Inlägg från: tre grisar |Visa alla inlägg
  • tre grisar

Hjälp! Hon förstör våran son

Jag är inte övertygad om att det är så allvarligt att ingen kontakt över huvudtaget är vad som krävs. Vi ser ju det hela bara från en synvinkel, medan socialen ser det från allas synvinkel och har bedömt att det hela inte är ett problem för tillfället. Vi som läser kan ju inte veta ifall TS inte har erfarenhet över de olika faser barn går igenom och därför tycker att hans beteende är extremt fast han egentligen bara beter sig som en normal treåring, kanske lite mera aktiv. Han kan ju ha diabetes, ADHD, utvecklingsstörning eller vad som helst som inte är biomammans fel och hans beteende kan bero på det.

Misstänkt misshandel är ju oroväckande förstås, men det behöver ju inte betyda att det faktiskt förekom misshandel. Det händer ju faktiskt att barn påstår att de blir slagna av föräldrarna fast de inte blir det. Blåmärken kan bero på annat. Ohyra och parasiter är ju inte trevligt förstås, men barn får ju ibland löss t.ex. utan att det nödvändigtvis är föräldrarnas fel. De kan ha fått det från dagis eller kompisar. Bristande hygien borde väl inte vara ett problem när det bara handlar om 2-4 timmar en gång i veckan?

Oavsett var problemet verkligen ligger så måste det ju utredas. Barnets bästa är det viktiga och jag är inte övertygad om att det ligger i barnets intresse att helt utesluta biomamman. Förr i tiden placerades barn oftare i fosterfamiljer när deras bioföräldrar inte var så bra som de borde vara, men numera undviker man det eftersom det visade sig att barnen har större risk att fara illa i det långa loppet ifall de separeras från bioföräldrarna. Det är viktigt för bildandet av en egen identitet att man har kontakt med sin bakgrund.

Som förälder i din situation skulle jag dock göra vad som jag trodde var bäst för barnet. Definitivt inte utesluta biomamman utan socialens godkännande eftersom det kan slå tillbaka mot er. Jag skulle först och främst ta med pojken till läkaren och ta upp hans beteende och hans extrema törst. Psykologkontakt väntar ni ju redan på. Ifall ni efter detta fortfarande är övertygade om att det är biomamman som är problemet och soc inte gör någonting så skulle jag begära att få byta handläggare och eventuellt involvera en jurist. Ifall pengar inte är ett problem så skulle jag rekommendera att ni väljer privat läkare och psykolog, eftersom det ofta går snabbare och de ger er mera tid (som ni förstås betalar för).

Svar på tråden Hjälp! Hon förstör våran son