• Lilit

Helvetes bussresa

Finns det alltså folk som på riktigt fäller ihop sin vagn när de åker buss? För jag antar att ni som tycker att TS borde ha fällt ihop sin gör så.

Själv har jag aldrig sett någon som fällt ihop sin vagn på en SL-buss i hela mitt liv. Möjligtvis kan det ha hänt vid några enstaka tillfällen men då har barnet varit äldre än TS och vagnen har varit av typen att ta minimal plats ihopfälld.

Eftersom TS förutom att ha en vagn somtar stor plats även ihopfälld samt har två små barn att ta hand om, är det väl rimligare att den rullstolsburne fäller ihop sin rullstol, om det nu är någon som ska fälla ihop någonting?

• Lilit
    Nixe skrev 2017-03-15 21:38:24 följande:

Där jag bor står en tydlig skylt vid platsen för rullstolar att man ska lämna plats åt just rullstol om någon med sådan ska kliva på. Endast en del av mittutrymmet är anpassat med ett speciellt bälte, ett ryggstöd och ett armstöd menat just för rullstol, bredvid är det skyltat för barnvagnar men det är ju inom samma två kvadratmeter typ. Kan man inte flytta sig från rutan för just rullstolen så får man kliva av. Det gäller även mammor eller pappor med barnvagn. Så jo där ska man faktiskt kliva av om man inte kan ge plats på annat sätt. Rollatorer står det dock inget om över huvud taget.

Jaha och?

I Stockholm där TS bor är platserna till för både barnvagnar och rullstolar, och det är först till kvarn som gäller. Så nej TS gjorde rätt när hon satt kvar.
  • Lilit
    Anonym (oOo) skrev 2017-03-16 06:38:05 följande:

Det är inte meningen att barnen ska sitta i vagnen när de är på bussen. Så Ts skulle givetvis fällt ihop sin vagn och lämat plats.

Ingen, absolut ingen, gör så i Stockholm. Det är inte så det fungerar här.
  • Lilit
    Anonym (Idiotertillmänniskor) skrev 2017-03-16 09:51:09 följande:

Aldrig i mitt liv sett en föräldrer fälla ihop sin vagn och sätta sina barn på säten på en buss. Ska man göra likadant med en nyfödd? Stå och hålla bebis i ena armen och hålla i sig i andra med risk att ramla för att en handikappad ska på? Nej skulle inte tro det.

De handinappade får snällt vänta som en förälder med barnvagn får göra om det är för fullt. Jag själv hade aldrig flyttat på mig. Så TS, du har inte gjort något fel i mina ögon.

En gång när jag åkte buss stannade faktiskt chauffören bussen och bad en mamma som stog och höll sin nyfödda bebeis i famnen att lägga ner den i vagnen. Han förklarade vad som kunde hända om han var tvungen att tvärbromsa och kände sig inte att han ville ta den risken. Mamman la givetvis ner bebisen i vagnen och bussen körde vidare.
  • Lilit

Jag har några uppriktiga frågor till er som så självklart tycker att TS borde fällt ihop sin vagn.

Åker ni själva buss? Hur ofta i så fall och gör ni det med barnvagn?

Har ni fällt ihop er vagn någon gång när ni åkt buss? Är det något ni alltid gör eller bara vid speciella tillfällen? Vart gör ni av den ihopfällda vagnen? Vart gör ni av barnet medan ni fäller ihop vagnen?

Skulle också väldigt gärna vilja veta vart ni som gör det bor någonstans. Är det något som "alla" på din ort gör eller är det bara du?

• Lilit
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 14:40:24 följande:

Ungefär som om vi diskuterat att koka potatis och så kommer du med ett recept på muffins... okej, då vet vi. 

Jag har alltid kört egen bil, både för min och andras skull. Så nu vet du det.

Jag hatar inte er men jag ogillar er egoism.

Oj, jag måste verkligen ha missuppfattat saker och ting!

Verkligen super tokigt, men jag hade fått för mig att det var att åka kollektivt som var det bästa om man vill tänka på andra än sig själv... det var visst nåt med avgaser och nåt med trängsel och säkerhet... men det var säkert inget viktigt.

Bäst är nog som du säger om vi alla tar bilen för varandras skull. Det blir säkert jätte bra!
  • Lilit
    Anonym (Friends of Frida) skrev 2017-03-16 17:43:53 följande:

Jag har inte sagt att Frida skulle be någon flytta sig, det är hon för snäll för. Hon skulle säkert rulla av och vänta på nästa buss. Hon har inte färdtjänst, inte alla rullstolburna har det om det var någon som trodde det, hon har inte heller råd med en taxi. Däremot skulle JAG om jag var med henne fråga en kvinna som inte ser ut att ha några tydliga handikapp, varför hon anser sig befogad att nyttja platsen framför någon som av uppenbara skäl behöver den. Det är också jag tolkar TS beskrivning av alla andra på bussen. I deras ögon är hon en lat morsa som inte flyttar sig för handikappade. Om hon har höftproblem så är det bara att vända sig till närmsta sätesgranne, förklara problematiken och be dem stå. Problemet löst. Lite inovativ får man ju vara om man reser kollektivt.

Jag har aldrig sagt att hon ska sätta barnen hos främlingar. Hon har en bugaboo, så varje säte är avtagbart. Be två främlingar resa sig så hon kan ställa barnens säten där. Fäll ihop vagnen. Det finns ju lösningar. Men att gråta ut på nätet istället för att ta tag i det på plats kommer ju aldrig göra någon skillnad.

Är det inte smidigare att Frida flyttar över till ett säte och fäller ihop sin rullstol än att TS riskerar livet på sina barn?
  • Lilit
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 18:01:32 följande:

Ja, för du vet ju att jag såklart kör på fossilt bränsle och bor i en storstad?

Såklart, annars hade du ju inte svarat så!

Jag svarade så för att jag tyckte att det var roligt.

Även om vi antar att du bor på landsbygden och kör fossilfritt förstår jag fortfarande inte hur andra gynnas av att du kör bil?
  • Lilit
    Anonym (Yes) skrev 2017-03-16 22:57:31 följande:

Många rullstolar går inte att fälla ihop om man inte har verktyg med sig.

Men då får väl Frida ta med sig ett verktyg om hon ska åka buss...

... skulle man kunna tycka om man resonerade som en del i den här tråden, fast omvänt då. Det vore nästan lika dumt som att tycka att TS ska placera sina barn i vagnarnas sittdelar och ställa lösa på sätena i bussen.

Går inte Fridas rullstol att fälla ihop utan verktyg så är det ju ingen smidig lösning att hon fäller ihop den, men om hon har en rullstol man lätt kan fälla ihop utan verktyg så tycker jag ärligt inte att det är en jätte dum lösning. Förutsatt att Frida inte har några större svårigheter att ta sig i och ur rullstolen då.
Svar på tråden Helvetes bussresa