Inlägg från: Pappa2006 |Visa alla inlägg
  • Pappa2006

Är det fel att låta barn springa inomhus ?

Jag är uppvuxen i lägenhet. Flyttade till villa när jag var 11. Springa och hoppa var självklara utomhusaktiviteter för mig, min bror och våra vänner. Nu bor jag på landet med en granne på andra sidan vägen. Våra 7 barn får leka "vilda lekar" och hoppa i lekrummet på övervåningen medans spring fortfarande är någonting som sker utomhus. Det är lätt att göra sig illa och förstöra saker vid spring. Barnen är också medvetna om att när vi åker till stan och besöker släkt och vänner som bor i lägenhet så är det betydligt striktare regler vad det gäller lekar och ljudnivå, på grund av grannar. Respekt för andra människor tycker vi är ganska självklart. På samma sätt som vi inte tillåter våra barn att springa, hoppa och klättra på ett bibliotek, i en butik eller på en kyrkogård till exempel. Det handlar inte om hur mycket spring barnen har i benen, hur kul det skulle vara att springa genom den långa korridoren eller hur inbjudande trädet är att klättra i. Det handlar om hänsyn och respekt för sin omgivning. 

Svar på tråden Är det fel att låta barn springa inomhus ?