• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • XAHHA92
    Percafluviatilis skrev 2017-03-22 07:49:02 följande:

Hänger gärna på här! Är 27 och min partner är 34. Vi har försökt i fem månader nu och är på sjätte försöket. Jag hade ägglossning 17/3 och har bim 29/3. Har bara 25-26 dagars cykel och 12 dagar lutealfas så kan väl trösta mig att jag inte behöver vänta så länge mellan försöken iallafall. Jag gör inget annat än att äta MittVal Kvinna, B12 mot brist som upptäcktes i oktober samt även alg-omega3. Är vegetarian, äter relativt hälsosamt och tränar regelbundet. Blivit rådd att sluta med kaffe men tror inte på att förändra sitt liv allt för mycket så jag fortsätter allt med mina två koppar/dag! :)

Tror största anledningen till att det inte tagit sig än för oss är att vi båda tidvis har ångest och är stressade (inte över barnverkstan utan generellt).

Hej! Hur har det gått för dig, har du fått något positivt test? :D (om du testat tidigt)
    Jag har bim om 10 dagar och fy så långa dagarna är haha. Man vill ju så gärna ha svar direkt!
  • XAHHA92
    NilssonLinn skrev 2017-03-28 11:18:46 följande:

Jag hänger med här jag med.

Varit tillsammans med min sambo i snart tre år. Det första året tillsammans gjorde vi en abort. I somras fick vi missfall. Efter missfallet känner jag av min menscykel nå extremt! Tror varje månad att jag är gravid. Men mensen kommer alltid.

I förrgår kände jag dock den mest intensiva ägglossningssmärtan någonsin!! Det kändes som att ett spjut, tunn som en nål, trycktes upp i buken, från äggstocken och uppåt. Nån annan som känt likadant? Smärtade till ordentligt 3-4 gånger, varade i 10 min. Efter det har jag haft lite molande värk.

Jag och min sambo har haft fullbordat sex varje kväll hela helgen och igår, så kanske går det denna gång. Håller tummarna!

Jag känner också av mig ägglossning. Det är precis som du säger, det känns som hugg på mig med. Även fast det inte är skönt just i den stunden så är det rätt skönt att veta att man har ägglossning.
  • XAHHA92
    inez898 skrev 2017-03-28 16:35:54 följande:

Hej! Vi hoppas också på första barnet snart. Första försöket, båda 27 år. Jag tänkte att jag skulle vara lite "cool" denna månad och bara ligga lite runt ägglossning och ta det som det kommer, men istället känns det som att jag håller på att bli knäpp?!  Flera av mina vänner har haft svårt att få barn och har gått igenom jobbiga saker, så jag försöker ställa in mig på att det kommer att ta tid. Har själv alltid varit rädd för att inte kunna få barn, så försöker att inte tänka på det så mycket nu för att slippa få upp förväntningarna och bli besviken, men det är i princip omöjligt. Är typ två klick ifrån att börja googla på bebiskläder haha... 

Du är inte ensam, jag har både tittat på kläder, vagn och inredning. Känns totalt som bortkastad tid efteråt och man känner sig lite skum som tittar på sånt nu :p Man vill väl så gärna tro att man är gravid efter varje försök.
  • XAHHA92
    KiaTia skrev 2017-03-28 17:15:29 följande:

Hej!

Jag längtar och längtar efter att börja bäbisverkstaden. Har bokat en tid i maj för spiraluttag och gud vad jag längtar! Har gjort en nedräkning nu så jag kryssar av varje dag som går fram tills dess.

Sedan har min chef precis varit riktigt dum och orättvis så nu vill jag även, förutom min bäbislängtan då, bli gravid omedelbart så att jag slipper jobbet och kan lämna dem i sticket utan personal!

Samtidigt är jag rädd för att bli gravid direkt då en nära vän kämpat i månader... jobbigt att berätta för henne i så fall. Som att strö salt i såren.... :/

Jag har också vänner runt omkring som kämpar med att få en graviditet. Vi får inte trycka ner oss själva att vi skulle vara "elaka" som blir gravida före. :( Vi vill ju ha barn lika mycket som dom.
  • XAHHA92
    Percafluviatilis skrev 2017-03-30 07:45:44 följande:

Hade bim igår eller idag (min lutealfas har diffat på en dag fram och tillbaka det senaste). Jag kanske testar imorgon, men helst väntar jag nog till på lördag då jag verkligen inte vill jinxa på något sätt. Känner inget i kroppen förutom en svag molvärk emellanåt och det brukar jag få innan mens, så jag ställer ändå in mig på det värsta. Tycker även att brösten börjat sjunka ihop så som de gör på mig alldeles innan mens... Blä.

Håller ändå tummarna på ett plus! :)
  • XAHHA92

Något jag tycker är jobbigt med att vänta tills bim är faktiskt att man inte får dricka någon alkohol. Och misstolka mig inte nu!! Nu menar jag att tacka nej till ex vin när någon bjuder bort mig på middag m.m. Jag har ju inte lust att säga "Nej jag vill inte ha för jag kanske är gravid".
    Fungerade ju att tacka nej i början, men med tanke på att jag har försökt få barn i 10 månader nu så börjar folk undra vad som står på :p Är det en bit iväg är det alltid jag som kör = en bra anledning. Men inte vid gångavstånd haha!
    Hur gör ni??

• XAHHA92
    Jooosen skrev 2017-03-30 09:00:14 följande:
    Jag kommer dricka måttligt fram till jag får ett plus. Känns överdrivet att börja innan tycker jag!!
    Dock är ju rekommendationen att undvika all alkohol om man planerar en graviditet. Känns väldigt dumt att ta den risken tycker jag! Alkohol påverkar ju kroppen både fysiskt och psykiskt.

Dock tar jag gärna ett glas vin när jag fått bekräftat att jag inte är gravid.
  • XAHHA92
    inez898 skrev 2017-03-30 10:12:20 följande:
    Jag dricker inte heller mellan ägglossning och bim. I helgen ska jag på middag med vänner på fredag och med familj på lördag. Det finns ingen rimlig anledning att köra bil någon av gångerna. Funderar jättemycket på vad jag ska säga?! Klart jag kan säga att jag inte är sugen bara, men det har aldrig hänt förut (haha låter så illa, men när jag äter middag på restaurang på det sättet så tar jag alltid ett glas vin om jag inte kör), så jag tror att det kommer att väcka misstankar. Känns jobbigt att mina vänner ska gå och vänta på att vi ska outa en graviditet, när det i själva verket kan ta hur lång tid som helst att ens bli gravid...
    Haha precis så jag har det!! Mina vänner och anhöriga är ju vana vid att jag tar vin till maten på helgerna. Jag brukar säga att man behöver faktiskt inte alltid dricka alkohol. Vissa har på skoj frågat "är du gravid eller". Men nu efter flera månader så har anledningar tagit slut och vad ska man nu säga haha.
  • XAHHA92
    NilssonLinn skrev 2017-03-30 11:15:44 följande:
    Jag är fullt medveten om att det kan vara riktigt kämpigt att vänta barn, som du skriver - vissa hamnar tillochmed på sjukhus. Jag ville absolut inte göra världens grej av detta .. är bara så trött på att mensen kommer hela tiden även om vi "prickar in" äl och jag blev bara så provocerad av henne som jag skrev om. Jag kan absolut förstå att det är jobbigt om man får stora besvär. Men jag blev väl mest irriterad att hon var tvungen att kasta ut det på FB. Att man pratar om det och gnäller är okej, för det har man rätt till. Utan jag vill bara slippa se det .. det börjar bli riktigt psykiskt jobbigt att aldrig lyckas. Är dock inte lika bitter idag. Jag ber om ursäkt till er alla här i forumet att jag spydde ur mig. Men jag kände att jag inte kunde komma hem och skrika det till min sambo. För jag vill inte prata om barn, graviditet, min enorma längtan osv mer än nödvändigt hemma.

Förlåt allihop. <3

ÄL+4 och försöker att inte tänka alltför mycket på vad jag känner i kroppen, om jag känner nå symptom osv osv ..

Ska även försöka att skippa ta gravtest innan BIM denna månad. Det säger jag dock varje månad, men hamnar ändå där dagarna innan. Haha.
    Ibland behöver man faktiskt kräka av sig allt, och det var väl bättre att du gjorde det här än till personen i sig :p

Jag är också urkass på att vänta till bim innan jag testar mig. Slutat alltid med att jag köper ett testa tidigt test, de kan man ju ta 6 dagar innan bim. Vilket jag har imorgon... Det kliar såååå i fingrarna. Man vill ju veta!?! Suck haha
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första