Inlägg från: 170122 |Visa alla inlägg
  • 170122

Är det fel att låta barn springa inomhus ?

Att låta barn få vara barn, det vill säga - busa, stoja och leka, tycker jag ska vara självklart! Det är ju självklart upp till föräldrarna själva hur de önskar ha det i sitt hem och har man grannar som klagar får man självklart respektera det till viss mån (att det låter lite får man räkna med i lägenhet, men dundra så huset skakar varje kväll kan man ju lugna sig med om det är någon som klagar) :) 

Så, upp till dig som förälder att välja och självklart anpassa efter eventuella klagomål. 

Om man säger nej till spring inne så måste man istället erbjuda barnen andra möjligheter till att bli av med allt spring. Exempelvis att man är ute med barnen så mycket som möjligt och endast har en kort stund inne där man då får hänvisa till lugn lek (så att även de får varva ned). 

Är man rädd för att saker ska gå sönder kan det ju vara bra att organisera springet. Ex bygga en hinderbana i vardagsrummet, ta bort alla ömtåliga saker och låta dem springa hinderbanan!

Jag tycker att all rörelse ska uppmuntras - även om det innebär spring i lägenheten :))

Med vänliga hälsningar,
    Jennifer www.wellmilton.se

• 170122
    Deceree1 skrev 2017-03-14 15:47:25 följande:
    Det va nog det dummaste jag har hört. Snacka om att curla barn. Varför ska du vara med dom ute när dom leker. Låt dom lära sig att leka själva, annars blir dom inte självständiga.

"Spring i lägenheten uppmuntras"

Det var de mest korkade idag.
    Skulle inte påstå att uppmunta barn till rörelse är dagens mest korkade uttal.. Alltför många barn sitter klistrade framför ipads, mobiler och tv idag. Allt fler barn lider av övervikt, allt fler barn sitter stilla för mycket. 

Jag tycker man ska uppmuntra till all sorts rörelse, men som jag skriver är det upp till föräldern att välja om det får ske inne eller bara ute. 

Enligt mig är det oerhört viktigt att röra på sig, oavsett om det är hinderbana inomhus, klättra i träd utomhus, bygga kojor, spela fotboll osv. Ibland kan de leka själva, ibland med ett syskon eller vänner och ibland med en förälder. 

En positiv ton på familjeliv.se skadar inte och att acceptera att vi står för olika åsikter
Svar på tråden Är det fel att låta barn springa inomhus ?