Inlägg från: Sarasvarar |Visa alla inlägg
  • Sarasvarar

Gravid Bf Oktober 2017

FiaW skrev 2017-06-15 11:12:02 följande:
    Jag tänker att kroppen är så supersmart att den signalera till dig när den behöver mer näring för att bäbis växer :)

Jag åt väldigt mycket i början av graviditeten och det lugnade väl sig lite efter v 12 nån gång.

Jag äter fortfarande mer än vanligt och kan bli vääldigt hungrig kväll och morgon om jag inte äter nåt hyfsat sent på kvällen.

Jag föredrar lagad mat till lunch, känns inte som att en sallad skulle mätta alls just nu. Haha.

Annars har jag, precis som många andra, cravings på färska bär, krispiga äpplen och vattenmelon och det har jag haft hela graviditeten.

Det är roligt att läsa hur olika mycket man går upp i vikt och att allt mer eller mindre är normalt. Jag har gått upp ca 10 kg nu men tycker inte att jag blivit så vääldigt mycket större förutom på den gigantiska magen :) Undrar om jag kommer att gå upp lika mycket till eller det kanske stannar av. Vi får väl se.. ;)
    Jag har inte tränat/gått en promenad/rört på mig över huvud taget sedan jag blev gravid! Har sådan sjuk ångest över det. Men det är för att jag är så otroligt trött och har ryggproblem som endast tillåter mig att cykla, att gå längre sträckor är ohållbart.

Har också gått upp 10 kg i vecka 22, men här syns det både på min stora mage och ALLA andra kroppsdelar, haha! Känner mig inte som mig själv. Känner mig bara stor och överviktig just nu, och värre lär det bli...
  • Sarasvarar
    Linnnn skrev 2017-08-09 14:11:35 följande:

Fin mage becka1989!

Och vad lustigt med hormonranden på benet LitenBlomma! Minns nu att jag hade rand på magen de andra två graviditeterna, men har inte sett till någon ännu. När brukar den komma? Någon som fått rand på magen?

Väntar första barnet och fick hormonrand nedanför naveln i vecka 12. Runt vecka 25 fick jag även ovanför naveln, haha. Så nu går det hela vägen upp :)
  • Sarasvarar
    Lillafindus skrev 2017-08-17 12:01:37 följande:

Jag gör och funderar lite på hur vi ska göra efter förlossningen, min man vill ju gärna ta emot besök av de närmsta på BB eftersom att det är deras första barnbarn på hans sida.
    Jag har en dotter sen ett tidigare förhållande.

Hur har ni tänkt med besök efter förlossningen?
    Den som är den viktigaste besökaren enligt mig är ju den nyblivna storasystern :)

Jag har inte tänkt så mycket på det, men tror att jag vill att vi ska vänta med besöken till efter BB av både närmsta familj och vänner. De får vänta några dagar till vi har kommit hem helt enkelt. :)

Hade vi haft barn sedan tidigare så hade han/hon fått komma och hälsa på syskonet på BB.
  • Sarasvarar
    Marrebj skrev 2017-08-17 09:24:25 följande:

Finns ju några här som har barn sen tidigare så tänkte jag kollar med er då jag känner mog fundersam . För några dagar sen började jag ha förvärkar vilket jag förstått på 1177 att de är fullt normalt . Igår natt vaknade jag upp med enorm smärta i magen , jag beslutade mig stiga upp och lägga mig i soffan , tänkte ta alvedon men de släppte smärtan och jag kände lättnad , dock kom ju värken tillbaka med många minuters mellanrum ( klockade aldrig ) när jag börjar märka värkarna kommer och går börjar jag ju bli orolig. Avvaktar ändå trots enorm smärta som tillslut gjorde att jag började spy.

Ringer sen till bm som skickar mig till en läkare , vet inte vad jag tyckte om den läkaren men men . Det konstaterade att allt såg bra ut och jag var öppen 4 cm och de var ingen fara sa han ? De var fullt normalt . Jag hade normalt med fostervatten och de enda han kunde se var att Lill killen ligger å trycker väldigt långt ner. Han kunde dock inte svara om jag kommer föda tidigare eller inte ? Utan blev bara ordinerad att fortsätta vila och ta de lugnt . Värkarna har lugnat sig vilket är bra. Men känner mig väldigt tom och fundersam .

Men va, 4 cm?! Då är ju förlossningen på gång? Då ska de väl antingen försöka stoppa den eller så ska du föda... väldigt märkligt faktiskt. Ring till förlossningen och rådfråga, be om att få komma in på en till kontroll för att vara säker så inte läkaren har sagt fel.

Uppdatera oss hur det går. Kram <3
  • Sarasvarar
    erijon skrev 2017-08-20 17:12:37 följande:
    Men trosor använder jag bara mina vanliga? Rumpan och hela allting är ju aningen bredare, större och fläskigare numera.. så trosorna är lite tajtare och lägre än innan. Men funkar kanon. Köpt lite fler hipsters då det känns bekvämt och mer passande efter förlossningen när man ska använda binda osv. Då tagit en storlek större. Dem passar perfekt och kommer nog utan problem kunna ha dem även om jag blir lika liten sen, som innan graviditeten.

Använder mest Gina tricots trosor som heter "Annie stringtrosa". Använde sådana förra graviditeten också blandat med hipsters, oftast Gina tricots "day Trosa". Dem liksom hamnar inte ens på magen men sitter precis som dem ska och bekvämt trots en bamsemage! Väldigt snygga också :)
    Skönt att du kan använda dina vanliga!! Jag har gått upp så mycket under graviditeten så jag har gått från storlek 36 i trosor till 42/44 haha... så jag har köpt på mig 12-15 par riktiga mormorstrosor. Stora och mjuka och väldigt oattraktiva haha!
  • Sarasvarar
    Marrebj skrev 2017-08-20 21:26:35 följande:
    Hehe läser era trådar om kläder och trosor , trodde jag var ensam om att gått upp flera storlekar på trosor hehe. Har alltid varit en storlek 32/34 å nu har jag köpt i storlek 44 . Herregud.. eller storlek L på trosor . Fick i helgen en kommentar från en som burit tvillingar " att du ändå är betydligt mer gravid än vad jag var å då väntade jag tvillingar plus jag fick upp Max 8 kg "

Mm okej men vad kul att höra . Jag hade gärna tagit en mindre mage haha. Så de där med att barnet ska dubbla vikten nej tack , de räcker nu haha. Nog tungt och spänt som de är :)
    Men alltså det är ju helt sjukt, förstår inte hur jag kan ha gått upp så många storlekar i trosor haha?! Visst, har gått upp väääldigt (vi snackar 20+ kg här) mycket och är kort så jag ser ut som en köttbulle, hehe. Men tycker ändå det är konstigt att jag har storlek 44 haha!

Skönt att inte vara ensam iaf. :D
  • Sarasvarar
    Göteburgare skrev 2017-09-03 16:17:52 följande:

Jag har aldrig känt en sammandragning så jag vet inte hur det skall kännas. Är lite orolig för att jag ska missa när förlossningen är på G i tidigt skede och att jag istället får förbereda mig senare in i förlossningsarbetet! Skulle ju liksom vara skönt att kunna förbereda sig i tid. Är mitt första barn så vet inte vilka signaler jag ska leta efter heller. Har letat efter andra signaler som stämmer in dock, men det kan ju bara vara tillfälligheter.

Ni känsliga kan skuta läsa här:

Har tillexempel bajsat 14 gånger på 2 dagar. Bajsar normalt 1 gång vart 3e dag. Men något har -verkligen- satt igång tarmarna. Haft en diffus mensvärk sedan igår. Men är heller inte någon som har ont av molande värk så är också rädd att jag inte kan känna efter riktigt gällande den tidiga värken. Sen är jag extremt känslig idag. Börjar gråta på samma sätt som jag minns man grät för att man va trött när man va liten. Gäspar och gråter liksom. Haha! Känner mig Jättefjantig. Bebisen har vart superlivlig de senaste dagarna, men det kan bero på att han inte gillar när det kommer bajs och fis. Han är alltid sprattlig när jag är bajsnödig. Kanske kittlig? :) sen har sexlusten gått från 100 till 0 utan anledning. Har vart som en tonårspojke hela graviditeten, men det är som bortblåst sedan några dagar.

Ni som vet, är detta något ni känner igen? Isåfall hur gick det för er? Är i vecka 36 så hoppas på att han stannar ett tag till så jag hinner förbereda.

Jag är i vecka 33, har senaste två veckorna gått från att bajsa en gång varannan dag till att bajsa typ 5-6 gånger på en dag. Är väldigt lös i magen till skillnad från förut då jag var förstoppad.

En natt var jag vaken hela natten med diarré och sprang på toaletten säkert 6 gånger, hade fruktansvärt ont i magen också så jag var nästan övertygad om att bebis var på väg haha, tänkte att det var värkar. Men det var förmodligen bara magknip.

Jag tror inte att det behöver betyda att bebis är på gång. Kan vara kroppen som förbereder sig flera veckor innan. Har en vän som fick barn för några veckor sedan, hon gick med starka förvärkar (kändes som förlossningsvärkar) i 9 veckor innan bebisen kom...
  • Sarasvarar
    Swinka skrev 2017-09-06 14:53:50 följande:
    Jag med!!! Upptäckte det när jag skulle skoja med.min man och så kom det jättemkt gult! Googlade att det nog var råmjölk. Men det gick bara på ena bröstet.

Så kul att läsa hur det går för alla. Jag är sååå slut. Sjukskriven 50% pga svimningsepisoder och det underlättar väl att jag inte blir lika yr me däremot dyker andra krämpor upp.nu när man blir tyngre, foglossning, sjukt ont i fötterna och benen, förvärkar och kännbara.sammandragningar.

Min sk. Bästa vän lämnade mig också i veckan. Fick knappt någon klarhet i varför men typ att jag borde höra av mig oftare. Ringde en dag när jag orkade men hon var så tråkig och kort i tonen men nej det är inget som ärfel, hon ställer inga krav på mig, men jag borde fattat att jag borde höra av mig mer. typ så. Energitjuv kände jag då och hon kände väl att jag var egoistisk och så var det med det.

Men hur orkar man både jobba 100% ( dessutom rätt tungt arbete) och ha ett socialt aktivt liv när man har 6v kvar till.bf. fixar ni det? är jag unik som inte orkar ens typ.andas i slutet av en arbetsdag.
    Jag är jättetrött hela tiden, har knappt umgåtts med vänner under graviditeten pga konstant trötthet, utmattning och foglossning.

Hade blivit jätteledsen om en vän sa upp kontakten på grund av det. Det är inte direkt som att du kan rå för att du är trött och inte har någon ork. Hon har ju absolut ingen förståelse för att du är gravid, vilket inte alltid är en dans på rosor. Har hon varit gravid någon gång?

Kanske lika bra att undvika henne om hon har så lite empati!
  • Sarasvarar

Vi har en kattunge på 5 månader. Hon har än så länge inte visat intresse för att hoppa upp i vagnen eller i spjälsängen.

Det enda problemet för oss är nog att hon är sååå busig och älskar fötter, kan tänka mig att hon blir helt galen av små sprattlande bebisfötter. Så där får vi vara försiktiga och hålla utkik!

Men jag tror att det är klokt att vänja kissen vid att inte sova i spjälsängen. Har läst någonstans om att man kan lägga aluminiumfolie över. Det med att kissen lägger sig över barnet tror jag dock sällan är ett problem.

Vi låter henne inte sova med oss i sovrummet för att då ligger hon och biter oss i fötterna/busar hela natten, haha. Vi får ingen sömn och det funkar ju inte när vi får barn snart.

• Sarasvarar
    Marrebj skrev 2017-10-09 19:23:17 följande:

Hujja .. här sitter man å räknar fosterrörelser ... varit extremt svaga puffar idag och nu när jag å sambon har börja räkna ha jag känt av 5 st på 30 minuter ... får eventuellt bli att ringa å rådfråga . Magen är spänd som en jag vet inte vad..

Oj... 5 rörelser på 30 minuter känner jag aldrig nu för tiden. Får vara glad om jag känner en rörelse varannan timme, men inte ens det. Ibland kan det gå en hel dag. Kanske också borde kolla upp i sådana fall, är i vecka 38.... :S
  • Sarasvarar
    Marrebj skrev 2017-10-10 11:26:27 följande:
    Ja dom säger att du ska känna 10 st på 60 minuter . Även när du är i den veckan . Bara det att nu så är de lite trångt så de kan ju bli mer tryck än hårda sparkar . Min kille har alltid varit aktiv å tryckt å sparkat flera gånger hela tiden
    Det gör jag absolut inte... ex, nu har jag varit vaken i 2,5h och har inte känt honom röra sig/sparka en enda gång.

Åkte in för minskade fosterrörelser i vecka 27 men allt var bra. Efter det har det varierat mycket hur han har sparkat. Vissa veckor sparkar han massor hela tiden och vissa veckor känner jag någon enstaka spark per dag.

Så otroligt frustrerande! När jag var i vecka 33 var det 4 dagar jag inte kände en enda spark. När vi precis skulle åka in igen så kom han igång och började röra sig lite.

Och nu är det så igen, de senaste två veckorna har han knappt rört på sig. Bara ett par gånger per dag. Han har aldrig reagerat på buffar, dricka kall saft och ligga på sidan osv. Han beter sig inte alls som andra bebisar i magen och det gör mig orolig att något kanske är fel. Men det lär jag ju inte få veta förrän han är född... :(
  • Sarasvarar
    LitenBlomma skrev 2017-10-10 12:32:18 följande:
    Min gosse var den lugnaste av alla i magen och även nu utanför. Han sparkade sällan.

MEN man ska alltid känna bebisen röra sig lite iaf.
    pojke-02 flicka-08 flicka-09 flicka-11 pojke-13 pojke-17
    Vad "skönt" att höra att det är fler som har lugna bebisar. Jag får bara höra hela tiden om hur mycket andras bebisar sparkar och buffar. Blir alltid ledsen när folk frågar mig "sparkar han mycket?" eller frågar/säger något med sparkar, att deras bebisar är så vilda i magen osv. För han har aldrig riktigt varit så.

Jag började känna rörelser i vecka 19 och fram till vecka 26 blev det bara mer och mer för varje dag, men sedan tog det bara stopp och helt plötsligt kunde det gå flera dagar utan en enda spark. Det har varit så otroligt frustrerande, speciellt när det känns som att alla andras bebisar bökar och sparkar från morgon till kväll. :(
  • Sarasvarar
    lisohl skrev 2017-10-20 09:22:26 följande:

38+6 idag. Har varit hemma från jobbet både igår och idag då jag har rätt mycket sammandragningar/förvärkar. Sen igår em har jag haft konstant ?mensvärk? längst ner i magen som ibland går till ländryggen. Hoppas att det ska tyda på att nåt är på gång att börja hända men när jag googlade läste jag om nån som haft så i typ 3 veckor innan förlossningen, suck.

39+0 idag och jag har haft så där varje dag i 3 veckor... fy. Känner mig så lurad av min kropp, haha. Första barnet.

I tre veckors tid har jag haft mensvärk, ryggvärk, mycket sammandragningar, slemproppen släppt i omgångar, illamående, dålig i magen osv. Allt det där som ska tyda på att något är på g, men icket!
  • Sarasvarar
    Spångamorsan skrev 2017-10-30 07:28:44 följande:
    Men åh vad fint! GRATTIS!!! Hoppas allt gick bra utan för många komplikationer. Jahapp, då var det bara jag kvar då... Jäkla unge till att vara långsam. Ho stress int! Ja, ja... 40+5 idag, bara att bita ihop. ????
    Näe du! Jag är också kvar, 4 dagar över tiden. Här blir det novemberbebis... :(
  • Sarasvarar
    Spångamorsan skrev 2017-10-30 15:28:29 följande:
    Yes! Ser ut att bli November här också. Bara hon kommer så ärjag nöjd. Helst imorgon men bara det blir snart. Fy satan vad obekvämt det är!!!!
    Håller tummarna för oss båda!

Att gå över tiden är verkligen tufft... hade inte tänkt så mycket på det tidigare och hur jobbigt det skulle vara, var inte alls förberedd på det. Känner mig så dum som siktade in mig på ett datum och inte ens tänkte tanken att jag faktiskt kunde gå över...

Alla sa till mig att jag skulle förbereda mig på att gå över tiden eftersom jag är förstföderska, men jag gjorde inte det. Vet inte varför. Kanske för att exakt alla jag känner (vänner, familj) som har fått barn har fött tidigare trots att de har varit förstföderskor. Jag är den enda som har gått över tiden... fy så jobbigt det är.
  • Sarasvarar
    Spångamorsan skrev 2017-10-30 19:17:57 följande:
    Ja, jag är lika snopen, min första kom liksom på utsatt tid och alla säger att tvåan har ännu mer bråttom. Men så blev det inte. Det sjuka är att när man tror man nått botten i hur obekväm man kan vara så; Hoppsan det FANNS en nivå till alltså. Jag VAGGAR som en anka och kan varken sitta eller ligga bekvämt längre. Lägg på hemska foglossningar och illamående så är jag bortom redo. FAST jag vet vilket absolut berg av smärta jag ska över. Men efter det är det iaf över och jag vet också hur snabbt man glömmer. Jag tror att typ dag tre efter förlossning var jag redo att skaffa en till! ????

Hoppas det händer snart för båda oss, väntan är verkligen olidlig.
    Eller hur! Jag längtar knappt efter bebis längre, hur sjukt det än låter. Det känns som att jag längtar mer efter att slippa vara gravid. Slippa konstanta förvärkar/sammandragningar, foglossning, illamående, migrän, att inte kunna andas eller röra sig. Räcker det inte att vara gravid 40 veckor?! Känner mig så lurad och dum. Att vi dessutom får gå över 18 dagar här innan igångsättning gör det inte bättre. Bara 14 dagar är mycket (som det är i de flesta län) men nej, inte här. :(
  • Sarasvarar
    Spångamorsan skrev 2017-11-01 18:09:44 följande:
    En sträckning??? All smärta för en sträckning??? Gravidkroppen är verkligen helknasig! Skönt att det inte var något allvarligt ändå.

Jag var in på UL idag. Gott om fostervatten, stor och frisk moderkaka och en livlig bebis storlek större... BM tippar på strax över 4 kg. Konstigt när min förra bara vägde in strax över 3! Jag skyller på min sambos jättesläkt. Så nu blev jag nervös för förlossningen, föreställer mig hur jag spricker från Ystad till Haparanda för att jag bär på en jättebebis... Hursomhelst så är igångsättning bokad till den 8:e. Hoppas vid Gud att hon kommer av sig själv innan dess... Och så fortsätter den sega väntan.
    Åh vad skönt för dig att du har fått ett slutdatum! Nu är det inte länge kvar :)

Jag har inte fått ett slutdatum men ska den 8:e till mvc för överburenhetskontroll. Är då bf+13. Känns lite sent att göra det då om jag ska vara ärlig. Hade känts bättre om det gjordes tidigare.
  • Sarasvarar
    Spångamorsan skrev 2017-11-02 14:23:13 följande:
    BF + 13 låter sent för koll tycker jag. Har de inte erbjudit dig att ta del av den där Swepi-studien? Där man lottas om man sätts igång i v 41 eller 42? Jag är med, drog dessvärre en nitlott och placerades i v42-gruppen.

Ja det känns lugnare på något sätt att veta att den 8:e är det över. Jag vill ju såklart ploppa ut lillskrutt innan men nu är det max 6 dagar kvar. Jag som gått i full beredskap sedan 10:e Oktober! Haha... Så jäkla snopet!

Och du Marabou: Kämpa på, du har den häftigaste upplevelsen i världen framför dig. Nerver och ihoppackade kroppar till trots. Snart fotar vi våra bebisar framför granen och orkar ta promenader igen! Hurra!!!
    Jag vet inte om den studien finns här uppe i norr? :)

Ja, känns sjukt sent. På mvc sa hon "men då bokar jag in dig den 8:e och så blir du igångsatt senast 2 dagar senare". Men alltså... vad är det för vits att göra en kontroll 2 dagar innan igångsättning?!

Blev dock chockad när hon sa att igångsättningen skulle ske 42+0 för här uppe brukar det vara 42+3. Så lite glad blev jag ändå, haha. Hoppas att hon inte råkade säga fel bara...
  • Sarasvarar
    Spångamorsan skrev 2017-11-09 19:37:56 följande:

Det är över nu!!!

54 cm, 4,5 kg naturlig väg. Inga komplikationer, inte ett enda stygn. Gick fort, var stundvis överjävligt pga värkstimulerande som jag svarade lite väl bra på. Hade bitvis värkar utan uppehåll och var sjöblöt. Sen var hon ju 1,3 kg större än sin syster och det kändes ju såklart... Efteråt var jag mest lycklig över att det var över. Slut på väntan, förlossningen avklarad, bye bye foglossningar.

Och nu ska jag få snusa bebis, hud vad hon luktar underbart!

Åh stort grattis! Du är värd all bebismys du kan få!

Vår lilla kille tittade ut bf+8 3/11. Jag var helt övertygad om att jag skulle gå hela vägen ut och bli igångsatt men så kom det igång av sig själv till slut.

Men fy vad det är påfrestande att gå över tiden. Vill aldrig göra det igen :(
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017