• Anonym (förvirrad ledsen)

vet inte vad jag ska ta mig till

plussade i söndags.. kondomen måste ha spruckit.. har en dotter på 7 år men hon bor ej hemma. utan hos sin pappa och kommer hem en helg i månaden då jag för tre år sedan kraschade totalt i mitt mående (snälla döm mig inte). efter en tragisk uppväxt så kom allt som jag förträngt så jag orkade verkligen inte ens ta mig ur sängen till slut. så det var bäst att min dotter fick flytta till sin pappa på hel tid där jag vet att hon får allt hon behöver som jag inte kunde ge henne. 
    så jag började gå till psykiatrin och prata och sedan fick jag även reda på att jag har adhd, så har gått kurser och lärt mig en hel del om mig själv så jag mår mycket bättre idag. och bearbetat min uppväxt så gott det går.

idag bor jag helt själv. och är långtids sjukskriven, så ja jag lever på försäkringskassan. och nu blivit gravid med en man som jag inte speciellt känner så jätte bra. har umgåtts lite titt som tätt i några månader bara. 

å jag är helt förvirrad... har gjort två aborter tidigare för 3 år sedan (gick på p-piller, så snälla döm mig inte)   å som sagt då var ju läget så annorlunda, jag mådde dåligt. och behövde verkligen fokusera på min dotter i första hand. vilket jag givit vis gör nu också.:( 

vet inte vad jag vill.. vill ju ha min dotter hemma mer. men hennes pappa litar inte på att jag kommer orka.. vill ju lägga fokus på henne. men samtidigt skulle jag vilja ha detta barnet , ge henne ett syskon. få ett barn, att uppfostra och forma till den lilla individen H*n blir. ja ni vet säkert hur jag menar. 
    men pappan har tagit det lugnt. han har bara sagt att han vet inte vad han ska säga. han vill inte ha barn just nu.  och ja det är ju jätte viktigt att vara två om beslutet.. 

vet inte om jag klarar av att genom gå en till abort, och vet inte om jag är redo för ett till barn heller.. allt är så förrvirrande.. är så ledsen :( 

och jag ber er, kom inte med något elakt påhopp osv. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-22 03:56
    ni som läser, vad hade ni gjort?
    försöker verkligen tänka klart, vad som är bäst för barnet, för min dotter, för pappan, och för mig.

• Svar på tråden vet inte vad jag ska ta mig till
  • Anonym (A)

Beklagar situationen du befinner dig i, kan inte vara roligt :(
    Jag hade gjort abort hur mycket jag än hade velat ha barn i en sådan situation. Man måste vara lite realistisk. Du behöver ta vara på dig själv och prioritera dottern du redan har.

Anonym (A) skrev 2017-03-22 04:12:31 följande:

Beklagar situationen du befinner dig i, kan inte vara roligt :(
    Jag hade gjort abort hur mycket jag än hade velat ha barn i en sådan situation. Man måste vara lite realistisk. Du behöver ta vara på dig själv och prioritera dottern du redan har.

tack för ditt svar. ja absolut det är ju den tankebanan jag är i mest. men så kommer dom stunderna under dagen att tänk om jag kunde få det att funka endå.. man skenar i väg liksom. inte kan tänka riktigt klart. riktigt jobbig sitts :/ 
  • nevermind

Jag hade gjort abort. Du orkar ju inte med det barn du redan har. Red ut det först.

• Anonym (Bdbd)

Jag hade gjort abort

• Anonym (Lisa)

Jobba med att få din dotter mera hos dig.Hon behöver dig och låt inte pappan hjärntvätta dig .

• nevermind
    Anonym (Lisa) skrev 2017-03-22 07:38:32 följande:

Jobba med att få din dotter mera hos dig.Hon behöver dig och låt inte pappan hjärntvätta dig .

Håller med.
  • Carambolan

Jag hade gjort abort i din sits.

Så här tänker jag: Att ha ett spädbarn hjälper inte mot sjukdom eller orkeslöshet, tvärt om kommer det bli ytterligare något som kräver både energi och fokus. Jag tycker att du ska lägga allt fokus på att bli frisk och ordna upp din vardag så att du kan ta större ansvar för det barn du redan har. Att få barn ihop med en pappa du inte känner så bra känns dessutom som hög risk att du får ytterligare ett knepigt förhållande att hantera och ett till barn som hamnar i kläm i vårdnadstvister. Så måste det förstås inte bli, men risken känns för stor i mina ögon så jag hade inte chansat.

• Anonym (Tjej)

Jag hade gjort abort om jag var du. Hade nya pappan varit engagerad och velat ha barn och ni varit sambo hade jag nog inte gjort det men nu vill han inte ens och det är jättetungt även för en normalfungerande att vara ensam med ett litet barn. Du har börjat må bättre nu vilket är bra för det barn du har men får du ett till riskerar du att krascha igen och behöva lämna bort det till främmande människor och må jättedåligt igen och få mindre tid med din dotter...

Dömer dig absolut inte för att du blivit gravid och gjort aborter. Vissa har lätt att bli det trots preventivmedel och det är ansvarsfullt av dig att då göra abort. Kram!!

• Anonym (Helen)

Adoptera bort barnet är väl en möjlig lösning

tack för era svar!
    det hjälper mig att bli lite mer klar i tanken. 
    kram {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Jobbigt)

Hejsan. Jag har själv haft min beskärda del av psykisk ohälsa och har också haft en jobbig uppväxt. Jag dömer inte dig att du valde att din dotter skulle få bo hos sin pappa, det måste ha varit ett väldigt svårt beslut och jag tycker det är starkt av dig att du tog det beslutet, hur jobbigt det än var.

Jag har själv två barn som inte var planerade och jag var väldigt ung när jag fick mitt första, alla tyckte jag skulle göra abort men jag klarade det inte, och det är jag glad för idag.

Med det sagt så har jag också tyvärr gjort en abort, det var inte planerat och pappan var kaos, vilket resulterade i att mitt liv också blev kaos just då.

Så hur jobbigt det än var så bestämde jag mig för att göra abort, och det blev en sen abort av anledningar jag inte vill gå in på, men som jag tyvärr inte kunde påverka.

Hur jobbigt det än var och fortfarande är ibland så känner jag att det var rätt val för jag hade inte kunnat ta hand om ett barn till under omständigheterna.

En abort är ju ingenting man egentligen vill gå igenom och det är ett svårt beslut, men ibland det enda alternativet tyvärr.

Jag kan inte säga åt dig vad du ska göra för det är helt upp till dig i slutändan, men du måste nog ta och fundera ordentligt på hur du ska göra, och om du verkligen klarar av en bebis just nu, med en pappa som kanske inte kommer finnas där.

Skulle du göra en abort så försök bearbeta det direkt, det är väl egentligen det enda konkreta råd jag kan ge dig.

Hoppas allt löser sig till det bästa och att du kan börja bearbeta dina känslor.

Kram

JAg gjorde en abort. Känns såklart jättejobbigt med det bästa jag kunde gjort för barnet, min dotter och mig sjölv å pappan

Svar på tråden vet inte vad jag ska ta mig till