Helvetes bussresa
Har man barn+barnvagn+höftledsproblem har man självklart lika stor rätt till platsen. Och uppenbart verkar även SL bedöma det så (och de flesta bussar vad jag förstått det som). Är bussen full, väntar man väl snällt på nästa. Oavsett om man är rullstolsbunden eller ej. Alla har ju betalt för sin biljett och i samtrafiken får ALLA ta hänsyn till varandra, även rullstolsbunda till mammor med barnvagn. Att låta barnen sitta kvar i barnvagnen är betydligt säkrare än att sitta med dom i säten (dessutom fanns det ju inga platser, så TS hade behövt stå med dom). Jag skulle inte vilja riskera livet på mina barn för att en annan medresenär inte kan vänta på nästa buss.
Jag tycker att det är skillnad om det faktiskt är så att det finns en plats som ENDAST är avsedd för handikappade, men som läget är nu så är handikappad/gravid/pensionär och barnvagnsplatsen oftast samma plats. Precis som handikappsanpassade toaletter oftast också är skötrumstoalett. Ska man behöva kasta sig ut från toaletten med baby o allt, bara för att en handikappad står utanför också eller? XD