Inlägg från: Anonym (förstaförsöket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förstaförsöket)

ÄL feb och BIM mars -2017

Percafluviatilis skrev 2017-02-28 07:00:51 följande:

Denna väntan! Äl+9 idag och bim på söndag enligt appen men tror egentligen den är på lördag då min lutealfas har varit 13 dagar de senaste månaderna. Har en känsla av att det misslyckades denna gång också tyvärr. Men som vanligt pendlar man ju mellan hopp och förtvivlan :)

Hur går det för er andra? Är det förresten nån annan som fått kortare cykel sen ni började försöka? Min var mellan 27-29 varje månad innan men efter en månads försökande kröp det ned till 26 och nu senast 25. Lutealfasen var en dag kortare senast. Hoppas inte den blir kortas ned ännu mer nu. Gyn sa att om den ändras till 24 och nedåt ska man kolla upp.

Jag har haft problem med korta cyklar i flera år (sedan jag var 35 år så det kan ju ha med åldern att göra), ofta mellan 23-26 dagar långa och dessutom kraftiga blödningar (fått järnbrist), och sen jag började med natural cycles i maj förra året så har jag nu förstått att jag nog dessutom haft ganska korta lutealfaser också (kanske runt 10 dagar).  När jag för två månader sedan på allvar började intressera mig för att ta reda på mer kring ägglossning, hormonnivåer och annat, så har jag blivit bättre på att tempa och göra test och kolla andra tecken. Fick lite smått panik av min korta lutealfas, och helt plötsligt knappt några ÄL-flytningar, så jag har läst på om munkpeppar, progesteron, rosenrot, etc för att se vad jag kan göra själv. Jag har köpt en hel arsenal med grejer som jag tänkt testa, men hittills har jag bara testat fertilitetsglidmedel (första gången denna cykel).

Av någon anledning har mina cykler blivit längre de sista två månaderna, och det INNAN jag hunnit testa något tillskott. Och Lutealfasen uppe i kanske 14 dagar. Det skulle kunna bero på ökat stresspåslag under hela januari månad. Andra saker som är annorlunda är att jag slutat dricka kaffe i september/oktober, och sedan jul har jag ätit galet mycket färsk kål (rödkål, vitkål, spetskål, brysselkål) varje dag (kan rensa ut överflödigt östrogenliknande ämnen i levern har jag läst).
    Det skulle ju också kunna bero på min stigande ålder. Men jag har också mer konsekvent ätit mina Mega B-komplex vitaminer och det kan ju påverka Lutealfasen (bli längre).

Och nu denna cykeln upplever jag det som att mina progesteronnivåer är högre än normalt (högre temp, och starkare symptom). Jag vet inte varför. Kanske B-vitaminerna.

Jag är hormonkänslig i grunden (antagligen delvis pga utmattning sedan flera år). Så även mindre förändringar i min livsstil kan nog påverka mig mycket. Jag började äta lite sojaprodukter en kort period för tre år sedan, och min kropp reagerade direkt. Höga halter fytoöstrogen i sojan gjorde att min mens försvann helt (och antagligen ÄL också).

Vad som hänt i just ditt fall kan jag inte spekulera i, men om du har en lutealfas på 13 dagar så har du i alla fall goda chanser att bli gravid (vad jag läst), trots kortare menscykel. Men jag förstår att du undrar över den kortare cykeln och vad det kan bero på. Om du är över 35 år så skulle ju det kunna vara en förklaring.
    RebeccaLouise skrev 2017-02-28 07:24:02 följande:

Hej :D

Jag hade äl den 15e feb, menscykel på 30 dagar och är idag på Bim-1.

Fick i fredags på Bim- 5 och äl+ 9 en konstig mensvärk, lixom huggande. Sen hade jag svaga ljusrosa flytningar fre-sön och igår på Bim-2 på eftermiddagen fick jag första svaga plusset.

Idag på Bim-1 fick jag ett starkare plus :D

Jag har fått blankt negativt fram tills igår när jag fick mitt svaga.

Jag har testat med testlagrets stickor utan resultat och plussade igår och idag på clearblue plus

Bifogar bild från igår

Och från idag

Stort GRATTIS!!! Vad kul med första pluset i gruppen. Jag har testat negativt nu, två dagar i rad med stickor. ÄL +10 och ÄL +11. Testade du med testlagrets stickor igår också? Eller bara Clearblue?

Nu är jag på ÄL +11. Negativt på stickan idag också. Fortsatt ont i svanken, och så har jag molvärk/mensvärk, samt något ömma bröst. Inga spottings än så länge i alla fall! Tempen fortfarande hög, 36,94, vilket är samma som igår. Det blir nytt test imorgon igen!

Min mamma sa igår att man kan känna på livmodertappen om den känns annorlunda (minns inte om hon sa att den skulle vara mjuk eller hård). Jag gjorde ett försök, men jag har ju ingen aning om hur den brukar kännas annars, och så läste jag att man inte bör pilla den, utan låta den få vara i fred Glad Men den var i alla fall bakåt och långt åt vänstra sidan. Just vänstra sidan är det som känns mest i molvärken i magen.

Percafluviatilis skrev 2017-02-28 09:11:53 följande:

Tack för ditt svar! Jag är "bara" 27 så jag hoppas inte det är åldern som påverkar. Jag har dock haft problem med utmattning och stress jag också. Har nyligen kollat brister och har B12-brist men inget annat. B12-bristen har jag medicinerat mot i tre månader nu och den ska utredas om den inte försvinner av medicineringen. De kollar så att bristen är pga. brist på B12 i kosten och så att det inte är så att man får i sig tillräckligt men ej kan ta upp det i tarmen. Är vegetarian och äter sojaprodukter emellanåt, men det har jag gjort i flera år och inte märkt av något så det borde kanske inte vara det som orsakar förkortningen av cykeln.

De enda andra preparat jag äter är omega-3 lite halvhjärtat samt MittVal Kvinna då för folsyran. Tänkte dock byta ut den senare så fort den är slut och äta något med endast folsyra då det känns onödigt att trycka i sig massa andra vitaminer om man ej har brist. Dricker mindre kaffe nu än innan, och mindre alkohol. Men har aldrig druckit mycket av något av dryckerna.

Blir ju lite extra nojig eftersom vi nu är på 5-6 försöket och det inte tagit sig och det är första barnet. Hade jag haft barn innan hade jag ju vetat att det går, men nu vet vi inte alls. Vi vet ju dock att det kan ta tid så försöker hålla oss lugna än så länge.

Är detta första försöket någonsin för dig? När har du BIM?

Just B12 brist har jag för mig är vanligt bland vegetarianer. Och järnbrist. Det senare kan påverka fertiliteten. Jag har extremt låga järndepåer, men ändå innanför referensintervallet. Extra trist att blöda mycket och ofta vilket ju bidrar till lågt järn. Därför är jag glad att jag fått längre cykel igen, och dessutom blöder lite mindre.

Min man och jag har kört oskyddat sedan oktober, men jag tror inte vi träffat en enda ÄL, för jag har haft dålig koll på teststickor och tempmätning. Men sedan denna cykel så har jag gett mig in i detta helhjärtat. Jag blev gravid som 15-åring. Hade oskyddat sex en enda gång, och det tog sig. Men jag var inte direkt mogen att bli mamma. Så jag vet att jag kan bli gravid, men det var ju många år sedan nu.

Omega 3 är nog jättebra att fortsätta med. Och D-vitamin? Jag köper Möllers tran. Där finns förutom Omega 3 och D-vitamin, även E och A-vitamin. Det känns dessutom ganska naturligt att ta. (Fiskleverolja alltså, istället för en massa piller).

Försök att sluta helt med kaffe om det går, med tanke på utmattningen. Koffeinet stressar kroppen (redan vid en kopp om dagen) och kan i hög grad bidra till att man blir utmattad. Och dessutom, med koffeinet lurar man kroppen att "orka lite till", trots att den egentligen signalerar att den är trött och borde vila. Jag vet av egen erfarenhet... Nu dricker jag två koppar koffeinfritt på helgerna, och Pukka örtte på vardagar.

Det kan ju även vara din kille som har problem. Med extra b-vitamin, zink och selen (tror jag det var) så kan man öka spermiekvaliteten ganska mycket inom tre månader.

Kolla även om du har problem med sköldkörteln! Jag har haft problem. TSH-värdet brukar ligga lite för högt hos mig. Om man vill bli gravid så minskar fertiliteten redan vid TSH över 1,5 (har jag för mig). Och jag har sällan under 1,5 vid mätningar. Men jag hoppas att det ska gå vägen ändå. Jag testade levaxin (medicin för sköldkörtelbesvär) för ett par år sedan, men fick allergisk reaktion så jag fick sluta. Jag vet att en del tar levaxin i syfte att öka fertiliteten.

Enligt min app Natural Cycles så har jag BIM imorgon (i så fall en lutealfas på 12 dagar denna gång), men allt har varit upp och ner de senaste två månaderna så jag är inte säker på någonting just nu. Vi får se!
    RebeccaLouise skrev 2017-02-28 09:27:43 följande:
    Stort tack!

Jag testade vråååål svagt med testlagrets igår morse
    Tack för svar! Jag ska kolla med sticka igen imorgon. ÄL +12 blir det då.
    Nykär15 skrev 2017-02-28 10:21:12 följande:

Jag har problem med sköldkörteln och det är jätteviktigt få ordning på om man vill bli gravid. Jag har haft både ett mf och ett MA förra året (liten slutade leva 12+2) och de härleder det till att mitt TSH var förhöjt, låg på 4,9. Så nu med hjälp av Levaxin är jag nere på 1,7 sista kollen för ett par veckor sen. Högt TSH gör det både svårare att bli gravid och ökar missfallsrisken rejält. 

Så om du haft problem med det innan så hade jag gått och tagit ett prov iaf.

Önskar jag visste att jag hade problemet...då kanske vår lilla inte hade behövt att dö...

Ja, det är skit det där med sköldkörteln. Jag har försökt på alla möjliga sätt att få ner värdet på andra sätt än med levaxin eftersom jag inte kan äta dem. Jag brukar ta värden två gånger om året eftersom jag ligger i riskzonen (har dessutom antikroppar). Några få gånger har jag haft TSH kring 2,5, men ofta nere på 1,6, tack och lov. Jag har haft problem med lågt T3 de senaste åren, men det senaste halvåret har den gått upp till det normala. Även T4 ligger ok på 16, har varit nere på 11 tidigare. Jag tänker själv att min utmattning bidrar till lite sämre värden. Och om jag inte motionerar som jag ska så ökar TSH-värdet också.

Eftersom jag har antikroppar mot sköldkörteln (autoimmun), så undviker jag även gluten och mjölk. Proteinerna glutein och kasein kan eventuellt bidra till ökat TSH-värde har jag läst.

TSH på 4,9 är verkligen förhöjt! Skönt att du lyckats få ner det med levaxin. Men verkligen tråkigt med den lilla...Har du också antikroppar som jag?

Jag tänkte ta nya prover imorgon eventuellt. Tog senaste i december. Har börjat vända mig till Werlabs för att VC brukar sällan kolla annat än TSH. Jag vill även veta T3 och T4.
    Nykär15 skrev 2017-02-28 10:21:12 följande:

Jag har problem med sköldkörteln och det är jätteviktigt få ordning på om man vill bli gravid. Jag har haft både ett mf och ett MA förra året (liten slutade leva 12+2) och de härleder det till att mitt TSH var förhöjt, låg på 4,9. Så nu med hjälp av Levaxin är jag nere på 1,7 sista kollen för ett par veckor sen. Högt TSH gör det både svårare att bli gravid och ökar missfallsrisken rejält. 

Så om du haft problem med det innan så hade jag gått och tagit ett prov iaf.

Önskar jag visste att jag hade problemet...då kanske vår lilla inte hade behövt att dö...

En sak till. Jag läste något om munkpeppar att den kan bidra positivt vad gäller sköldkörteln (vid låg ämnesomsättning), men jag har ännu inte studerat detta närmare. Om jag inte lyckas plussa denna cykel så tänkte jag börja med munkpeppar. Därför även bra att ta prover på sköldkörteln innan jag börjar med munkpeppar, så jag har något värde att jämföra med.
    FrökenE1985 skrev 2017-02-28 11:00:14 följande:
    Bryter mig in lite.

Låter som jag. Tsh (senast var det på 1,5), t3 och t4 inom referens men tpo-ak på över 400. Snart dags för mig att ta nya prover. Sist tog de bara tsh, trots att de ska ta fullständiga sköldkörtelprover för att hålla koll. Jag undviker också gluten och mjölkprodukter. Men även socker och griskött är bra att undvika vid hashimotos (som det kallas), så jag undviker även det numera. Har även börjat med kosttillskott som innehåller L-tyrosine som ska vara bra för sköldkörtelfunktionen.
    Ojdå, inte kul att ha så högt på antikroppar! Tror jag haft ca 700 som högst. Jag ska kolla upp det där med L-tyrosine. Griskött har jag ätit lite i julas, men annars väldigt sällan. Jag försöker minska på kött helt.

Jag är trött på att tjata på VC att ta alla prover (även t4 och t3). TPO-ak har jag bara fått ta två gånger på tio år. Läkaren menade att det räckte att få det konstaterat att där finns antikroppar, men att nivån är obetydlig. Min syster har haft värden på över 1500 (!).

Men nu har jag precis köpt ny provtagning på werlabs. Ska testa imorgon. Fanns rabattkod 15% som går ut idag! Ska kolla järnbrist (Ferritin, HB etc) samt sköldkörtelrubbning (TSH, T3, T4).

Tycker du att L-tyrosine gjort någon skillnad?
    Percafluviatilis skrev 2017-02-28 15:22:19 följande:
    Vanligt vet jag inte, men det är vanligare, särskilt bland veganer. Jag tror dock, och även läkaren, att min brist kan bero på att jag under perioden bristen uppstånd gick igenom mycket jobbiga saker samt var utmattad. Jag har ingen järnbrist, har 134 i blodvärde. Förstår att det måste var jobbigt med lågt järn, man kan väl bli väldigt trött av det :/

Jag äter omega 3 från alger, kan rekommendera det. Det innehåller samma som från fisk men färre miljögifter slinker med (fisk innehåller mer än alger).

Kaffe dricker jag endast för att jag tycker det är gott, jag kan gå utan kaffe utan att bli trött. Jag har endast varit utmattad pga. psykiska orsaker och är i övrigt i god kondition om jag får säga det själv :) Kanske tom lite för bra kondition (kan ju också påverka fertilitet). Vill inte ändra för mycket på min livsstil ännu så fortsätter nog men min mugg kaffe/dag :)

Min kille testade olika brister i höstas av andra orsaker och de hittade inget fel så jag tror inte han har några problem så länge han inte har få spermier, men det kommer vi ju inte få veta förrän vi försökt ett år.

Angående sköldkörteln är den kollad pga andra orsaker, flera gånger tom, och den är det inget fel på som tur är! 

Håller tummarna för att det ska gå bra för dig trots sköldkörtelproblemen! Som sagt så är vi bara på femte försöket så försöker att inte stressa upp mig över att det skulle vara något fel ännu. Mest fundersam över det där med att min cykel ändrade sig just när vi började försöka!
    Ja, ni är ju fortfarande unga, så ni behöver verkligen inte stressa upp er! Värre för mig som är över 40 nu. För mig känns som varje ÄL som min kanske sista chans, men det är nog att överdriva lite. Jag har i alla fall i min släkt flera som varit gravid i 40-åldern, varav två var 49 år! Så jag sitter redan och planerar bebis nummer två innan den första har kommit Glad

Hoppas ni inte behöver vänta så länge!

Sitter här och funderar över alla symptom (shit vad mycket man känner helt plötsligt när man hoppas på bebis!)

Nu ännu starkare mensvärk/molvärk, och haft ont i svanken i 6 dagar nu. Vanligtvis när jag ska ha mens vill jag äta massa choklad (och även annars också), men nu är jag faktiskt inte alls sugen! Måste ju vara ett tecken Glad Men helt klart lite läskigt med denna mensvärk som bara blir starkare...

Svar på tråden ÄL feb och BIM mars -2017