Snart 3-åring som går väldigt långsamt
Har ni funderat på någon gympa? Tex Friskis familjegympa är från 2 år. För att träna rörelseglädje och grovmotorik.
Har ni funderat på någon gympa? Tex Friskis familjegympa är från 2 år. För att träna rörelseglädje och grovmotorik.
Vår son började gå vid 17 månader och är nog rätt mycket senare med all grovmotorik än storasyster. Men tack vare henne, som då är äldre och också väldigt duktig grovmotoriskt, så har han tränat mycket. Springa ikapp, cykling och allt sånt. Hade han varit äldst hade det nog varit stor skillnad.
Det har jag faktiskt inte tänkt på. "Rörelseglädje" är nog det bästa ord jag har hört på länge! Jag är nämligen själv inte särskilt sportig och har aldrig gått på gympa och liknande, så jag ser ju för egen del ingen "glädje" i att idrotta, men jag vill ju heller inte att mitt barn ska bli som jag, vilket har gjort att jag klättrar i klätterställningar, spelar fotboll, springer efter bollar, spelar landhockey med honom emellanåt enbart för att han inte ska tycka att det är pest och pina att röra sig. Ingenting hjälper dock. Han springer inte och han kan med enorm möda sparka på en boll, om han ens träffar den. Kul tycker han förstås att det är och skrattar hela tiden när vi gör sådant, men han har svårt för det.
Om det inte är något fysiskt fel på honom så måste vi så klart prova någon form av familjegympa eller liknande. Han är väldigt stillasittande över huvud taget. Han sitter mest i sandlådan eller vill bli puttad på gunga om vi är på lekplatser. Ska vi spela boll och liknande så måste vi nästan tvinga honom innan han kommer igång och rör sig lite lite även om han tycker att det är så kul att han skrattar så att han kiknar, men tröttnar väldigt fort. Hemma kan han sitta vid köksbordet i 1,5 timme i sträck och bara pilla med småsaker, måla eller lasta sand i sin dumper.