• Milie

ÄL feb och BIM mars -2017

Hej på er! BIM 9:e mars här. Jag vet inte riktigt vilket försök det är. Tredje eller fjärde typ. Jag har så kort lutealfas så det är rätt ofta det blir omöjligt. Nästa cykel ska jag testa munkpeppar för att se om det kan snabba på ägglossningen och göra lutealfasen längre.

Nu ska jag läsa genom tråden och se vilka ni är.

• Milie
    Livethänder skrev 2017-02-26 18:51:06 följande:

Ja men precis! :)

Håller timmar och tår att den inte hoppar över en månad.

En annan fundering är ju när jag ska ta uppehåll med munkpepparn eftersom man eg ska göra det från ÄL och fram till bim. Hm

Ät några dagar till och kommer inga känningar så slutar du. Så skulle jag ha gjort. Jag testar också munkpeppar den här cykeln men jag började sent så det gjorde ingen skillnad. Kör från mens nästa cykel.
  • Milie

Det här med ägglossningssekret/fertila flytningar/äggvite/osv är ju himla intressant. Nu när jag uppmärksammat dem i två cykler så förstår jag inte hur jag missat dem förut då jag inte tänkte på det. Jag tycker det blivit så pass tydligt att jag tycker jag borde ha reagerat.

Aja.. Hade världens läge igår med fertila flytningar men småbarnslivet och vabruari kom ivägen. Idag har de så klart försvunnit. T r i s t.

• Milie
    mickipicki skrev 2017-02-26 22:49:09 följande:

Vad gör munkpeppar? Vad är munkpeppar?

Det sägs stimulera LH. Eller mer abstrakt "balansera hormoner".

Det är ett faktum att prolaktin motverkar LH och munkpeppar ska motverka prolaktin. Jag ammar en 1,5-åring och tänkte att jag skulle ge LH en fördel i "kampen". Min ägglossning ligger sent i cykeln och gör lutealfasen för kort. Hoppas kunna påverka detta med munkpeppar.
  • Milie
    26anonym2326 skrev 2017-03-03 14:09:11 följande:

Tack för svar :) jag får se imorgon om mensen kommer. Har väldigt mycket flytningar, ända sedan ÄL,,. "Rinner" ut.. får ni det innan mens i vanliga fall, tjejer? :)

Jepp. Det är så jag vet att mensen kommer komma. Den gången jag var gravid så var det helt torrt. Eller så var det bara att jag inte tänkte på det eftersom jag låg däckad i en förkylning. Det är som sagt olika för alla och kan vara på olika sätt för samma person också.
  • Milie
    mickipicki skrev 2017-03-04 17:49:40 följande:

Jag börjar bli orolig att jag har en cysta på höger äggstock? Då den gör ont till o från hela cykeln (mest vid ÄL) och idag (mensdag nr 2) har den gjort ont (molvärk) när jag promenerat o strålat till ländrygg. Någon som haft en cysta? Påverkar det fertilitet?

Ja. Jag hade en på typ 8 cm på höger äggstock. Togs bort med titthålskirurgi efter två tömningsförsök. Då tog de även bort själva äggstocken. Jag har troligtvis aldrig haft någon funktion av den äggstocken eftersom min cykel fortsätte regelbundet utan glapp trots att jag bara hade en äggstock kvar. Den vänstra har troligtvis alltid jobbat ensam. Jag blev gravid efter det, så det påverkar inte. Man behöver bara en.

Om man har en cysta på en fungerade äggstock så borde det kvitta ännu mer gällande fertilitet. Det som är är väl att det är bra att få bort innan man blir gravid så det inte blir onödigt trångt när livmodern börjar växa och eventuellt cystan också. Min syster har samma historia som mig, fast hennes upptäcktes efter att hon blivit gravid, så det blev onödigt trångt. Bebis (och cysta) förlöstes med kejsarsnitt efter fullgången graviditet och trots att cystan var stor som en handboll så gick det utmärkt. Därefter blev syrran gravid med och födde tvillingar.
  • Milie
    Anonym (Cc) skrev 2017-03-05 13:24:27 följande:

Har haft rosa till bruna till rosa flytningar sen äl +5,6

Bra el dåligt? Aldrig haft så förut

Har ömma bröst men brukar ha det innan mens, dock började de ömma tidigare än vanligt

Nån som upplevt det och varit gravid?

Svårt att säga, men jag gissar på bra. Tänker nidationsblödning.
  • Milie
    Anonym (M) skrev 2017-03-08 19:28:41 följande:

God kväll på er! 

Jag känner mig så fundersam nu... Jag testade med Clearblue ägglossningstest för första gången i lördags och fick glad gubbe. Kände även av känningar i äggstocken under måndagen (tror jag att det var, minns inte hundra..)

Nu ikväll bad mannen mig att testa med ägglossningstestet igen, för att kolla så att det "fungerar".. sagt och gjort och jag förväntade mig då en rund ring då ÄL bör vara passerat.. Men nej då.. Även denna gång kom en smiley upp.. 

Vad menas med detta? Jag kan väl inte fortfarande ha ÄL...?

Känner mig så besviken och att man inte kan lita på detta test..?!

Det betyder egentligen ingenting. Det är lite därför CB gjort så att smileyn "sitter fast" i avläsaren i ett antal dygn. De vill inte att man fortsätter testa eftersom det inte ger någon vidare information. När LH ökar så säger testet att ÄL kommer ske inom ett visst antal timmar (48 eller liknande). Hur länge LH är ökat spelar ingen roll. För vissa är det ökat i 5 timmar och för andra i flera dagar.
  • Milie

Imorgon ska mensen komma och det bör den göra så vi inte fick till något bra försök den här månaden. Så det känns lugnt. Jag tror vi hade sex 6-7 dagar innan ägglossning och jag vet att det finns en teoretisk chans, men jag vet också att vi inte är extremt fertila så för oss är det omöjligt. Är man ett par som kan missa med en vecka så tar det inte flera månader att få till en bebis. Hehe.

• Milie
    Livethänder skrev 2017-03-12 08:46:33 följande:

Alltså så skumt, igår kväll fick jag yttepytte lite rosa på pappret (har bim idag enligt app) men sen ingenting mer.

Trodde ju att det var mensen som var på gång?!

Det här var min första månad med munkpeppar så det kan vara så att det förlängt cykeln.

Vad tror ni det kan vara?

Nån erfarenhet av munkpeppar?

Jo, första cykeln med munkpeppar gav mig liknande dagen innan mens. Cykeln förlängdes med två dagar! Jag hade kort cykel (och för kort lutealfas), så det var vad jag ville.

Hur går det?
  • Milie
    Livethänder skrev 2017-03-12 08:46:33 följande:

Alltså så skumt, igår kväll fick jag yttepytte lite rosa på pappret (har bim idag enligt app) men sen ingenting mer.

Trodde ju att det var mensen som var på gång?!

Det här var min första månad med munkpeppar så det kan vara så att det förlängt cykeln.

Vad tror ni det kan vara?

Nån erfarenhet av munkpeppar?

Jo, första cykeln med munkpeppar gav mig liknande dagen innan mens. Cykeln förlängdes med två dagar! Jag hade kort cykel (och för kort lutealfas), så det var vad jag ville.

Hur går det?
Svar på tråden ÄL feb och BIM mars -2017