Inlägg från: Carambolan |Visa alla inlägg
  • Carambolan

Hur mycket kläder köper du per säsong?

För mig är det "en in - en ut" som gäller så jag handlar mest när jag behöver byta ut något trasigt. Det är extremt sällan som jag går och dräller i affärer för att spontanhandla utan jag letar alltid efter ett plagg för att fylla ett på förhand känt behov. Kör på kapselgarderob per säsong, så jag har inte så många plagg i garderoben åt gången.

• Carambolan
    Tihi skrev 2017-02-24 15:54:48 följande:

Carambolan hur många plagg kör du i din kapselgarderob? Jag har funderat på att ha en sån men vill inte ha löjligt lite kläder heller så att det ser ut som om jag aldrig byter kläder.

Det här har jag i min vintergarderob:

Två kostymbyxor och ett par jeans.

Tre klänningar av en modell som funkar både på jobbet och hemma.

Två kavajer, en snygg kofta och en mysig tjocktröja.

Sju toppar/blusar och två t-shirts.

Skinnstövlar, vinterkängor, sneakers.

Vinterkappa, mössa, halsduk, skinnhandskar och fingervantar.

Underkläder, träningskläder och "kläder för särskilda tillfällen" (typ festkläder) räknar jag inte in utan har samma framme året om. Jag roterar kanske halva kapseln per säsong och andra hälften är basplagg jag använder året om.
  • Carambolan
    Tihi skrev 2017-02-24 18:55:15 följande:

Åh så intressant! Det låter lite lite (för mig) med tre par byxor men det kanske inte är det om du går med klänningar lika ofta som byxor för då blir det ju sex stycken olika val per vecka. Du har cirka 10 toppar om jag fattar rätt och det låter ju rätt lagom att variera med, kanske det också är lite lite för min egen del men så är jag ju van att ha massor av kläder och det tänkte jag försöka komma ifrån. Tycker du själv att du går med samma kläder om och om igen? Har någon kommenterat det för dig? Inte för att jag bryr mig vad andra tycker egentligen men samtidigt vill jag ju inte vara stans byfåne heller. Din garderob är en bra grund för mig så tack för att du delade med dig. Jag tror att jag kommer att lägga till lite fler plagg än vad du använder dock.

Mode är inte ett av mina intressen och jag vill lägga så lite tid som möjligt på att välja kläder på morgonen. Jag är alltid välklädd men absolut inte så varierad :) På mitt jobb har alla kostym, så det finns inte så stort behov av det heller. Mina tre klänningar gör redan min klädsel mer varierad än de flesta manliga kollegornas ;) Dessutom är jag ofta ute hos olika kunder varje dag så jag skulle nog kunna ha samma kläder tre veckor utan att någon märkte det. Byxorna brukar jag vädra mellan användningarna men klänningarna använder jag oftast bara en dag innan tvätt, så i praktiken har jag typ kläder för två veckor om inget drastiskt spill inträffar.
Svar på tråden Hur mycket kläder köper du per säsong?