Inlägg från: Anonym (Minna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Minna)

Helvetes bussresa

Vilka konstiga svar du fått. I Stockholm där SL trafikerar är det först till kvarn som gäller. Detta står angivet i deras regler! Ingen fäller ihop en tvillingvagn av stil donkey, dessutom skulle den inte ta särskilt mkt mindre plats och skulle bli tvungen att ha där rullstolen skulle stå. och var sitter man med två 1,5 åringar i en fullsatta buss på ett bra sätt? 

Rullstolsburna får vänta eller så kan de ju faktiskt ringa färdtjänsten. Ja jag vet att färdtjänste ger bara ett antal resor och att dessa kan ta tid, men den rullstolsburne har ett alternativ som mamman inte har.

Däremot tycker jag du borde rest dig för rullatorstanten och begärt att någon av de människor som satt på upptagna platser skulle rest sig. 

• Anonym (Minna)
    Anonym (Friends of Frida) skrev 2017-03-16 17:43:53 följande:
    Jag har inte sagt att Frida skulle be någon flytta sig, det är hon för snäll för. Hon skulle säkert rulla av och vänta på nästa buss. Hon har inte färdtjänst, inte alla rullstolburna har det om det var någon som trodde det, hon har inte heller råd med en taxi. Däremot skulle JAG om jag var med henne fråga en kvinna som inte ser ut att ha några tydliga handikapp, varför hon anser sig befogad att nyttja platsen framför någon som av uppenbara skäl behöver den. Det är också jag tolkar TS beskrivning av alla andra på bussen. I deras ögon är hon en lat morsa som inte flyttar sig för handikappade. Om hon har höftproblem så är det bara att vända sig till närmsta sätesgranne, förklara problematiken och be dem stå. Problemet löst. Lite inovativ får man ju vara om man reser kollektivt.
    Jag har aldrig sagt att hon ska sätta barnen hos främlingar. Hon har en bugaboo, så varje säte är avtagbart. Be två främlingar resa sig så hon kan ställa barnens säten där. Fäll ihop vagnen. Det finns ju lösningar. Men att gråta ut på nätet istället för att ta tag i det på plats kommer ju aldrig göra någon skillnad.
    Fat TS har skrivit att hon upplysta att hon har höftproblem och inte kan stå. samt att ingen på bussen reste sig eller erbjöd plats trots att de hörde det. 

Sen undrar jag hur ofta du åker kollektivt i stadsmiljö. Tror ingen skulle uppskatta den försening av bussen det skulle ta att fälla ihop vagn och plocka loss sittdelar. Och jag har aldrig hört en så farlig lösning som att plocka av sitsarna och sätta dem på säte med barnet i. Det tar ju priset av dumma förslag i denna tråd.
Svar på tråden Helvetes bussresa