så sent??
  • Jolly23
    glasstoppen skrev 2017-04-08 11:44:56 följande:
    Ja det är sent man får göra det.. :/ det finns ju sådana där mackapärer man kan köpa å lyssna på hjärtat hemma. Men känns läskigt om man inte skulle hitta de. Haha.

Hur gick kub testet till?
    Ja , finns ju appar också. Använde till sonen o funka faktiskt. Nu har jag inte vågat.
    Kub testet är ju ultraljud. De mäter nackspalten och tar blodprov från mamman (några v innan) och får sedan ut en risksiffra. Hög eller låg risk att barnet har någon kromosomavvikelse.
  • Jolly23

Hur mår ni nu? Jag är gravid i v 15 och känner knappt av något alls. Känns lite läskigt. Magen känns mindre också men var ordentligt uppblåst innan så antar att det bara har stabiliserat sig lite.

• Jolly23
    Fridz skrev 2017-04-14 22:11:04 följande:

Hoppar in i tråden ????
    Efterlängtat gravid med andra barnet, BF 14/10 ??
    Mår oförskämt bra, nästan för bra ????

Samma här, huvudvärk (men det hade jag minst lika mycket innan) annars känner jag ingenting. Väntat på rörelser i magen och tror jag kan ha känt imorse. 3 gånger på samma ställe. Jag hoppas! Men svårt att veta.
    Är i vecka 16.
  • Jolly23

Någon mer som mår så bra och inte känner av alls att ni är gravida? Jag har mage som syns och har gjort det länge. Men känner ingenting annat. Har varit på ultraljud i v 13 och är nu i v 17. Känns lite läskigt?

• Jolly23
    FiaW skrev 2017-04-23 19:19:18 följande:
    Jag går in i vecka 16 imorgon och känner igen mig nästan precis. Mår väldigt sällan illa, har nästan ingen "mensvärk" längre och mår i princip som vanligt.

Har ganska stor mage men har haft det länge och egentligen känner jag mig bara lite tröttare och irriterad ibland, annars inget.

Alla säger att jag ska njuta av att jag mår så pass bra men jag tycker också det är läskigt. Skulle gärna vilja ha något livstecken nu :)

Nästa ultraljud är inte förrän om en månad..
    Åå skönt att någon känner samma ändå. Är ju säkert som det ska vara men man blir ju orolig för typ ALLT. Men när jag googlat runt lite så verkar detta rätt vanligt. Vill känna lite rörelser nu:) har 2,5 v kvar till ul och det känns som en evighet!!
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017