• LFF

Helvetes bussresa

Anonym (Lathet) skrev 2017-03-15 17:32:46 följande:

För mig har rullstolar alltid företräde plus personer med kryckor. Det finns ju en anledning till att en person har en rullstol. Kan du gå så kan du stå ett par minuter tills det finns mer plats. Självklart fäller man ihop sin vagn för den delen också.

Har du tvillingar i TS ålder? Som du försökt hålla koll på ensam i kollektivtrafiken samtidigt som du ska fälla ihop en donkey eller annan dubbelvagn? Under mina hittills 3.5 år som tvillingmamma som åkt mycket kollektivt i Stockholm har jag ALDRIG träffat på någon som fällt ihop en barnvagn med barn under 4, inte ens om barnet inte sitter i vagnen.
  • LFF
    Anonym (B) skrev 2017-03-15 19:18:13 följande:

Jag har själv inte tvillingar, men nog måste det finnas en smidigare tvillingvagn än den TS har? Jag har också sett stora, otympliga vagnar (både en- och tvåsits) på bussarna och många gånger har chauffören sagt till för att de tar upp för stor plats och övriga passagerare har svårt att ta sig fram i gången. 

Om man inte har körkort och vet att man kommer åka mycket buss med ungarna, varför köper man inte en vagn som är mindre och lätt att fälla ihop? 

Nej, Donkeyn är en av de smidigaste dubbelvagnarna som finns och uppfyller SLs egna storlekskrav

sl.se/sv/info/resa/regler/hjalpmedel/

Och ingenstans på sl.se hittar jag något om att man måste fälla ihop sin vagn om det är trångt.
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2017-03-16 00:55:06 följande:

Vilken osympatisk människa du är! Klart att du ska fälla ihop vagnen så personen i rullstol kan få åka med. Det var inte så att du blev utkastad!

Har du provat att ta ut två 1,5 åringar ur vagnen på en full buss och sen försöka ha koll på barnen samtidigt som du ska fälla ihop en vagn på samma fulla buss???
  • LFF
    Anonym (Friends of Frida) skrev 2017-03-16 17:43:53 följande:

Jag har inte sagt att Frida skulle be någon flytta sig, det är hon för snäll för. Hon skulle säkert rulla av och vänta på nästa buss. Hon har inte färdtjänst, inte alla rullstolburna har det om det var någon som trodde det, hon har inte heller råd med en taxi. Däremot skulle JAG om jag var med henne fråga en kvinna som inte ser ut att ha några tydliga handikapp, varför hon anser sig befogad att nyttja platsen framför någon som av uppenbara skäl behöver den. Det är också jag tolkar TS beskrivning av alla andra på bussen. I deras ögon är hon en lat morsa som inte flyttar sig för handikappade. Om hon har höftproblem så är det bara att vända sig till närmsta sätesgranne, förklara problematiken och be dem stå. Problemet löst. Lite inovativ får man ju vara om man reser kollektivt.

Jag har aldrig sagt att hon ska sätta barnen hos främlingar. Hon har en bugaboo, så varje säte är avtagbart. Be två främlingar resa sig så hon kan ställa barnens säten där. Fäll ihop vagnen. Det finns ju lösningar. Men att gråta ut på nätet istället för att ta tag i det på plats kommer ju aldrig göra någon skillnad.

Jag du kan visserligen ta bort sätena från buggan men aldrig i helvete att jag hade riskerat mina tvillingars säkerhet genom att ställa sitsarna på sätet! Hur jäkla korkad får man bli med tanke på hur bussarna kör?
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2017-03-16 11:23:05 följande:

Klarar man inte det ska man inte gå ut med barnen ensamma. Det kan hända allt möjligt som gör att man måste lyfta dem ur vagnen och då kan det bli en farlig situation om man inte fixar det.

Och du förstår inte skillnaden mellan krisläge och det som står i TS? Eller menar du att man som flerlingsförälder ska hålla sig inne och isolera sig ännu mer än man ofta gör pga det projekt det är att ta sig ut?
Svar på tråden Helvetes bussresa