• Anonym (ops)

Helvetes bussresa

Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 14:40:24 följande:
    Ungefär som om vi diskuterat att koka potatis och så kommer du med ett recept på muffins... okej, då vet vi. 

Jag har alltid kört egen bil, både för min och andras skull. Så nu vet du det.

Jag hatar inte er men jag ogillar er egoism.
    Skulle det inte vara egoistiskt att köra bil? Det var bland det dummaste jag hört.

Det finns väl inget mer egoistiskt än att köra bil på sträckor där det finns alternativ. Bilarna tar upp plats och hindrar framkomligheten för bussar och cyklar som är betydligt mer ytsmarta resval. Bränslet köps från länder som inte har justa villkor för sin befolkning och förbränns till koldioxid som värmer upp planeten med klimatförändringar som konsekvens.  Just saying...
  • Anonym (ops)

Sen tycker jag att det är väldigt märkligt att empatin hos viss rullstolsburna är så låg. Hur kan man bara tycka att man har företräde när det sitter en handikappad kvinna med tvillingar på 1,5 på den gemensamma specialplatsen?

Man måste nog inse att det finns andra som är speciella behov, även om allt inte syns på utsidan. Sen är det naturligt frustrerande att inte komma med. Men att ta ut det på medpassagerare är inte OK. 

• Anonym (ops)

Någonstans handlar hela den här tråden om synen på och empati för sina medmänniskor, med eller utan hjul. Ser man sina medmänniskor på bussen eller är man helt försjunken i sitt? Kan man respektera rullstolsburna? Kan man respektera dolda handikapp? Kan man respektera småbarnsföräldrar? och vise versa förståss.

I en full buss borde alla göra sitt bästa för att alla ska få plats på ett säkert sätt. I en toakö släpper man så klart före den som säger sig ha ett trängande behov. Men det är inte självklart att man gör så.  

Svar på tråden Helvetes bussresa