• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-05 12:09:22 följande:

En liten uppdatering från mig kommer här :)

Dom ringde från kliniken nyss och meddelade att dom fått mina provsvar, allt ser bra ut än så länge! så glad. Tackar min kropp för det :D

Men, hon sa att de va lite tidigt för att avgöra än om de är överstimulering på g eller inte.. så jag hoppas att allt fortsätter såhär. Ska fortsätta med Bemfola 150ml. 
    Imorgon kväll ska jag även börja med urgalurtan, så imorgon är de två sprutor varje kväll. 
    Någon som har erfarenheter av den sprutan? är den "värre" än bemfolan?

Sedan blir det ultraljud och blodprov på måndag morgon.Hur går det för er alla andra??

Heja! Så skönt att det såg bra ut, tack för uppdateringen!
  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-05 16:09:22 följande:

Åh, just prickig-korv-delen ser jag inte fram emot. Hahha, tur att det inte är badsäsong ännu, jag kommer se exakt likadan ut. Har ytliga blodkärl och får lätt oförklarliga blåmärken, så jag kommer säkert vara både blå och prickig ;)

Haha precis som jag då. Ytliga blodkärl och får typ blåmärken bara någon rör mig med stadig hand, om man säger så :p

Gud va roligt att du är igång du med. Jag är laddad för din skull med :D

Va bra att de gör blodprovet tidigare, de gjorde dom på mig med som sagt, det känns lugnande tycker jag. Bara att hålla tummarna att de fortsätter vara bra värden nu så att allt ser bra ut på ul på måndag.

Nu är grillen tänd i finvädret. Önskar dig en trevlig helg!
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-05 17:36:39 följande:
    Haha precis som jag då. Ytliga blodkärl och får typ blåmärken bara någon rör mig med stadig hand, om man säger så :p

Gud va roligt att du är igång du med. Jag är laddad för din skull med :D

Va bra att de gör blodprovet tidigare, de gjorde dom på mig med som sagt, det känns lugnande tycker jag. Bara att hålla tummarna att de fortsätter vara bra värden nu så att allt ser bra ut på ul på måndag.

Nu är grillen tänd i finvädret. Önskar dig en trevlig helg!
    Tack detsamma! Trevlig helg önskar jag er också, uppdaterar i början av veckan hur det går med sprutor och allt :)
  • Acceber87

Hej tjejer!

Vad roligt att hitta en tråd med fler som är i samma situation som mig själv! Jag och min sambo har försökt i lite mer än två år nu och ska nu i maj göra första försöket med IVF. Vi blev spontant gravida efter kontraströntgen av äggledarna i vintras men som tyvärr slutade i ofostrig graviditet, så det borde väll funka antar jag bara det att det inte vill sig på nått konstigt sätt... Idag ska jag iaf ta första sprutan med Gonal-f, är så himla nervös och spänd inför allt det här! Känns som att hela maj nu kommer vara i pausläge och att allt kommer handla om sprutor & besök på Fert.enh. Det är det såklart värt för vi vill inget annat än att få till en liten bebis just nu!

Jag hittade en bra app förresten som heter Behandlingsdagboken, sökte i app store på IVF, och hittade den, där kan man lägga in villa sprutor man ska ta och vilken klinik man går hos, super bra faktiskt, om man inte gillar papper och inte vill skriva i sin vanliga kalender

• kastrullen
    Acceber87 skrev 2017-05-06 07:23:36 följande:

Hej tjejer!

Vad roligt att hitta en tråd med fler som är i samma situation som mig själv! Jag och min sambo har försökt i lite mer än två år nu och ska nu i maj göra första försöket med IVF. Vi blev spontant gravida efter kontraströntgen av äggledarna i vintras men som tyvärr slutade i ofostrig graviditet, så det borde väll funka antar jag bara det att det inte vill sig på nått konstigt sätt... Idag ska jag iaf ta första sprutan med Gonal-f, är så himla nervös och spänd inför allt det här! Känns som att hela maj nu kommer vara i pausläge och att allt kommer handla om sprutor & besök på Fert.enh. Det är det såklart värt för vi vill inget annat än att få till en liten bebis just nu!

Jag hittade en bra app förresten som heter Behandlingsdagboken, sökte i app store på IVF, och hittade den, där kan man lägga in villa sprutor man ska ta och vilken klinik man går hos, super bra faktiskt, om man inte gillar papper och inte vill skriva i sin vanliga kalender

Välkommen!

Så spännande! Kör ni kort eller långt protokoll?

Det kommer gå jättebra! Jag tyckte sprutan var lite läskig första gången och var så nervös över att jag skulle göra fel på nåt vis, men nu 8 sprutor senare så är det inga problem.
  • Mjbo

Hej tjejer!

Välkommen! :) spännande att du är igång du med! Jag va oxå super nervös inför första sprutan. Men nu går de bra. Ikväll ska jag även utöver bemfolan ta orgalutran sprutan, har fått för mig att den kommer göra ondare men jag hoppas inte :)

Tack för tips på app! De ska jag kolla upp :)
  • Hornkatten

För mig så sved den andra sprutan lite men de går över ?

Jag var på ultraljud igår igen och denna gång hittade de ca 10 äggblåsor som ska plockas ut på tisdag. Får se hur pigg man är den dagen. Nu är det bokad preliminär insättning på torsdag också men vi får se.

Hur går de för alla, någon som känner några biverkningar?

Själv känner jag mig väldigt trött, tycker jag får mer svettningar och flytningar. Man känner sig inte direkt jättefräsch men de måste de väl vara värt.

• Mjbo
    Hornkatten skrev 2017-05-06 18:38:12 följande:

För mig så sved den andra sprutan lite men de går över ?

Jag var på ultraljud igår igen och denna gång hittade de ca 10 äggblåsor som ska plockas ut på tisdag. Får se hur pigg man är den dagen. Nu är det bokad preliminär insättning på torsdag också men vi får se.

Hur går de för alla, någon som känner några biverkningar?

Själv känner jag mig väldigt trött, tycker jag får mer svettningar och flytningar. Man känner sig inte direkt jättefräsch men de måste de väl vara värt.

Oj men va roligt!! Spännande att de är så nära för dig! Jag är lite nervös för utplocket måste jag erkänna. Men somdu säger de är klart de är värt de.

Jag känner inte jätte mycket biverkningar mer än att humöret är lite överallt... och lite värk i magen på kvällarna efter sprutorna men annars går de rätt bra. Nu dags för sprutor.. Ha en trevlig lärdags kväll flickor:)
  • STHLMivf17

Hej tjejer!

Välkommen hit! Kul att vi ligger så lika. Börjar med Gonal-f imorgon söndag, kör korta protokollet. Har fått flera bra tips här och nu senast din app - tack och trevlig helg!
  • Mjbo

Kul att vi börjar bli så många som är igång med sprutorna vilken dag som helst nu..känns bra att man var någon att dela alla tankar och funderingar med tycker jag.

Hoppas att det går bra för alla.

Jag har nu inne på dag 5 av sprutor, korta protokollet. Från och med idag tar jag ju två sprutor varje kväll, börjat med orgalutran idag. Den gjorde inte alls ont att spruta, men blev hemskt irriterad i huden snabbt efteråt och det svider och kliat även nu. Är rött och svullet även nu 1,5 timmar efter..

Någon mer som de blivit så för av orgalutranen??

Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017