• smurf11

Äggplock samma dag som vanliga Äl

På vilken dag gjorde ni äggplock?
    Var det samma antal dagar, som ni normalt har ägglossning på?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Äggplock samma dag som vanliga Äl
  • Malin79

Menar du vid IVF? Jag har bara kört långa metoden och då är det en lång period av hormonbehandlingar innan äggplock så det är flera veckor senare än vanliga ÄL. Man tar medicin för att inte få naturlig ägglossning och sen också för att flera äggblåsor ska mogna. Är det kring det du funderar?

• Tino
    smurf11 skrev 2017-03-23 22:49:02 följande:

På vilken dag gjorde ni äggplock?

Var det samma antal dagar, som ni normalt har ägglossning på?

Tacksam för svar.

Jag antar det är korta du frågar efter. Som Malin79 skriver så innebär långa en lång period av nedstimuleting innan man börjar med sprutor. Jag gjorde korta protokollet. Sprutade 8 dagar, äggplock var på dag 11. Ägglossning brukar jag ha mellan dag 13 och 16. Blödningen efter äggplock kom på dag 21. Så det blev en väldigt konstig cykel när vi gjorde IVF.
  • smurf11

Tino och Malin 79, ja jag menar med IVF, med den korta metoden. 
    Jag brukar ha äl på dag 10-11.
    Så då kan äggplock bli ännu tidigare?
    Tack för era svar!

• Tino
    smurf11 skrev 2017-03-26 09:20:32 följande:

Tino och Malin 79, ja jag menar med IVF, med den korta metoden. 

Jag brukar ha äl på dag 10-11.

Så då kan äggplock bli ännu tidigare?

Tack för era svar!

Det kan nog både bli både tidigare eller senare. Det beror på hur man reagerar på medicinerna. Jag reagerade tex väldigt kraftigt så äggplock blev tidigare än normalt. Om vi måste göra om IVF så hoppas jag att det går långsammare så att äggblåsorna inte växer så snabbt och inte blir så många. När man gör IVF så följer man inte alls sitt vanliga mönster så man kan inte utifrån en normalcykel beräkna när äggplock kommer att ske. Man brukar i korta cykeln få apruta mella 8och 14 dagar.
  • smurf11

Tino brukar du ha många ägg i vanliga cyklar också?
    Tack för ditt svar!:)

• Tino
    smurf11 skrev 2017-03-27 07:58:48 följande:

Tino brukar du ha många ägg i vanliga cyklar också?

Tack för ditt svar!:)

Jag har för mig jag hade ca 15 blåsor och AMH på ca 3 när vi gjorde utredningen. Det var enligt läkaren normalt för min ålder (30 år).
  • smurf11

Ok! Det var antrala blåsor då?
    När jag gjorde Vul sist på dag 3, sa läkaren att det gick inte att se ägg så tidigt!
    Men det jag fått höra nu är att de syns alltid!?

• Tino
    smurf11 skrev 2017-03-27 08:45:25 följande:

När jag gjorde Vul sist på dag 3, sa läkaren att det gick inte att se ägg så tidigt!

Jag minns inte vad blåsorna heter. Men det var i en helt ostimulerad cykel precis innan ägglossning. Tog AMH-prov samtidigt som ultraljudet. Jag vet inte när i cykeln blåsorna syns. Har du börjat med IVF?
  • smurf11

Undrar också bara ,hur många och när ni gjorde ultraljud innan ni gjorde äggplock?

• smurf11

Tack snälla att du svarar!
    Vi har funderingar på Ivf, men det är mycket som ska stämma med barn, jobb osv.
    Vi måste resa till Danmark och göra ultraljud hemma. Men när och hur många vet man inte!

• Tino
    smurf11 skrev 2017-03-27 09:13:24 följande:

Undrar också bara ,hur många och när ni gjorde ultraljud innan ni gjorde äggplock?

UL gjordes på sprutdag 8. Hade väl 20-30 blåsor då. Utfallet vid äggplock blev 8 befruktade ägg.
  • Tino
    smurf11 skrev 2017-03-27 09:19:19 följande:

Tack snälla att du svarar!

Vi har funderingar på Ivf, men det är mycket som ska stämma med barn, jobb osv.

Vi måste resa till Danmark och göra ultraljud hemma. Men när och hur många vet man inte!

Vi gör också distansstimulering, men i Sverige. Vi gör alltså UL på hemmaorten och äggplock och insättning på ett större sjukhus. Det verkar vara ganska vanligt sätt för landstingen att lösa det. Man kan ju aldrig räkna med hur många UL det blir. Der kan bli allt från bara ett till 3-4 st. Vi har inga barn sedan tidigare så är väl tyvärr mer flexibla. Med jobb osv. har det löst sig bra. Lycka till vad ni än kommer fram till.
  • Nykär15
    smurf11 skrev 2017-03-27 08:45:25 följande:

Det är ägganlagen man ser på UL och de kan du se när som helst i cykeln, Jag kollade mina på CD7 sist och då såg hon 11 st och jag har ett AMH på 2,1 (40 år). 

Ska börja vår IVF nästa vecka så får se hur jag svarar på medicinerna och vilken dag de plockar, de har beräknat att plocka på CD13. Normalt har jag ÄL på CD12, så blir runt den tiden jag brukar ha ÄL. Vi ska kontrollera hur det växer på CD8.

Har stimulerats med Letrozol och då haft ett par mogna blåsor på CD10 på  20 och 23 mm, med Bemfola-sprutor hade jag 1 mogen på 20 mm på CD11. 

• smurf11
    Tack för era svar! :)
    För ett år sedan hade jag mellan 1-3 äggblåsor de gånger vi kollade med vul. Oftast var bara ett ägg i rätt storlek. Vi blev gravida, men tidigt missfall. Troligen två månader efter varandra. 
    Sedan har jag prövat Prasteron och Letrozol denna cykel men nu är min mencykel helt ur fas, skulle haft mens för två veckor sedan. :(. Letrozol åt jag månaden innan jag blev gravid också. 
  • Snuttis2

Har normalt sett en cykel på 26-28 dagar även om enstaka cykler kan vara längre, vilken dag min ägglossning kommer på hör ju ihop med luteralfasen o jag är rätt säker på att min är på 14 dagar i snitt!

Vid ivf styrs ju hela cykeln så jag har aldrig funderat på vilken dag det borde varit. Har gjort tre behandlingar av det långa protokollet! Så cykeln från läkemedelstester- spraystart blir ju alltid längre än om man tänker normal menscykel!

Det Jag kan läsa mig till i min app : ) är dock att jag haft äggplock på dag: 15, 18, 14! (Från sprutstart ej spraystart vill säga)

Första o tredje omgången kändes bra och gav + på Stickan men vid den andra omgången svarade jag inte på önskat sätt! Allt tog längre tid o cykelns längd var inte fullt optimal enligt läkarna.

Vet inte om det besvarade din fråga ?!

• Snuttis2

Gällande ultraljud gick jag minst tre gånger under varje behandling! Hade ungefär 12-16 blåsor tillräckligt stora för att vara aktuella för plock. Ägg i ca 85 % av dem o ungefär samma % blev fint befruktade !

• smurf11

Tack för svaren!
    Det låter som att alla får ut så många ägg.
    Jag är rädd för att jag bara får ut några ägg!

• Tino
    smurf11 skrev 2017-03-27 22:31:40 följande:

Tack för svaren!

Det låter som att alla får ut så många ägg.

Jag är rädd för att jag bara får ut några ägg!

Barnmorskan sa, när jag gjorde äggplock att det inte behöver betyda att man får många bra embryon bara för att man har många ägg eller många blåsor. Barnmorskan sa att ett bra embryo är bättre än 10 dåliga.

Om ni funderar på att göra IVF och har försökt själva länge tycker jag att ni ska göra ett IVF-försök. Jag har hört att väntetiderna i Danmark inte är så lång. Lycka tiöö!
  • mylittleponny

Vi är inne i ivf pga av manlig faktor. Jag har bra bmi, är super frisk och hade högt amh värde dom var jätte nöjda med.(Amh värde är äggreserv)

Jag har en normal cykel på 28 dagar. Jag körde kort protokoll, jag brukar oftast ha ägglossning på dag 13. Dom gjorde ett endaste vul efter 8 dagar, Jag gick på totalt 17 sprutor och gjorde äggplock på dag 15 i min cykel. Så mig sköt dom lite på. På vul såg dom ca 11 äggblåsor.

Äggplocket var hemskt och ingen bedövning funkade. Så var en sjukt jobbig upplevelse. Fick ut 8 äggblåsor, fick ut bara 4 ägg, varav bara 2 var mogna.

Men båda blev befruktade. Ett 2 dagars ruvar jag på nu, och ett blev ett blastocyst till frysen.

Så bara för att man får få st betyder inte att allt hopp är ute. 

Svar på tråden Äggplock samma dag som vanliga Äl