• Malin79

Vi som plussat efter IVF våren 2017

Så roligt med den här tråden, jag är gärna med!

Vi satte in en blastocyst den 22 mars. I går testade jag positivt men min testdag är egentligen i morgon, 4/4. Det ska bli så spännande att få ringa till kliniken och berätta och jag hoppas på att få VUL inplanerat.

Vår resa började för ganska många år sedan. Vi försökte länge få barn själva och gick sedan vidare med utredning. Resultat av utredning var oförklarligt barnlösa. Efter flera IVFer och slutligen ett FET fick vi till slut ett plus som nu är en son som är ca 3,5 år. Nu har vi gått igenom liknande process igen. VI hade inget kvar i frysen. Min äggreserv hade tyvärr blivit mycket sämre än sist. Men nu på andra IVF-försöket ha vi alltså fått plus på stickan Skrattande

• Malin79
    onewish skrev 2017-04-03 15:39:51 följande:

Hej allihopa ! Jag är gärna med i tråden trots att jag inte gjort en "vanlig IVF" om det är okej. Jag är 28 år och min sambo och jag har försökt få barn i två år när jag för lite mer än 1 år sen fick veta att jag kommit för tidigt i klimakteriet och mina ägg är slut. Gjirde ett första försök i januari som misslyckades och gjorde en FET med en blastocyst den 21 mars och plussade igår och idag. Ringde barnmorskan och ska dit den 25 april. Jag är så lycklig men samtidigt så rädd att det inte ska gå vägen. Vad gör ni för att inte tänka på missfallsrisken? Grattis allihopa :) malin79: då har vi BF nästan samtidigt ju :) vi fick BF den 7 december.

Hej på dig! Roligt med BF. Om jag kollar här på FL så får jag också 7 december :)

Det är klart missfallsrisken finns där i bakhuvudet, men jag försöker att bara njuta av att jag har lyckats bli gravid. Det har varit kämpigt med den biten och bara själva graviditeten är en vinst känner jag. Jag blir så glad varje gång jag går på toa och det inte är något blodfärgat i trosorna, så visst finns tankarna där. Nu längtar jag till ultraljudet och till de första 12 veckorna har gått.

• Malin79

Angående gravidförsäkring tänker jag nog ta Länsförsäkringar eftersom vi har barnförsäkring där nu. Det känns smidigast att ta samma. Förra graviditeten hade jag Folksam.

Jag fortsätter på listan.

Popetot 32 år från Skåne. Bf 6/11
    Malin79 37 år (fyller 38 år innan bf), Stockholm. Bf 7/12

• Malin79
    mylittleponny skrev 2017-04-04 15:20:41 följande:

Har en fråga

Jag gjorde min första IVF/ICSI med äggplock nu i mars (Det  var väldigt smärtsamt och bedövningen funkade inte) sen hade vi insättningen 2 dagar efter. Typ i en vecka var ju äggstockarna jätte svullna och magen öm, gjorde ont som fan när man gick eller rörde sig. Sen blev det ju bättre och gjorde mindre och mindre ont varje dag. Men sen jag plussade så sticker det till i äggstockarna och gör ont lite då och då. Är det vanligt vid ett ET och när man blivit gravid att det gör ont i äggstockarna?. Hur länge håller det i sig?

Jag har ju barn sen innan och upplevde aldrig att det kändes något från äggstockarna. Bara kramper från livmodern när den växer, det är ju normalt.

Jag har missat att du har plussat, grattis! 

Både denna och min förra graviditet så har jag känt av äggstockarna. Jag har aldrig blivit gravid på annat sätt än via ET så jag har inte tänkt på att det är kopplat till det.
  • Malin79

Nu har vi fått tid på kliniken för ultraljud, 26 april. Just nu önskar jag att tiden kunde gå lite snabbare.

• Malin79
    minaimaginärabarn skrev 2017-04-06 14:39:51 följande:

Hej!

Först vill jag säga GRATTIS till alla! Vet egentligen inte om jag vågar mig in här, allt jag gör utåt som bekräftar att jag har en liten en i magen bidrar till tron att jag jinxar. Men nu gör jag det bara för det känns så roligt att få följas åt med er, förhoppningsvis hela vägen.

Vi var på VUL idag, 8+6, och fick se en liten en med huvud, armar, ben och ett litet tickande hjärta. Var så nervös innan att jag mest blev lättad men nu också försiktigt optimistisk.

Grattis! Så underbart att få se den lilla.
  • Malin79

Välkommen illamåendet, eller hur ska man säga Skrattande I går morse mådde jag illa och i dag samma sak så det var nog ingen tillfällighet.

• Malin79
    Popetot skrev 2017-04-13 16:01:34 följande:
    Jag var superdålig i morse. Trodde det började ge med sig men icke! Hehe, men visst känns det lite skönt med symptom ändå? Jag är hellre illamående varje dag än symptomlös. Men sen har jag nog klarat mig ganska lindrigt undan ändå så kanske inte ska säga för mycket :) hoppas du hittar något som lugnar det lite.
    Jag tycker det känns lite skönt med symptom ändå, hellre det än inget alls. Det kommer och går lite men mest på morgonen och förmiddagen. 
  • Malin79
    Niaa skrev 2017-04-13 16:11:51 följande:

Ni som varit på första ultraljudet, hur går det till? Dum fråga kanske men kan man ta lutinus som vanligt innan besöket?

Och när skrev ni in er på mvc? Är i vecka 7 nu men tänkte vänta till efter ultraljudet nästa vecka.

Jag har första ultraljudet (på IVF-kliniken) nästa vecka. MVC ringde jag till för en vecka sen och där har jag tid nu på torsdag. De sa att de oftast brukar vänta till vecka 10 men har man gjort IVF får man gärna komma tidigare om man vill det. Vi väljer att gå tidigare. Jag har gått igenom lite jobbiga saker i samband med min första förlossning så jag vill gärna prata igenom lite hur vi ska gå framåt denna graviditet för att jag ska känna förtroende och trygghet inför förlossningen.

Lutinus har jag slutat med.

• Malin79

Nu har jag varit på VUL på IVF-kliniken. Det var helt underbart att se den lilla, små armar och ben och ett hjärta som slog Hjärta

• Malin79
    Frökenankare skrev 2017-05-02 20:22:18 följande:

Hej.

Är det någon förutom jag som har eller har haft ett helt olidligt illamående dessa första veckor? Blir helt låst och kan i princip inte göra någonting förutom att vila. Jag vet att det är ett symptom vilket gör mig jättelycklig förstås. Men skulle vara skönt att veta att det går över eller blir bättre. V 8 imorgon.

Hoppas ni mår bra!

Jag mår också illa, inte olidligt men så att det ibland är svårt att göra något. Jag ser till att äta väldigt ofta så funkar livet. Alltså trycka i mig något även när jag mår illa och minst av allt känner att jag vill äta. Nu är jag i v 9 och det har inte lättat än. I min förra graviditet så släppte det i v 13-14.
  • Malin79
    KajsaStina123 skrev 2017-05-04 10:29:56 följande:
    Då är vi i samma v. Gick in i v 9 idag , när har du beräknat förlossnings datum? Jag har 12 december. Känner du skillnad på kroppen? Tycker min mage är svälld och jobbtröjan börjar strama åt ...

Jag har beräknat förlossningsdatum 7 december. Jag känner ingen större skillnad på kroppen så. Under IVF-behandlingen blev jag ganska uppsvälld om magen så det är jag van vid sen dess Flört Så jag är nog egentligen lite uppsvälld jämfört med normalt men inte mycket. Under min förra graviditet fick jag veta att min livmoder lutar snett bakåt. Det gör att graviditet ofta syns lite senare, alltså om man tänker på själva tillväxten av foster och livmoder.

Däremot har jag känningar i nedre delen av magen från och till, lite öm i brösten, mår illa och är väldigt trött.

• Malin79
    KajsaStina123 skrev 2017-05-07 05:29:24 följande:
    Ja den där tröttheten ligger som ett täcke över en...Hoppas det ger sig lite snart. Skönt på ett sätt att din livmoder lutar, kanske inte magen blir så jättestor heller?
    Livmodern rätar väl upp sig lite tror jag när barnet växer (senare delen av graviditeten) för annars har det svårt att rymmas. I min förra graviditet tog det tid innan magen blev stor och jag tyckte inte den blev jättestor. Jag gick på semester i tre veckor när jag var runt vecka 23-24 och tydligen var det ganska många på jobbet som inte hade sett än att jag var gravid. Utan de reagerade när jag kom tillbaka. Då hade jag verkligen inte försökt dölja det efter ultraljudet men tydligen överraskade jag en drös ändå. Jag hade berättat för ganska många men det är en mansdominerad arbetsplats och skvaller är i princip obefintligt.
Svar på tråden Vi som plussat efter IVF våren 2017