mickipicki skrev 2017-03-04 17:49:40 följande:
Jag börjar bli orolig att jag har en cysta på höger äggstock? Då den gör ont till o från hela cykeln (mest vid ÄL) och idag (mensdag nr 2) har den gjort ont (molvärk) när jag promenerat o strålat till ländrygg. Någon som haft en cysta? Påverkar det fertilitet?
Ja. Jag hade en på typ 8 cm på höger äggstock. Togs bort med titthålskirurgi efter två tömningsförsök. Då tog de även bort själva äggstocken. Jag har troligtvis aldrig haft någon funktion av den äggstocken eftersom min cykel fortsätte regelbundet utan glapp trots att jag bara hade en äggstock kvar. Den vänstra har troligtvis alltid jobbat ensam. Jag blev gravid efter det, så det påverkar inte. Man behöver bara en.
Om man har en cysta på en fungerade äggstock så borde det kvitta ännu mer gällande fertilitet. Det som är är väl att det är bra att få bort innan man blir gravid så det inte blir onödigt trångt när livmodern börjar växa och eventuellt cystan också. Min syster har samma historia som mig, fast hennes upptäcktes efter att hon blivit gravid, så det blev onödigt trångt. Bebis (och cysta) förlöstes med kejsarsnitt efter fullgången graviditet och trots att cystan var stor som en handboll så gick det utmärkt. Därefter blev syrran gravid med och födde tvillingar.