• _Millan_17

Hjälp! Mammig eller bortskämd?

Hej! Jag har en son på snart 4 månader som har velat ha väldigt mycket närhet sen han föddes. Han gillar å bli buren och sova trångt. Gillar inte å sova direkt i spjälsängen men älskar å sova i babynestet. När vi är borta och hälsar på far/morfäldrar eller är på kalas så blir han osäker/otrygg och vill ha mamma nära. Det har lett till att jag får bära sonen mycket när vi är borta. Hemma behöver jag inte alls bära lika mycket och har lättare för att lägga i från mig honom. Detta har i sin tur lett till att jag får höra att sonen är jättebortskämd vilket gör mig lite ledsen för jag tycker inte att han är bortskämd. Har en dotter på snart 2 år som inte alls krävde lika mycket närhet när hon va bebis. Visst hade hon sina stunder när hon va väldigt mammig oxå. Men barn kräver ju olika mycket närhet. Å det har dem på BVC sagt oxå.

• Svar på tråden Hjälp! Mammig eller bortskämd?
  • Mikaelayasar

Han är BARA fyra månader!!! Självklart ska han ha mamma nära HELA tiden om han vill. Vad är konstigt med det? Bortskämd? Han har knappast lärt känna hela sin familj ännu, inte har han hunnit bli bortskämd heller! Lyssna inte och njut av din bebis!!!

• Judiths

Din son är inte bortskämd och du gör helt rätt.

Försök strunta i okunniga släktingar. Svara nåt i stil med "Tycker du? Jag håller inte med. Barn kan inte skämmas bort med kärlek och närhet" om någon antyder att du skämmer bort honom.

Heja dig som lyssnar på ditt barn. Bästa sättet att göra honom trygg.

• Kattflickan

Ett så litet barn kan inte vara bortskämt. Att ge sitt barn den närhet det behöver är bara positivt. Självklart kan barnet behöva mer närhet när ni är ute bland främmande människor. Min son var extremt närhetstörstande. Han sov på mig enbart de första månaderna och därefter nära intill. När han var vaken ville han inte vara i babysittern, nånsin utan i famnen. Det var lite jobbigt men nu är han en trygg 20 månaders. Han gillar fortfarande närhet men kan sova själv nu. Och nej, han är inte bortskämd. Ignorera såna kommentarer.

• _Millan_17

Tack! Det är precis vad jag har försökt säga från början. Vissa verkar inte förstå och är sjukt envetna att så är fallet. Å sen får man kommentaren: "Du gillar bara å hålla honom, du skämmer bort han." Jag blev både arg å ledsen. Känner inte heller för å träffa dem mer i nuläget så länge dem håller på så. Å dessutom, vill jag skämma bort mina barn så gör jag det. Men så länge dem är små så får dem vad dem vill ha och behöver.

• lövet2

Varken eller. Han är helt enkelt normal.

Något jag svarat på dumma kommentarer är "Jaså? Jag vill lära mitt barn att jag finns där för honom och att han alltid kan lita på mig. Tycker du det är fel?".

• _Millan_17

Tack så mycket för era svar!???? Ska testa era tips nästa gång när jag får den kommentaren igen!

• Jemp

Nä man skämmer inte bort barnet genom att ge det trygghet och svara på signalerna. Känns lite som att påstå att jag skämmer bort min son eftersom han får mat varje dag.

• rox

Min åsikt är att man inte kan "skämma bort" ett barn med kärlek och trygghet! 4mån gammal (ung) så ska man få vara hos sina föräldrar hur mycket man vill.

• legomum

Blir lika förskräckt varje gång. Förstår inte hur folk tänker när de säger "skämma bort" när det handlar om närhet.

För övrigt kan du bara le vackert och säga att du gör som du vill, det är ditt barn och ditt barn mår gott av närhet.

• _Millan_17

Dem i min omgivningen resonerar lite som så att minsta lilla man bär så skämmer man bort såvida inte barnet är ledsen å småskrikig en längre stund å skulle barnet somna å sova i famnen en längre stund då skämmer man oxå bort. Blir bara lite lätt irriterad när folk lägger sig i. Det är som sagt mitt barn inte deras!

Svar på tråden Hjälp! Mammig eller bortskämd?