• Sunset08

Vi som försöker bli gravida 2017

Hej!

Jag är också ny, både på forumet och med att skaffa barn. Är inne på min första cykel utan preventivmedel, så jag vet inte hur mina cyklar ser ut. Om allt är som det var innan jag började med preventivmedel (alltså en cykel på 28 dagar, hade väldigt regelbundet) så har jag BIM idag. Ingen mens en så länge.

Jag håller inte på med några tester eller så alls, utan försöker ha sex regelbundet för att inte missa. Det känns mycket mindre stressigt att bara ha sex och leva som vanligt än att försöka "pricka in" precis rätt osv. Det blir som det blir :) får se om jag blir mer "desperat" efter några försök...

Hoppas på snabba plus för oss alla :)

• Sunset08
    Sassa4 skrev 2017-03-03 16:50:48 följande:

Jag blev gravid förra året i september men fick tyvärr missfall i november. Sen dess har vi försökt bli gravida igen men det har inte tagit sig än =/

Idag har min mens tagit slut så nu börjas det om igen. Vill bli gravid NU! :)

Tråkigt att höra och hoppas att väntan inte blir så lång nu och att allt går som det ska! Läskigt det där med missfall..
  • Sunset08
    Simone skrev 2017-03-05 20:29:48 följande:

Endast en vecka utan minipiller men har alla symtom man kan ha. Haha kroppen kan verkligen spela en ett spratt!

Har de senaste dagarna börjat känns nervositet över barn nummer två. Hur kommer det bli? Kommer den här bebisen bli lika lugn som min dotter? Hur ska min dotter reagera på att det kommer en bebis som mamma och pappa spenderar mycket tid med? Det kommer ju såklart gå jättebra, men lite orolig är man. Hur känns det för er som planerar första barnet? :D

Det känns väldigt spännande och kul att planera första barnet. Det blir ju lite skillnad, du måste ju tänkta på det första barnet, planera barnvakt vid förlossningen, kanske fixa större vagn, möblera om i huset och massa annat! När det gäller första barnet har man ju inte jättemycket förväntningar, iaf inte jag. Jag planerar och funderar över alla vardagsbitar också, men lite får man ju ta det som det kommer :)
  • Sunset08
    Simone skrev 2017-03-05 22:48:07 följande:
    Ja första barnet går det ju faktiskt att ta det som det kommer bara. Något jag älskade när min var nyfödd var att jag hade all tid i världen för just henne. Kunde sitta i soffan med henne i flera timmar och bara titta/pussa på henne. Det känns inte som att den tiden kommer finns med andra barnet. Inte på samma sätt iallafall.
    Nä precis. Längtar efter föräldraledighet med en liten bebis. Men det är nog underbart med en bebis tillsammans med äldre syskon också, samt kul för barnen att ha syskon senare också!
  • Sunset08
    Cykeltjejen skrev 2017-03-06 07:13:56 följande:

Jaha, då har jag åkt Vasaloppet. Och i och med det har jag nu tagit ett nytt graviditetstest CB digital med veckoindikator. Fortfarande negativt och fortfarande ingen mens. Men antar att det kan ha med att jag nyligen slutat med p-pillren trots att jag fick mens nästan direkt jag slutade med dem :) bara att ha tålamod och se när mensen behagar dyka upp!

Åh...trist. förhoppningsvis är du bara låghormonare och det är därför inget syns än. Eller att du får mens snart så att allt börjar rulla.

Har fortfarande inte testat själv...vågar jag ens :P tänk om jag hade äl en vecka senare än jag trott, då kan jag vänta med test till nästa måndag.
  • Sunset08
    Hannasviktigaresa skrev 2017-03-06 15:14:39 följande:

Hej! Hoppar gärna också med här! Är ny på forumet men har försökt bli gravida i några månader nu, är beredda på att det kan ta några försök innan man får det där pluset. Jag tog ÄL-test som visade positivt och vi hade sex flera gånger den veckan. Jag har stängt av min ivriga skanner efter symptom efter att jag blev så besviken första gången vi försökte.

Men nu är bim om 8 dagar, och jag har sedan ägglossningen kännt mig helt annorlunda (även om jag vet att det är omöjligt att känna så tidigt så har det inte gått att ignorera). Jag har väldigt regelbunden mens, och när jag går tillbaka i min app så har jag inte mått så här någon av de andra månaderna.. 1. Jag har blivit extremt trött, och kan somna när som helst på dagen. 2. Jag har fått tydliga blodådror runt brösten, och vita prickar på vårtgårdarna. 3. Metallsmak i munnen på kvällarna. 4. Mjölkiga flytningar senaste dagarna(som jag aldrig brukar ha). Magen är väldigt svullen och det värker lite lite i livmodertappen, vilket det inte heller brukar göra. Nu vill jag bara att dagarna ska gå så att jag kan testa!

Välkommen!

Spännande och hoppas att symtomen är ett gott tecken!
  • Sunset08
    Hannasviktigaresa skrev 2017-03-06 22:53:57 följande:

Jag kan passa på att tipsa om appen FLO där man kan fylla i hur man mår, temp, flytningar, när mensen kommer och när man haft samlag. Som en kalender för barnfabriken helt enkelt! Har hjälpt mig väldigt mycket att hålla koll på om vi haft sex tillräckligt, hur många dagar det är kvar till bim, när det är dags för ägglossningstest och även gå tillbaka och se hur man mådde tidigare menscykeln. Tips!

Tack för tipset!
  • Sunset08
    Cykeltjejen skrev 2017-03-07 06:47:55 följande:
    Hur stor är chansen att man faktiskt är en så kallad låghormonare? Lurar man bara sig själv att hoppas? Mensen är fortfarande no where to be seen :/
    Jag har ingen statistik på det tyvärr, men det är något man hör ibland. Tiden lär ju iaf utvisa :) antingen dyker mensen upp när den behagar eller så kommer du få en rund mage :P Jag ska ta ett test idag. Kan ju vara samma för mig - inget utslag men ingen mens, vi får se.
  • Sunset08
    Cykeltjejen skrev 2017-03-07 11:22:13 följande:
    Jag håller tummarna för dig :) <3
    Tack :) <3 men det mest sannorlika är att jag får samma resultat som du. To be continue,
  • Sunset08
    Sunset08 skrev 2017-03-07 11:35:57 följande:

Tack :) <3 men det mest sannorlika är att jag får samma resultat som du. To be continue,

Nä det var negativt idag. Så vi får se vad det blir utav det :P har mensen inte kommit om en vecka så tar jag ett nytt test ^^
  • Sunset08
    Cykeltjejen skrev 2017-03-08 04:01:48 följande:

Trist min mens lyser fortfarande i sin frånvaro. Men vi är ju bara ca BIM+5 idag. Finns ju de som plussat senare än så ????

Jo men precis, och sen kan iaf jag ha haft äl senare än jag förutspått. Jag är lite osäker på den punkten. Hur som haver lär vi ju få veta tids nog :P Vissa vill ju vänta med att försöka tills mensen kommit igång och sånt, kan ju förstå det nu..så att man vet när man kan förvänta sig saker :P
  • Sunset08
    Cykeltjejen skrev 2017-03-08 15:56:43 följande:

Nu upptäckte jag att det kom jätte jätte lite rosa på pappret så nu kommer väll kanske äntligen mensen ????

Det låter ju skönt i detta fall :P Inga sådana tecken hos mig än..
  • Sunset08
    IsabelH skrev 2017-03-08 16:24:24 följande:

Hej! Jag hoppas gärna in i tråden också. Jag och min man planerar första barnet nu. Vi slutade nyss med minipiller (cerazette) och jag väntar fortfarande på första blödningen och att äl och mens ska sätta igång :)

Hur många dagar tog det för er andra innan ni fick första mensen?

Min så att säga "pillermens" kom fem dagar efter att jag slutade med preventivmeden, precis som den brukar :) sen har den dock lyst med sin frånvaro...är inne på dag 34. Men det är nog väldigt individuellt hur snabbt ens cyklar återgår till det "normala".
  • Sunset08
    Cykeltjejen skrev 2017-03-09 06:29:46 följande:

Blä min mens kom nu och i monster-kraft :( jaja bara ta nya tag till nästa månad då! :)

Men då har du iaf kommit igång, även om du såklart hellre vill vara gravid, till skillnad från mig i mitt vakuum här...
  • Sunset08
    Cykeltjejen skrev 2017-03-12 11:36:13 följande:
    Hur går det sunset08? ????
    Fortfarande ingen mens! Så jag tänker testa igen nu i dagarna. Tackar som frågar! :D 
  • Sunset08
    JomiCohy skrev 2017-03-12 16:20:16 följande:

Hej på er!

Jag tänkte kika in här och säga hej ?

Jag och min man har precis beslutat oss för att börja försöka och det blir första för oss båda. Det känns verkligen vansinnigt spännande och jag hoppas att allt kommer gå vägen. Det lustiga är att första gången vi hade sex nu sedan beslutet lyckades pricka in min ÄL precis enligt min app där jag loggar mensen. ???? Dock tror jag inte det kommer gå så enkelt, men det positiva är att jag är väldigt regelbunden så jag hoppas det kommer prickas in snart igen ???? jag tänkte att vi testar lite innan jag köper stickor och liknande.

En liten fråga: är det någon som kan förklara alla förkortningar som cirkulerar? Den enda jag lyckats klura ut är ÄL. ????

Ha det fint alla!!

Hej!

ÄL = ägglossning

BIM = beräknad icke-mens

BF = beräknad förlossning

MF = missfall

MA = missed abortion

BM = barnmorska

Hmm det är väl de vanligaste..bara säga till om det är någon särskild förkortning som du undrar över :)
  • Sunset08
    JomiCohy skrev 2017-03-12 16:20:16 följande:

Hej på er!

Jag tänkte kika in här och säga hej ?

Jag och min man har precis beslutat oss för att börja försöka och det blir första för oss båda. Det känns verkligen vansinnigt spännande och jag hoppas att allt kommer gå vägen. Det lustiga är att första gången vi hade sex nu sedan beslutet lyckades pricka in min ÄL precis enligt min app där jag loggar mensen. ???? Dock tror jag inte det kommer gå så enkelt, men det positiva är att jag är väldigt regelbunden så jag hoppas det kommer prickas in snart igen ???? jag tänkte att vi testar lite innan jag köper stickor och liknande.

En liten fråga: är det någon som kan förklara alla förkortningar som cirkulerar? Den enda jag lyckats klura ut är ÄL. ????

Ha det fint alla!!

Ännu bättre, hittade den här sidan med förkortningar:

gamla.familjeliv.se/Forum/forkortningar.php

Lycka till :)
  • Sunset08
    KiaTia skrev 2017-03-17 09:44:58 följande:

Jag var i Thailand i januari, vågar jag börja bäbisproduktion i april? Har redan väntat i flera år, har sååå svårt för att vänta nu. Enligt folkhälsomyndigheten finns risk för att zika finns i sperma i 6 månader efter hemkomst. Dock står det också att risken för att smittas i just Thailand är mycket mycket liten. Vi fick kanske runt 10 myggbett var och inga symtom på zika men bara en femtedel får symtom. Dessutom står det att om man genomgått infektionen tidigare blir man immun och jag var i Thailand i en månad för fem år sedan och det var under regnperioden när risken för zika är som störst och blev jättemyggbiten, kanske är immun nu då? Jag vill inte vänta längre!!!!! hade nu vågat starta bäbisproduktion tre månader efter hemkomsten?

Riskerna verkar ju vara väldigt små, om än dock inte obefintliga. Går det inte att testa på något vis om man har det/blivit utsatt för det? Hur som helst så låter det ju som något man kan fråga barnmorskor om?

Som jag förstår det som så är det han som behöver vara immun, och inte du? I och med att det är i hans sperma viruset i så fall frodas?

Men frågan är ju vad som är mest värt? Att det finns en pytteliten risk att din man har blivit smittad av zikaviruset och att de förs över till ett eventuellt fostret och att fostret då kan få fosterskador, eller att vänta ca 3 månader för att komma förbi de där 6 månaderna då det finns en risk?
  • Sunset08
    Simone skrev 2017-03-17 12:18:22 följande:

I måndags blödde jag när jag vaknade, såpass mycket att jag behövde tampong, vid lunch så var blödningen helt borta nu. Kan det ha varit mens eller var det vara någon liten blödning efter pillerstoppet?

Det är inte helt ovanligt med mellanblödningar eller konstig/oregelbunden mens efter pillerstop, som jag förstår det :) krångligt dock att räkna cyklar i sådana fall...man får nog ge det några månader!
  • Sunset08
    Julie E skrev 2017-03-17 23:05:41 följande:

Är det någon som tagit ut p-ring?! Tog ut min för över ett halv år sedan och i början var cykeln normal (alltså ca 28 dagar) men nu har jag inte haft mens sedan december och alla prover visar negativt. Pratat med gyn och de började prata om att jag kanske inte har "narturliga" ägglossningar utan måste få hjälp. Hela min värld bröt ihop. Någon som varit med om samma?!

Jag har haft p-ring (nuva-ring) och tog ut min 30/1 (när jag skulle tagit ut den) och fick min mens 3-8/2. Efter det fick jag min mens igen 14-16/3. Så jag hade längre cykel nu än normalt. Som jag förstår det kan cyklarna vara lite svajiga efter preventivmedel-stop. Att inte få ägglossning/mens har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men det finns god hjälp att få! I och för sig kan kroppen skippa ägglossning ibland även om man får mens.

Jag förstår att det är förkrossande och jättejobbigt om någon säger att man inte fungerar som man ska, men du är långt ifrån ensam om att ha problem med ägglossning (om det nu är så det ligger till). 

Lycka till!
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida 2017