Inlägg från: SweetJune |Visa alla inlägg
  • SweetJune

3-åring vaknar och gråter efter mamma

Hej!

Vår son som snart är 3 år sover sedan ca 4 mån i eget rum och kan någon gång bli orolig på natten och gråta efter mamma/pappa. Min man går då in och lägger sig i sängen med honom och stannar hela natten. De senaste dagarna har han vaknat vid 4 el 5 och gråter efter mig, mamma. Han blir jättearg, gråter och frustrerad, vill bara ha mig och inte pappa. Efter ca 15-20 min sover han igen. Vi fick ett till barn för 3 månader sen och hon sover bredvid mig i vuxensängen. Jag ammar och vill inte lämna henne pga detta samt att hon snart kan rulla över till mage eller mot kudde. Har dåligt samvete mot sonen och hur ska jag agera, gå in till honom och lämna minsta med min man eller att vi fortsätter försöka att min man är med honom? Jag brukar lägga honom. Sonen är väldigt mammig och vi har alltid haft en väldigt nära och bra relation. Ammade honom länge och gör det fortf ibland när han ska sova, efter att lillasyster kom vill han amma mer men jag begränsar det.

Tacksam för tips hur vi ska agera när han gråter/skriker efter mig på natten/ tidig morgon.

• Svar på tråden 3-åring vaknar och gråter efter mamma
  • SweetJune
    Anonym (Lj) skrev 2017-02-02 11:27:54 följande:

Tycker du gör rätt som låter pappa ta över nattamsvaret för stora när du är med lille. Samtidigt är det turbulent stt få ett syskon och storebror är säkert rädd stt bli börglömd eller övergiven av mamma så försök ge honom egentid med mamma på dagtid varje dag då pappa tar lilla eller när lilla sover.

Alla gör som de vill, personligen tror jag inte det är smarta att amma en treåring alltså. Känns som det skapar en lite osund relation och beroende av mamma som verkligen inte behövs för en 3-åring. Hade jag varit som dig hade jah nog Försökt bygga upp 3-årings självförtroende och trygghet istället för att knyta honom närmre mig genom att amma. Är det verkligen han som absolut vill ha det eller hade det gått lika bra med en flaska i knät (för närheten)?

Hej! Han ammar inte för maten utan det är närhet/trygghet för honom när han ska sova. Men det är väääldigt lite och han klarar sig utan det men blir väldigt ledsen om han inte får. Inte så att jag sitter och ger honom en måltid utan lite snuttande bara.
  • SweetJune
    Sepril skrev 2017-02-02 11:32:52 följande:

Han kan inte få komma in och sova tillsammans med er i er säng då? Kanske kan vara bra för honom nu med alla omställningar som ett nytt syskon innebär.

Tack för tips och vi trodde han skulle vilka det men han går direkt till sitt rum när vi ska sova och har fått ny säng, nattlampor och vi har gjort det mysigt. Har inte visat ngt att han vill sova med oss igen. Någon gång på morgonen kommer han in och lägger sig med oss om lillasyster fortf sover..
  • SweetJune
    Anonym (Vi) skrev 2017-02-02 15:34:38 följande:

Jag har ställt in storasysters säng i mitt rum. Lillasyster sov där. Jag tänker inte tvinga en 3 åring att sova ensam när mamma, pappa och lillasyster sover tillsammans. När lillasyster är lite större så får dom tillsammans flytta ut till sitt rum.

Vi har aldrig tvingat vår son utan när han var 2,5 år flyttade han till eget rum och det fungerade från dag 1. Det att han kan gråta en stund efter mig har kommit nu senaste dagarna och vet ej om det är pga syskon eller mardrömmar. Han vill ligga kvar i sitt rum men vill ibland ha ngn av oss där, speciellt mig nu sedan några dagar. Hade han velat flytta tbx till vårt rum så hade han självklart fått det. Vi har dock litet sovrum och det är knappt att man kan komma in mellan väggen och dubbelsängen så en till säng hade inte fått plats. Då hade han fått sova med oss.
  • SweetJune
    Sepril skrev 2017-02-03 11:11:46 följande:

Jag tänkte mer att lyfta över honom till er säng på natten när han vaknar och är ledsen. Det gjorde vi med vår äldsta dotter i flera år när hon drömde mardrömmar (trots att vi lade henne i hennes egen säng på kvällen varje kväll). Men det kanske blir konstigt för er son om han inte är van vid det? Kanske kan testa? Då är ju alla familjemedlemmar där och du kanske kan amma honom (för det gjorde du fortfarande va?) till trygghet och sömn utan att behöva lämna den lilla. 

Tack, ja det kan vi testa och se om han sover vidare hos oss.
Svar på tråden 3-åring vaknar och gråter efter mamma