• Mjbo

Första gången IVF Maj 2017

Hej!

Har tagit bort min äggledare och under operation såg dom att även den andra vad obrukbar, så det finns NOLL chans för mig att bli gravid på naturlig väg.

Jag skall nu dra igång med IVF i början på Maj i år, och undrar om det är fler som gör detta för första gången? Jag är helt ny i den här världen och det är mycket funderingar och tankar..

Var på möte på IVF kliniken i förrgår och har gjort vul och blodprov, visade att jag har en mycket hög halt av äggblåsor, vilket dom sa va positivt. Mannens spermier ligger långt över medel både i snabbhet och antal, så enligt dom så har vi stora chanser att bli gravida med hjälp av IVF. Dock är det mycket ärrbildningar i buken, runt äggledarna osv vilket kan göra det svårare att fastna tydligen...

Såå.. Jag har väl egentligen ingen fråga, Vill mest ha kontakt med någon/några som är i liknande sits som mig, och som gör detta för första gången..

Nu i början på maj så kommer jag dra igång med alla sprutor, mediciner och allt vad det innebär.. Någon som vill följas åt? :) 

• Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017
  • STHLMivf17
    A1987 skrev 2017-05-18 12:57:11 följande:

17/18 ägg hade befruktats och delat på sej!

9st gick i frysen och ett i mej!! Dessa 10 var av bästa kvalitet, så dom hade valt att slänga dom som inte var av lika fin kvalitet. HÄRREGUD JAG HAR ALDRIG VARIT SÅ HÄR GRAVID!!! :D:D

Wow! Stort grattis till insättningen! Skönt att det blev ett gäng reserver till frysen också. Håller tummarna att det fäster och stannar :)
  • STHLMivf17
    Rosenblad skrev 2017-05-18 13:02:14 följande:

Uppdatering från mig :)

Började med Menopur i Söndags och har nu konstant ägglossnings värk. Idag kom det ägglossningsflytning också så det känns bra att börja med orgalutran idag. Känns som det är tidigt att känna så mycket så jag hoppas inte det blir starkare :S

Imorgon blir de VUL och blodprov. Spännande!

Heja! Uppdatera gärna hur det gått imorgon! :) Jag har inte tagit några blodprover, bara VUL, ska fråga om det imorgon vid uttag.
  • Mjbo
    kastrullen skrev 2017-05-18 18:06:48 följande:

För mig släppte det dagen efter, 2 dagar efter tror jag inte jag kände nåt direkt. Fortfarande lite svullen kanske men inte alls ont. Hoppas det släpper snart, annars kanske ringa kliniken och rådfråga dem?

Okej, tack för svar. Kanske får slå en signal till dom imorgon om det inte är bättre tills dess.
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-18 14:39:04 följande:
    Ja visst är det roligt att läsa hur alla andra känner och tycker om de olika stadierna i en sån här behandling. Jag tycker de är så kul att följa er alla, och ha någon att hoppas med, förutom våra sambon såklart :D

Är det äggplock imorgon alltså? Är du nervös? :) kommer säkert gå hur bra som helst. Känns som att du är en väldigt lugn och harmonisk människa som har saker som de kommer, nu har jag ingen aning om jag har rätt eller intr, men de känns så på hur du skriver :)

Stort lycka till iallafall. Jag håller mina tummar att det går bra är dig.
    Ja precis, imorgon förmiddag har de klämt in mig i ett knökfullt schema. Känner mig lite nervös faktiskt, men försöker vara lugn. Det har ju gått väldigt bra och smärtfritt för mig hittills. Hoppas att de inte är stressade på kliniken, jag oroar mig mer för sånt, eller att de ska blanda ihop min mans spermier med någon annans pga att de har lite för mycket att göra. Man vet ju själv hur det kan vara när det är lite för mycket på jobbet ;)
    Mår du bra? Vad är din status?
  • STHLMivf17
    Mjbo skrev 2017-05-18 14:42:36 följande:

Uppdatering! Dag 2 efter äggplock.

Här ligger jag i liggläge idag med.. förvånad över att de fortfarande gör så himla ont, varje steg jag tar är en plåga. Och när jag sätter mig ner så känns det som att inälvorna ska komma upp ur munnen. Känns fullt på nå vis. Haha

Ska det verkligen göra såhär ont fortfarande??? :( Vet att alla är olika såklart, men ni som gjort detta för ett tag sen, när släppte det åt er?

Jag brukar annars vara en tålig person, men detta va över min förväntan. Känns värre nu än när jag opererade bort min äggledare! :(

Hoppas det släpper snart iallafall. Söndag är det insättning. Längtar ihjäl mig!! :D :D

Åh, hej igen, nu ser jag din uppdatering :)
    Jobbigt för dig att det fortfarande gör så ont. Det ser jag inte fram emot, ska avboka helgens alla planer tror jag.. Man vill ju bara att alla ska få vara smärtfria och känna sig härliga. Har du något extra smärtstillande med dig hem som du kan ta? Eller får man bara alvedon? Skönt att du får sätta in så snart, gläds verkligen med er! Vi får ju vänta en mens till, men det känns ju okej ändå som sagt. Där vi går jobbar de bara må-fr, går ni privat? Tänker på att de sätter in på en söndag. Skönt att slippa gå från jobbet så mycket :)
  • Mjbo
    STHLMivf17 skrev 2017-05-18 18:28:53 följande:

Åh, hej igen, nu ser jag din uppdatering :)

Jobbigt för dig att det fortfarande gör så ont. Det ser jag inte fram emot, ska avboka helgens alla planer tror jag.. Man vill ju bara att alla ska få vara smärtfria och känna sig härliga. Har du något extra smärtstillande med dig hem som du kan ta? Eller får man bara alvedon? Skönt att du får sätta in så snart, gläds verkligen med er! Vi får ju vänta en mens till, men det känns ju okej ändå som sagt. Där vi går jobbar de bara må-fr, går ni privat? Tänker på att de sätter in på en söndag. Skönt att slippa gå från jobbet så mycket :)

Ja vi får hoppas att de inte är allt för stressigt. De sköter dom nog bra ändå.

Så det är klart att de blir insätrning nästa månad istället alltså?

Nej jag går via Landstinget, de har endast öppet på helger för insättning, annars jobbar de bara mån-fre :) ja de är skönt att slippa va borta från jobbet. Jag har ju varit hemma tre dagar nu, men som tur är kan jag göra mycket hemifrån så de inte släpar efter så mycket, det är skönt.

Uppdatera oss gärna efter imorgon hur det gått. Jag håller alla mina tummar åt er. Lycka till!
  • alade
    Mjbo skrev 2017-05-18 14:42:36 följande:

Uppdatering! Dag 2 efter äggplock.

Här ligger jag i liggläge idag med.. förvånad över att de fortfarande gör så himla ont, varje steg jag tar är en plåga. Och när jag sätter mig ner så känns det som att inälvorna ska komma upp ur munnen. Känns fullt på nå vis. Haha

Ska det verkligen göra såhär ont fortfarande??? :( Vet att alla är olika såklart, men ni som gjort detta för ett tag sen, när släppte det åt er?

Jag brukar annars vara en tålig person, men detta va över min förväntan. Känns värre nu än när jag opererade bort min äggledare! :(

Hoppas det släpper snart iallafall. Söndag är det insättning. Längtar ihjäl mig!! :D :D

Jag kunde inte gå längre än mellan säng och toa de första två dagarna och jag kunde inte sitta upp. Tog nästan en vecka innan jag kände mig helt okej igen. Jag har bett om att få starkare smärtlindring vid nästa äggplock så att jag har något att ta hemma dagarna efter.
  • Mjbo
    alade skrev 2017-05-18 19:33:00 följande:

Jag kunde inte gå längre än mellan säng och toa de första två dagarna och jag kunde inte sitta upp. Tog nästan en vecka innan jag kände mig helt okej igen. Jag har bett om att få starkare smärtlindring vid nästa äggplock så att jag har något att ta hemma dagarna efter.

Okej, tack för din uppdatering. Känns bra (fast ändå dåligt såklart:D) att de inte bara är jag som känner såhär. Nästan så man funderade på om de är nått som är fel där nere eller så. Men de kanske bara helt enkelt är såhär för vissa. Och vissa inte...

Bra idé för om det blir ett till så ska jag oxå be om det tror jag. Jag svarar som sagt så dåligt på smärtstillande mediciner så jag kunde ju gå utan problem utan minsta lilla yrsel från gym stolen trotts att hon gett mig maxdos med morfin.. hon ersäknde efteråt att jsg nog är en väldigt "tålig" person på sån medicin, precis som jag förklarade innan ingreppet med. Men tyvärr är det sällan läkare tror på en när man säget det... mrn men snart ska de bli bra hoppas jag:)
  • A1987
    Mjbo skrev 2017-05-18 20:06:51 följande:

Okej, tack för din uppdatering. Känns bra (fast ändå dåligt såklart:D) att de inte bara är jag som känner såhär. Nästan så man funderade på om de är nått som är fel där nere eller så. Men de kanske bara helt enkelt är såhär för vissa. Och vissa inte...

Bra idé för om det blir ett till så ska jag oxå be om det tror jag. Jag svarar som sagt så dåligt på smärtstillande mediciner så jag kunde ju gå utan problem utan minsta lilla yrsel från gym stolen trotts att hon gett mig maxdos med morfin.. hon ersäknde efteråt att jsg nog är en väldigt "tålig" person på sån medicin, precis som jag förklarade innan ingreppet med. Men tyvärr är det sällan läkare tror på en när man säget det... mrn men snart ska de bli bra hoppas jag:)

Är du även sjuk upp i magen? Halsbränna känsla? Mätt känsla? Illamående? Dom e tecken på överstimulering. Drick jätte mycket! Egentligen skulle jag inte fått insättning, eftersom jag hade vätska i buken och tecken på överstimulering, men eftersom jag kunde böja mej ner och inte hade ont när läkaren tryckte på magen, fick jag insättningen. Vet faktiskt hur det inte tog ont just då, annars har det tagit jätte ont att trycka på magen! Igår kväll var jag jätte sväld igen och hade ont att gå. Skämtade om att jag borde dra på mej ett par högklackade, kanske jag skulle lära mej att gå med dom nu när jag annars också trippar fram på tårna :D

Iaf bad dom mej ta kontakt ifall svulnaden blir svår (så att inga egna byxor går på en), halsbränna känsla, mätt känsla, svårt att kissa eller att jag får feber över 38 grader.

Fortsätter dricka massor!
  • A1987
    Mjbo skrev 2017-05-18 14:32:28 följande:

Stort grattis!!! När har du testdag? :D

Testdag blir två veckor efter insättning, mao 2.6 om jag inte börjat blöda innan dess :)
Svar på tråden Första gången IVF Maj 2017