KiaTia skrev 2017-03-17 09:44:58 följande:
Jag var i Thailand i januari, vågar jag börja bäbisproduktion i april? Har redan väntat i flera år, har sååå svårt för att vänta nu. Enligt folkhälsomyndigheten finns risk för att zika finns i sperma i 6 månader efter hemkomst. Dock står det också att risken för att smittas i just Thailand är mycket mycket liten. Vi fick kanske runt 10 myggbett var och inga symtom på zika men bara en femtedel får symtom. Dessutom står det att om man genomgått infektionen tidigare blir man immun och jag var i Thailand i en månad för fem år sedan och det var under regnperioden när risken för zika är som störst och blev jättemyggbiten, kanske är immun nu då? Jag vill inte vänta längre!!!!! hade nu vågat starta bäbisproduktion tre månader efter hemkomsten?
Riskerna verkar ju vara väldigt små, om än dock inte obefintliga. Går det inte att testa på något vis om man har det/blivit utsatt för det? Hur som helst så låter det ju som något man kan fråga barnmorskor om?
Som jag förstår det som så är det han som behöver vara immun, och inte du? I och med att det är i hans sperma viruset i så fall frodas?
Men frågan är ju vad som är mest värt? Att det finns en pytteliten risk att din man har blivit smittad av zikaviruset och att de förs över till ett eventuellt fostret och att fostret då kan få fosterskador,
eller att vänta ca 3 månader för att komma förbi de där 6 månaderna då det finns en risk?