• Ellifant

Första samtal på Rmc i Malmö/ vikt

Hej!

Jag undrar lite hur det första mötet inför ivf går till!

Jag har kämpat med vikten och har nu ett BMI under 30. Men är nervös att de sa mäta och väga mig där då jag ligger precis under! Min gyn har godkänt mig och skickat iväg remissen om ivf.

Känner att jag hade blivit krossad om de hade sagt nä efter allt kämpande.

Tack för svar

• Svar på tråden Första samtal på Rmc i Malmö/ vikt
  • emsja

Hejsan,

Hur gick det för dig?

Jag har precis också fått remiss skickad till RMC i Malmö, vi väntar nu på tid.. Mitt BMI ligger på 33 och är livrädd att vi inte ska få ivf..

• Anonym (Hanna)

Hur har det gått för er? 

• LMT
    emsja skrev 2017-06-03 23:40:49 följande:

Hejsan,

Hur gick det för dig?

Jag har precis också fått remiss skickad till RMC i Malmö, vi väntar nu på tid.. Mitt BMI ligger på 33 och är livrädd att vi inte ska få ivf..

Hej! Har ni varit på RMC ännu? Vad sa man pm ditt bmi? Jag har högt bmi och ska gå ner innan vi skickar egenremiss.
  • LMT
    emsja skrev 2017-06-03 23:40:49 följande:

Hejsan,

Hur gick det för dig?

Hej! Har ni varit på RMC ännu? Vad sa man pm ditt bmi? Jag har högt bmi och ska gå ner innan vi skickar egenremiss.
  • Ellifant

Hej! Har varit där och de vägde inte mig! Men de var väldigt noga med att man inte fick ha BMI över 30, man fick nämna både längd och vikt! När man sen meddelar att man har fått mens sak man uppge vikt igen! Har även läst att de väger en innan. Äggplocket! Tyvärr har jag inte fått börja då rmc i Malmö har att de får neka en att starta två gånger om där inge är plats den månaden och tyvärr var där inte plats för mig! Så nu hoppad vi på start i november! Lycka till!

• LMT
    Ellifant skrev 2017-10-11 16:43:24 följande:

Hej! Har varit där och de vägde inte mig! Men de var väldigt noga med att man inte fick ha BMI över 30, man fick nämna både längd och vikt! När man sen meddelar att man har fått mens sak man uppge vikt igen! Har även läst att de väger en innan. Äggplocket! Tyvärr har jag inte fått börja då rmc i Malmö har att de får neka en att starta två gånger om där inge är plats den månaden och tyvärr var där inte plats för mig! Så nu hoppad vi på start i november! Lycka till!

Aha, okej. Jag har förstått att man får max ha bmi 34 för att bli erbjuden behandling och Mac bmi 30 för att sätta igån.
  • Ellifant

Förstår inte riktigt vad du menade! Att man ka få gå på samtal om man har BMI 34 men inte sätta igång med ivf fören man har BMI 30 är det så du menade?

Jag vet bara att hon sa att jag inte får gå upp något mer för då kan vi inte starta ivf behanlingen. Vet att går man privat och betalar själv så är bmi 34, ok

• LMT
    Ellifant skrev 2017-10-13 11:59:59 följande:

Förstår inte riktigt vad du menade! Att man ka få gå på samtal om man har BMI 34 men inte sätta igång med ivf fören man har BMI 30 är det så du menade?

Jag vet bara att hon sa att jag inte får gå upp något mer för då kan vi inte starta ivf behanlingen. Vet att går man privat och betalar själv så är bmi 34, ok

Ja precis, så menade jag.

Ja jag mailade och frågade en privatklinik här i Malmö, där var gränsen BMI 35.
  • Ellifant

Det hade jag ingen koll på! Min gyn ville inte remittera mig fören jag låg på bmi 30! Och som jag har kämpat för det! Har gjort ett par sprutbehandlingar utan ivf under tiden vi vänta på samtalet på rmc och har då pendlat i vikt, men nu är jag super noga med vad jag äter så jag inte går upp!

• Barnlös ML

Hej

Jag har varit på första besök och de både vägde och mätte mig. Jag hade för högt BMI och fick till svar att de avskriver mig men mär jag gått ner tillräckligt kan jag ringa och komma före i kön.

Lycka till!

/ Malin

• Anonym (Hanna)
    Barnlös ML skrev 2018-01-06 17:59:53 följande:

Hej

Jag har varit på första besök och de både vägde och mätte mig. Jag hade för högt BMI och fick till svar att de avskriver mig men mär jag gått ner tillräckligt kan jag ringa och komma före i kön.

Lycka till!

/ Malin

Hur mycket behövde du gå ner? 
Svar på tråden Första samtal på Rmc i Malmö/ vikt